ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درباره پرونده «فساد اقتصادی» برادر رئیس جمهوری اسلامی چه می‌دانیم؟

الاهه نجفی - برادر در برابر برادر؟ آیا پرونده حسین فریدون در پاسخ به پرونده فاضل لاریجانی شکل گرفته است؟ پرسشی که به سادگی نمی‌توان به آن پاسخ داد.

پس از آنکه فساد ۱۷۰۰ میلیارد تومانی صادق آملی لاریجانی از طرق دخل و تصرف در وثیقه زندانیان در ۶۲ سپرده بانکی آشکار شد، ستیز بین رؤسای دو قوه مجریه و قضائیه بالا گرفت. رئیس قوه قضائیه اعلام کرده بود که به سخنگویش سپرده است که ازین پس درباره فسادهای مالی گزارش‌های بیشتری عرضه کند. غلامحسین محسنی اژه‌ای به این وعده عمل کرد و روز گذشته در یک نشست خبری اطلاع داد فردی به نام رسول دانیال‌زاده بازداشت شده است. او ظاهراً با حسین فریدون، برادر حسن روحانی در ارتباط بوده. اکنون پرونده‌ای که قوه قضائیه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ برای حسین فریدون تدارک دیده، ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند. درباره پرونده «فساد اقتصادی» برادر رئیس جمهوری اسلامی چه می‌دانیم؟ پاسخ به چند پرسش ساده:

حسین فریدون. شغل: برادر رئیس جمهوری اسلامی

حسین فریدون کیست؟

او برادر حسن روحانی‌ست و در سال ۱۳۴۲ در سرخه سمنان متولد شده. مدتی فرماندار نیشابور و کرج و زمانی هم سفیر ایران در مالزی بود. سپس، به‌مدت چند سال به‌عنوان یکی از اعضای تیم نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد مشغول به فعالیت شد و پس از بازگشت به ایران، به‌عنوان مشاور حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام شروع به کار کرد.

بعد از پیروزی حسن روحانی حسین فریدون با حکم برادرش به عنوان مشاور ارشد رئیس جمهوری به کار گمارده شد. او در مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای حضور داشت. عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه گفته است مهم‌ترین نقش حسین فریدون در این مذاکرات این بود که جزئیات را با گویش سرخه‌ای به برادرش منتقل کند.

دو بدهکار بانکی چه رابطه‌ای با برادر رئیس جمهور دارند؟

کاملاً مشخص نیست. مخالفان رئیس جمهوری اسلامی، از جمله علیرضا زاکانی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادعا کرده‌اند که حسبن فریدون با رسول دانیال‌زاده و شب‌دوست مالامیری در ارتباط بوده است.

زاکانی ادعا می‌کند بانک ملت ۴۰۰ میلیون درهم (واحد پول امارات) با کارمزد صفر درصد به آنها داده و این اشخاص این پول را به داخل کشور آورده‌اند و از طریق صرافی‌ها آن را تبدیل و مجدداً با کارمزد صفر درصد از بانک دریافت کرده‌اند و با سرمایه‌گذاری مجدد در بانک ملت سالانه ۲۴ درصد سود گرفتند.

برخی رسانه‌ها سال گذشته از ۴۰ درصد سود بانکی سخن گفته بودند اما در این مدت این مبلغ به ۲۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

رسانه‌های طرفدار جبهه پایداری ادعا می‌کنند که در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات خبرگان رهبری، یکی از بناهای متعلق به شب‌دوست مالمیری در اختیار محمود علوی، وزیر اطلاعات و یاسر هاشمی قرار داشته است. پشتیبانی مالی سایت جماران را هم به او نسبت داده‌اند.

مالمیری از کارمندان سابق وزارت اطلاعات و یک مقام امنیتی‌ست که اکنون در زمینه‌های اقتصادی فعالیت می‌کند. از سابقه امنیتی او همین بس که خانه سابق اکبر خوش‌کوش در جماران را که گفته می‌شود در قتل فریدون فرخزاد دست داشته خریده و در آنجا ساکن است. او در زمینه صنایع استیل فعالیت می‌کند.

رسول دانیال‌زاده هم که ظاهراً در زمینه صنایع فولاد فعالیت می‌کند، با حسین فریدون در ارتباط بوده و گفته می‌شود که به نظام بانکی کشور ۲۶۰۰ میلیارد تومان بدهکار است. گفته می‌شود که او با حمایت مالی از برخی مدیران بانکی، به اسم کارخانه نورد سمنان وام‌های کلان گرفته است.

حسین فریدون با مدیران کدام بانک‌ها در ارتباط بوده؟

مخالفان دولت ادعا می‌کنند که علی صدقی، مدیر عامل برکتار شده بانک رفاه با پادرمیانی برادر رئیس جمهوری اسلامی به این سمت دست پیدا کرده است.

بعد از انتشار فیش‌های حقوقی برخی مدیران دولتی، مخالفان دولت ادعا کردند که مدیر عامل بانک رفاه در طول نزدیک به ۲۰ روز پایان سال ۹۴، تحت عناوین مختلف بالغ بر ۲۳۰ میلیون تومان دریافت کرده است.

پعد از دیدار علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با هیأت دولت در ۲ تیر  ۱۳۹۵ قرار شد که دولت ماجرای حقوق‌های نجومی مدیران را پیگیری کند. علی صدقی از کار برکنار شد. این ادعا در میان آمد که او ۲۴۰ میلیون تومان از حقوق و مزایایش را مسترد کرده است. صدقی خبر برکناری‌اش و دریافت حقوق کلان را تکذیب کرد.

علی رستگار سرخه‌ای، مدیر عامل معزول بانک ملت نیز با حسین فریدون در ارتباط بوده است. رستگار سرخه‌ای که هنگام افشای فیش‌های حقوقی از سمت خود عزل شد، به‌اتهام عضویت در یک شبکه بزرگ فساد بانکی توسط اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده است.

موسی غضنفرآبادی رییس دادگاه انقلاب تهران از ارتباط حسین فریدون با علی رستگار سرخه‌ای خبر داده بود.

ماجرای رانت تحصیلی حسین فریدون چیست؟

حسین فریدون در سال ۹۳، یک سال بعد از روی کارآمدن دولت برادرش، طی نامه‌ای از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه شهید بهشتی معرفی شده بود. درخواست شده بود که او به ‌عنوان دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل در این دانشگاه کشور تحصیل کند.

محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس از تشکیل کمیته بررسی پرونده تحصیلی حسین فریدون خبر داد. همچنین کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ۳ بار با وزیر علوم درباره پرونده تحصیلی برادر رئیس‌جمهور مذاکره کرد. اما با این‌حال حسین فریدون به عنوان دانشجوی رشته دکترا پذیرفته شد.

محمد مهدی طهرانچی، رئیس پیشین دانشگاه شهید بهشتی، ۴ آبان در مراسم تودیعش تلویحا ادعا کرد که به خاطر مخالفتش با رانت تحصیلی حسین فریدون از کار برکنار شده است.

هدف از پرونده‌سازی برای حسین فریدون چیست؟

ارتباط با دو بدهکار بانکی که یکی از آن‌ها سابقه امنیتی دارد، ارتباط با دو مدیر بانکی معزول و بهره‌گیری از رانت تحصیلی که منجر به برکناری رئیس دانشگاه شهید بهشتی شد. این چکیده‌ای‌ست از پرونده حسین فریدون در قوه قضائیه و اطلاعات سپاه پاسداران.

در مقابل این پرونده اما پرونده دیگری قرار دارد: پرونده فاضل لاریجانی که با دریافت رشوه از بابک زنجانی در گفت‌و‌گو با سعید مرتضوی گفته بود:

«[بابک زنجانی] مشکلاتی هم با قوه قضاییه داشت، چند حکم اجرایی برایش آمده بود و مفاسد اقتصادی که چرا پول بانک را پرداخت نمی‌کنی، برایش مهلت گرفتم. دیگر کاری بهش نداشتند. رفتم پیش اخوی و دستورش را گرفتم.»

حکم اعدام بابک زنجانی به او ابلاغ شده است. با اعدام او رد فاضل لاریجانی در این پرونده پاک می‌شود. حسن روحانی تاکنون بارها از قوه قضائیه خواسته، پرونده بابک زنجانی را برای بررسی زوایای پنهان به وزارت اطلاعات ارجاع دهد، اما قوه قضائیه هر بار امتناع کرده است.

برادر در برابر برادر؟ آیا پرونده حسین فریدون در پاسخ به پرونده فاضل لاریجانی شکل گرفته است؟ پرسشی که به سادگی نمی‌توان به آن پاسخ داد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.