ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخستین نشست خبری فاجعه پلاسکو: کشته‌شدگان حداکثر ۲۵ نفر

رییس پلیس آگاهی تهران، سرپرست دادسرای جنایی، مدیرکل پزشکی قانونی، معاون فنی عمرانی شهرداری تهران و سخنگوی ستاد بحران در این نشست حضور داشتند. خلاصه‌ای از گفته‌های حاضران.

نخستین نشست خبری پلاسکو  روز دوشنبه چهارم بهمن برگزار شد.

نشست خبری بررسی حادثه پلاسکو با حضور عباسعلی محمدیان، رییس پلیس آگاهی تهران، محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی، مسعود قادی پاشا مدیرکل پزشکی قانونی، علیرضا جاوید معاون فنی عمرانی شهرداری تهران و جلال ملکی سخنگوی ستاد بحران پلاسکو برگزاری شد. خلاصه‌ای از گفته‌های حاضران در این نشست خبری را می‌خوانید.

  • علیرضا جاوید، معاون فنی عمرانی شهرداری تهران:

«۵۰ درصد آواربرداری انجام شده و از آنجایی که متوفیان در زیر خاک هستند سرعت آواربرداری متناسب با این مسئله تنظیم شد به گونه‌ای که در دو مرحله کشف اجساد را در دستور کار قرار دادیم که یک مرحله در زمان آواربرداری و یک مرحله نیز پس از انتقال نخاله‌ها به زمین هفت هکتاری در خیابان خیام است که متخصصان با دستگاه‌های پیشرفته و سایر امکانات یک بار دیگر کشف جسد را پیگیری می‌کنند.»

«آوارها چندبار كنترل می‌شوند تا جسدی ميان آنها نباشد.»

«تعداد بسیار زیادی از افراد در این مجتمع فعالیت می‌کردند و بیش از  ۵۰۰ هزار متر مربع زیربنا داشت که در سال ۱۳۴۱ ساخت آن به اتمام رسیده بود. ۵۷۰ واحد تجاری، اداری و تولیدی در این ساختمان قرار داشتند که ۲۰ هزار متر زیربنای مفید این واحدها بود.علیرضا جاوید: «به طور شبانه روز ۱۰۰ نفر خدمات رسانی می کردند که در بین آنها از اساتید دانشگاهی تا کارگران عادی هم حضور داشتند علاوه بر این ۳۰ اکیپ جوشکار و ۳۱ بیل مکانیکی در حال آواربرداری هستند و به لایه های زیرسطحی نزدیک شدیم.»

«از لحاظ قانونی شهرداری تهران اختیاری برای پلمپ محلی را ندارد.»

«همه کار کردیم اما نتوانستیم علاالدین را پلمپ کنیم. پلمپ مراکزی که مسائل ایمنی در آن رعایت نمی‌شود از اختیار شهرداری خارج است.»

«آقای قاليباف قول دادند که ظرف پنج روز از فاز بحران عبور كنيم اما با مديريت فشرده، سه روزه عبور كرديم.»

  • مسعود قادی پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی

«در معاينه سه جسد که بامداد امروز انجام شد منواكسيد كربن در خون آن‌ها وجود نداشت.»

«از روز پنج‌شنبه به دنبال هماهنگی با معاونت دادستانی، تیم تشخیص هویت و تعیین علت فوت در مرکز کهریزک مستقر شد، تاکنون شش پیکر در اختیار اداره کل پزشکی قانونی استان تهران قرار گرفت که معاینه تخصصی، ظاهری و اخذ نمونه‌ها برای بررسی دقیق و تعیین علت فوت انجام شد.»

«همزمان گار تشخیص و احراز هویت صورت می‌گیرد و سعی کردیم از کلیه پیکر ها نمونه DNA اخذ شود. تاکنون نمونه ۱۵ خانواده آتش نشانان اخذ شد و یک مورد از بیمارستان شهید مطهری ارسال شد که از این مورد نمونه برداری انجام ندادیم.»

«از چهار خانواده متوفیان نیز نمونه DNA اخذ شده که این افراد غیر آتش نشان هستند، تا کنون شش پیکر در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفته و قرار است یک پیکر دیگر نیز ارسال شود.

«جسد می‌تواند ذغالی شود اما باید پیکر در معرض درجه حرارت زیاد باشد.»

  • محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی:

«كانالی در كويتي ها كشف شد و شخصاً در محل كشف جسد رفتم. جسدها دچار فساد نعشي و ضربه آوار شده بودند.»

«اين افراد در همان زمان مدفون شدن فوت شده بودند.»

«حسب تکلیف قانونی در محل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو بودیم، ارائه مشاوره قضایی به اهالی و کسبه هدف ما بوده است. اولویت ما خارج کردن احتمالی زندگان و سپس جان باختگان و اجساد آن‌ها و بعد اموال مردم است.»

«دادسرای جنايی در حال بررسی علت اصلی اين ماجراست و چه كسی يا كسانی مسبب هستند.»

«شهرداری بجز آرای کمیسیون ماده ۵ اختیار تخریب ندارد. صحبت قالیباف در فیلم منتشر شده به دلیل نداشتن اختیار تحریب است.»

«قانون کار می‌گوید وزارت کار در مورد ایمنی محل کار مکلف به بازرسی و به عنوان ضابط قضایی میتواند پلمپ کند.»

«این احتمال وجود دارد که اجساد در محل حادثه پیدا نشوند.»

«پس از انتقال آوار ها با استفاده از سگ‌های تربیت شده ناجا مجددا جست و جو در میان آوارها صورت می‌گیرد.»

در صبح روز پنج شنبه در ساختمان پلاسکو زیارت عاشورایی برگزار شده است و این افراد در مراسم زیارت عاشورا حضور داشتند که با وجود تاکیدات قبلی محل را ترک نکرده‌اند.»

  • عباسعلی محمدیان، رییس پلیس آگاهی تهران:

«متاسفانه به محض اینکه حادثه آتش سوزی و ریزش پلاسکو رخ می‌دهد جمعیت در محل متراکم می‌شوند که برای کمک رسانی مشکلاتی را ایجاد می‌کنند، به واسطه گسترده بودن آتش و شاخص بودن ساختمان در تهران حضور گسترده مردم را در اطراف پلاسکو داشتیم که عکس‌های خبری این موضوع را نشان می‌دهد.»

«در حالی که این حضور جمعیت باعث ترافیک شدید می شود، بلافاصله بعد از آتش سوزی عوامل انتظامی و راهور در محل حاضر شدند به طوری که سه سر کلانتر در محل حاضر بودند و تلاش کردیم در جهت ایجاد محدودیت برای ورود افراد و خودروها به خاطر جلوگیری از تردد اقدام کند تا خودروهای امداد رسان راحت تردد کنند و برای این کار استفاده از همه امکانات و رده‌ها در دستور کار بوده است.»

«تامین امنیت شهروندان حاضر در محل و احتمال حضور مجرمین در بین مردم باعث حضور جدی پلیس شد تا مانع از اقدام به سرقت و یا سایر حرکات شوند به همین جهت پلیس با گستردگی فراوانی حضور پیدا کرد تا هم ورود جمعیت و هم بقیه موارد را کنترل کند، حفظ و نگهداری اموال در دستور کار بوده و هست.»

«محلی را برای گاو صندوق‌های تغییر شکل یافته پیش بینی کردیم که گاو صندوق‌ها تعیین تکلیف نمی‌شود بلکه آنها به آگاهی منتقل می‌کنیم. تعدادی از گاو صندوق‌ها دچار پارگی شده، آن دسته از اسناد و مدارک که امکان جمع آوری و لیست برداری داشتند انجام و مورد کنترل قرار می‌گیرد. تعیین هویت اجساد بر اساس مدارکی که همراه آنهاست یا از طریق آثار انگشت‌ آنها در حال انجام است.»

«اموال كشف شده نزد پليس محفوظ است.»

  • جلال ملكی، سخنگوی ستاد بحران پلاسکو :

«آتش نشانان هنگام بازگشت از ساختمان با افرادی روبه‌رو شدند كه برای برداشتن چک‌هايشان وارد مغازه‌ها شده بودند.»

«اعداد و ارقام هاي متناقضي اعلام شد كه آنها را تکذيب كرديم. مجموع شهدايمان حداكثر ٢٥تن هستند.

«تا اين لحظه و در مجموع سه شهید آتش‌نشان و چهار شهروند از زير آوار بيرون آورده شدند.»

«در طبقه منهای یک چهار جسد كشف شد ولی در انتقال نفر چهارم مشكل داريم. بدن وی بين آوار گرفتار است و فعلا امكان انتقال نيست.»

درباره فيلم قاليباف: «من چنين فيلمی نديده‌ام و ربطی به حفر آخرين تونل ندارد و مربوط به شب اول و نتيجه نرسيدن تلاش‌ها برای ورود.»

«ارسال پيامک كذب است و مورد تاييد نيست و سنديت ندارد.»

«در ساعات میانی روز هزاران نفر در ساختمان پلاسکو تردد می‌کنند اما برآورد می‌شود در ساعت هشت صبح حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر در ساختمان حضور داشته‌اند. پس از ورود آتش نشانان نسبت به تخلیه فروشگاه‌ها و کارگاه‌ها اقدام شد.

«بسیاری از اوقات هموطنان در این زمینه همکاری لازم را ندارند و فکر می‌کنند حادثه پیشروی بیشتری ندارد در این حادثه نیز افرادی بودند که با وجود اینکه می‌دانستند حادثه است اما وقتی آنها را بیرون می‌کردیم دوباره بر می‌گشتند.

«هیچ قانونی به ما نمی‌گوید که آتش نشانان باید جان خود را فدای دیگران کنند اتفاقا در دروس آتش نشانی تدریس می‌شود که آتش نشان اول باید جان خود را حفظ کند.»

«آنها می‌توانستند طبقات بیرون بیایند و خارج شوند اما در حین برگشت متوجه می‌شوند تعدادی از افراد بدون اجازه و هماهنگی وارد ساختمان شده‌اند و به دنبال بیرون بردن چک و مدارک خود بوده‌اند و برای بیرون رفتن مقاومت می‌کردند.»

«درصد بسیار زیادی از هموطنان از سوی آتش نشانان بیرون شدند. دقایقی بعد انفجار شدیدتری در محل حادثه رخ داد و سپس ساختمان فرو ریخت و همکاران من در زیر آوار قرار گرفتند.»

«به دلیل فشار و آتش سوزی امکان دارد آسیب‌های زیادی به بدن‌ها به خاطر حرارت زیاد بخورد اما اینکه پیکر آنها ذوب شود یا نه بحثی تخصصی محسوب می‌شود.»

«شک نکنید لباس‌هایی که چند ماه اخیر تهیه شده بهترین در دنیاست.»

«همه دودها خطرناک نیست اگر سفید است یعنی آتش رو به خاموشی است.  وقتی ناگهان زیاد میشود زمانی است که هوا به آتش می‌‌رسد.»

«بخش زیادی از دود بخار آبی است که آتش نشانان استفاده می‌کنند. ضمن اینکه تخریب پلاسکو قابل مقایسه با ۱۱ سپتامبر نیست.»

«به دلیل فشار و آتش سوزی امکان دارد آسیب های زیادی به بدن ها به خاطر حرارت زیاد بخورد اما اینکه پیکر آنها ذوب شود یا خیر بحثی تخصصی محسوب می‌شود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • naseem

    از بودجه امسال سازمان آتش‌نشانی تهران، فقط 25میلیارد تومانش پرداخت شده! (اصل بودجه مصوب 600میلیارد تومان بوده!) نگاه کنید به بودجه دولتی چندتا از همین نهادها تا ببینید بودجه 25میلیارد تومانی آتش‌نشانی در قیاس با بودجه برخی نهادهای ”شخصی“ و بنیاد‌های وابسته چقدر خنده‌دار است. به‌عنوان نمونه: شورای برنامه‌ریزی مدیریت حوزه‌های علمیة خراسان 81میلیارد و 500 میلیون تومان بودجه امسالش بوده. اولین سؤال اینکه: حوزه علمیه که بودجه دولتی نیاز ندارد! حوزه‌های علمیه از قدیم نهادهای مستقل مالی بوده‌اند که از خمس و ذکات دریافتی، اموراتشان می‌گذشته و حالا چرا باید به این‌گونه نهادها بودجه پرداخت کرد؟ بودجه شوراهای حوزه‌های علمیه 351میلیارد و 400 میلیون تومان است! این هم مانند قبلی است و اساساً نیاز به بودجه دولتی ندارد هم خمس می‌گیرند، هم ذکات و سهم امام و هم بودجه دولتی؟! مؤسسه نشر آثار حضرت امام خمینی، 16میلیارد و 450 میلیون تومان! برای چه؟ یک مؤسسه انتشاراتی که نیاز به بودجه دولتی ندارد، کتاب چاپ می‌کند می‌فروشد پولش را در می‌آورد یک چیزی هم رویش! مگر این‌که بپذیرید کتاب‌های ”راحل “ را کسی نمی‌خرد و مؤسسه مربوطه آنها را به ادارات و مدارس و... مجانی هدیه می‌دهد. نهاد بعدی، قبر خمینی است که 9میلیارد و 550 میلیون تومان بودجه دولتی دارد.! نهاد بعدی، شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه زنان !است با 202میلیارد و 950 میلیون تومان بودجه دولتی!

  • nader

    قاليباف پول به آتش نشانان نمي داد ولي ميلياردها تومان عوارضي كه مردم تهران دادند و اعزام پرسنل وامكانات به كشور عراق را مي دهد در حالي كه نبايد با پول مردم تهران اين كار را بكند....

  • Farid

    یک مغازه‌دار ساکن در خیابان جمهوری با لحنی عصبانی این‌گونه توضیح می‌دهد: «شهرداری منطقه ۱۲ مقصر ۱۰۰ درصد است به خاطر ساختمانی که هنوز گازکشی نداشته و مغازه‌هایش فاقد کپسول آتش‌نشانی است و می‌بایست طبق قانون شهرداری آنجا را پلمب می‌کرد اما با رشوه و زیرمیزی ادامه دادند و این شد نتیجه؛ دو سال پیش هم به خاطر نبود نردبان در آتش‌سوزی در همین خیابان جمهوری دو زن خود را پرت کرده و کشته شدند. قرار شد شهرداری تجهیزات ایمنی را ارتقا دهد که دیدیم در این حادثه ارتقا نداده بود. قالیباف، بودجه شهرداری را خرج تملق شوهرخاله‌اش، خامنه‌ای می‌کند. هزینه بیلبوردهای تبلیغ رهبری در شهر تهران از مجموع هر کالای دیگری بیشتر است. اگر هزینه‌ی این بیلبوردها را که نگران جامعه آمریکاست سالانه حساب کنیم رقمی می‌شود بیش از آنچه نیاز است تا امکانات مستهلک آتش‌نشانی بهینه بشود.» او شایعه‌ی عمدی بودن آتش‌سوزی پلاسکو را رد می‌کند و می‌گوید: «آنجا گازکشی نداشت و خیلی‌ها از بخاری برقی استفاده می‌کردند. خیلی‌ها بیمه نبودند. فشار به جعبه تقسیم برق آمده آنجا جرقه زده و سیم های کهنه آتش گرفته.» یک شهروند که ویدئوی سقوط دو زن کارگر کارگاه تولید پوشاک در خیابان جمهوری را دیده است !» در آن آتش‌سوزی در سه سال پیش، دو زن کارگر به دلیل باز نشدن نردبان هیدرولیک کشته شدند، شورای شهر تهران مصوبات متعددی در مورد تامین تجهیزات مدرن و هلی‌کوپتر تصویب کرد اما همه آن مصوبات فراموش شدند !حتی گلایه‌های چهارماه پیش مدیرعامل آتش‌نشانی از نبود هلی‌کوپترهای آتش‌نشان و بالابر.! پلاسکو در محدوده‌ی پرواز ممنوع بیت رهبری! امنیتی بودن فضای تهران عامل دیگری است که برخی از شهروندان بر آن تاکید دارند. یک کارمند اداره دولتی در این زمینه می‌گوید: «امنیتی بودن فضای تهران و نداشتن هلی‌کوپتر امداد و نجات و بدتر از همه نداشتن اجازه‌ی پرواز در منطقه‌ای که پرواز ممنوع و در محدوده‌ی بیت رهبری محسوب می‌شود کار آتش‌نشان‌ها را سخت‌تر کرد. از صبح آتش‌سوزی شروع شده بود ولی در ساعت یک بعد از ظهر هنوز قرارگاه ثارالله اجازه پرواز به هلی‌کوپتر امداد نداده بود.» او تاکید می‌کند: «طبقات بالایی را می‌شد با هلی‌کوپتر خاموش کرد، اما اجازه پرواز نداشت.! …»