ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز مذاکرات آمریکا و اسرائیل درباره انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس

بحث درباره این موضوع هنوز در «مراحل اولیه» است. نتانیاهو به واشنگتن دعوت شده که درباره «برجام» و نفوذ ایران در سوریه با رئیس جمهوری آمریکا مذاکره کند.

کاخ سفید گمانه‌زنی درباره انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس (اورشلیم) را رد کرد. شان سپایسر، سخنگوی کاخ سفید گفت: «بحث درباره این موضوع هنوز در مراحل اولیه است.

سفارت آمریکا در تل‌آویو، پایتخت کنونی اسرائیل

ترامپ پیش از برگزاری مراسم تحلیفش به عنوان رئیس جمهور آمریکا وعده داده بود که به سرعت سفارت آمریکا در اسرائیل را به بیت‌المقدس منتقل می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با بنیامین نتانیاهو روز گذشته تلفنی صحبت کرد. او در جمع خبرنگاران گفت که این گفت‌و گو «دلپذیر» بوده است.

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل بعد از گفت‌و‌گوی تلفنی نتانیاهو با ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبران دو کشور درباره توافق‌نامه هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی و همچنین درباره «تحرکات» ایران در خاورمیانه هم گفت‌و گو کرده‌اند. ترامپ در ماه فوریه نتانیاهو را به واشنگتن دعوت کرده است.

یک روز پیش از گفت‌و‌گوی تلفنی نخست‌وزیر اسرائیل با رئیس جمهوری آمریکا، نتانیاهو پیامی ویدیویی به زبان انگلیسی و با زیرنویس فارسی خطاب به مردم ایران منتشر کرده بود.

نخست‌وزیر اسرائیل در این پیام گفته بود: «قصد دارم به زودی با پرزیدنت ترامپ درباره راه‌های رویارویی با تهدیدات رژیم ایران صحبت کنم، همان رژیمی که خواهان نابودی اسرائیل است.»

اسرائیل همچنین نگران گسترش نفوذ ایران در سوریه است.

از میان دو موضوع ایران و انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، دومی بازتاب بیشتری در رسانه‌های خبری جهان داشته است.

نیک بارکات، شهردار بیت‌المقدس پیش از این از انتقال سفارتخانه آمریکا به بیت‌المقدس استقبال کرده و گفته بود: «رئیس جمهوری آمریکا نشان داد که دوست اسرائیل و رهبر توانایی‌ست و به قول خود عمل می‌کند. انتقال سفارتخانه آمریکا به اسرائیل نشانه‌ای از این است که آمریکا بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد.»

فلسطینی‌ها هم بیت‌المقدس (اورشلیم) را به‌ عنوان پایتخت کشور آینده خود اعلام کرده‌‌اند. به همین جهت انتقال سفارت آمریکا برخلاف روح سیاست‌‌های سازمان ملل است که این موضوع را برای گفت‌وگوهای صلح دو طرف در نظر گرفته است.

۷۷ کشور جهان ۱۵ ژانویه در کنفرانس خاورمیانه در پاریس بر راه حل دو کشور برای پایان دادن به مناقشه اسرائیل و فلسطین تأکید کرده بودند. بنیامین نتانیاهو این کنفرانس را بی‌فایده خوانده بود.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرده است که چنانچه آمریکا سفارتخانه‌اش را به بیت‌المقدس منتقل کند، از به رسمیت شناختن اسرائیل خودداری می‌کند.

ملک عبدالله، پادشاه اردن، روز گذشته بعد از دیدار و گفت‌و‌گو با محمود عباس اعلام کرد که از نظر اردن انتقال سفارت آمریکا به بیت‌االمقدس خط قرمز این کشور است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.