ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آیا رفسنجانی ذکاوت سیاسی داشت؟ − گفت‌وگو با ابوالحسن بنی‌صدر

ایرج ادیب‌زاده − بنی‌صدر در ابتدای روی کار آمدن جمهوری اسلامی رابطه کاری نزدیکی با هاشمی رفسنجانی داشته است. گفت‌وگو با او را از آشنایی‌اش با رفسنجانی آغاز کرده‌ایم.

بحث درباره شخصیت و کارنامه اکبر هاشمی رفسنجانی، با مرگ او بالا گرفت و به نظر می‌رسد که همچنان ادامه داشته باشد.

در بررسی‌ها هم به شدت از او انتقاد می‌شود و هم تمجید؛ و کم نیستند کسانی که هم از او ستایش می‌کنند هم انتقاد.

در ستایش از او می‌گویند که زیرکی سیاسی داشت. آیا به راستی چنین بوده است؟

ابوالحسن بنی‌صدر، اکبر هاشمی رفسنجانی (۱۳۵۹)
ابوالحسن بنی‌صدر، اکبر هاشمی رفسنجانی (۱۳۵۹)

گفت‌وگو با ابوالحسن بنی‌صدر

در مورد رفسنجانی، که ستون نظام بود و در تاریخ جمهوری اسلامی نقش بی‌همتایی داشته است با ابوالحسن بنی‌صدر، نخستین ر‌ئیس جمهوری اسلامی، گفت‌وگو کرده‌ایم. بنی‌صدر در ابتدای روی کار آمدن جمهوری اسلامی رابطه کاری نزدیکی با هاشمی رفسنجانی داشته است. از آشنایی او با رفسنجانی او پرسیده‌ایم و این سؤالات را هم با او در میان گذاشته‌ایم:

  • نقش رفسنجانی در سرکوب مخالفان و منتقدان در دهه نخست پس از انقلاب و در دوران ریاست جمهوری‌اش چه بوده است؟ طرفدارانش دارند او را بری از مسئولیت می‌کنند. پاسخ شما به آنان چیست؟
  • در جنگ ایران و عراق، او چه نقشی در شکست‌های فاجعه‌آمیز نظامی از یک طرف و از طرف دیگر طولانی کردن جنگ دارد؟ آیا اینکه او به نتیجه رسید که باید به آتش‌بس تن داد چون کشور توانایی جنگ را ندارد، پرونده اعمال او در دوران جنگ را کاملا مثبت می‌کند؟
  • رفسنجانی یکی از معماران برنامه اتمی جمهوری اسلامی است. از این نظر چه ارزیابی‌ای از نقش او دارید و چرا در یادنامه‌نویسی‌ها به این نقش اشاره نمی‌شود؟
  • او چه نقشی داشت در قدرت‌گیری سپاه و کلا نظامیان و امنیتی‌ها؟ آیا می‌توانیم بگوییم که او خود به آنها پر و بال داد و بعد خود از جانب آنان زیر فشار قرار گرفت؟
  • رفسنجانی همچنین نقش مهمی داشت در قدرت‌گیری خامنه‌ای. این نقش را ذکاوت می‌نامید یا بلاهت؟

بشنوید:

پرونده هاشمی رفسنجانی:

همچنین بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Ali Abbasi

    سلام بعد از شنیدن سخنان ۲۰ دقیقه ای آقای بنی صدر بد نیست حافظه تاریخي مان رامرورکنیم۰ لینک زیر عکس بوسیدن دست امام خمینی توسط ایشان: ... −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− ویراستار: گذاشتن لینک در کامنت روا نیست. به جای آن می‌توانید اسم سایت و اسم مطلب را بنویسید.

  • سهیلا

    انچه مسلم هست اینکه ملی گرایان تنها تئوریسین هستند والا عرضه خودرا در زمان مصدق نشان میدادند انان مرد عمل نبوده ونیستند فقط پشت یک مانع امن پنهان شده وتئوری ننه من غریبم مینویسند .برون فکنی بحران از استراتزی های این قشر به اصطلاح تحصیل کرده است انان هیچگاه در غم و اندوه مردم شریک نبودند انان ملی گرا بودند ولی سینما رکس ومردم را قربانی تسریع انقلاب کردند بعد غافله به رقیب باختن حالا از دور روضه میگذراند و باز خوانی وقایع میکنند .اقای بنی صدر اگر منی که سیاست خواندم بیسواد وامی هم بودم اینرا از همان روزی که وارد سیاست ایران شدی میشد فهمید تو مرد عمل نیستی پس بگذار ما خود با درد خود بسازیمو بسوزیم.

  • منفی شصت

    برای امثال نسل سوخته از ملت ایران، چوب نادانی و تعصبات مذهبی والدینمان را خورده ایم/که چه بسا اگر ما هم جای انها بودیم همان جهل و تعصب را داشیتم!/ که منجر به آن انقلاب ارتجاعی و ضد حقوق بشری شد! برای ما دیگر رفسنجانی تمام شده، مهم نقد منصفانه است. بدون حب و بغض. امیدوارم امثال اقای بنی صدر از این دسته باشد. مهم این است ادرس غلط ندهند، و راه حل هایی عملی و با کمترین هزینه و خسارات ارائه دهند، و باز ملت را دچار جهل و تعصب نکنند و نگذارند- اگر بر فرض بعید!- تا اگر فرصتی دوباره ملت ایران برای نجات از حاکمیت مستبد و ظالم و فاسد یافت، دوباره اشتباه نکند. این مهم است. این آگاهی بخشی مهم است.