ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فاجعه پلاسکو: از تقاضای محاکمه عاملان تا نگرانی از «جوسازی سیاسی»

جلسه شورای شهر تهران پرتنش بود. یکی از اعضاء خواهان محاکمه عاملان حادثه پلاسکو شد، دیگری معرفی مقصران را به وقت دیگری موکول کرد. پیکر جدیدی کشف نشده.

در جلسه سه‌شنبه پنجم بهمن شورای شهر تهران، رحمت‌الله حافظی خواهان محاکمه عاملان حادثه پلاسکو شده اما مجتبی شاکری رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران از جوسازی سیاسی در تشییع جنازه کشته‌شدگان در روز پنج شنبه، ابراز نگرانی کرده و گفته «جای معرفی و محاکمه مقصران، این مراسم نیست.»

ساختمان پلاسکو روز ۳۰ دی آتش گرفت و فرو ریخت

هنوز جز شش پیکر، اجساد کشته‌شدگان دیگر فاجعه پلاسکو در زیر آوار پیدا نشده است اما سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفته امکان دارد یادبودی در نزدیکی ساختمان پلاسکو نصب شود.

خلیل ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران می‌گوید ۷۰ درصد آوار ساحتمان پلاسکو، معادل بیش از ۱۱هزار تن از محل حادثه خارج شده و آواربرداری همچنان ادامه دارد.

مقداری هم از لوازم و تجهیزات فردی آتش‌نشانان مثل کپسول اکسیژن را از محل حادثه کشف کرده‌اند که به همین دلیل عملیات کمی کند شده اما موردی از کشف جسد نبوده است.

قانون شهرداری را مسئول می‌داند

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران در نشست خبری صبح امروز خود گفته است: «مسئولان در عین اینکه باید هم به چرایی این حادثه بپردازند و به چگونگی پیشگیری از آن، باید در جهت جبران خسارت‌های مادی و معنوی نیز اقدام کنند. مسئولان نباید خود را درگیر احساسات کنند.»

او با اشاره به اینکه در جلسه یکشنبه هیأت دولت کمیته ویژه‌ای مأمور رسیدگی به چرایی حادثه شده، گفت: «البته قانون به صورت صریح شهرداری را مسئول می‌داند اما فعلاً به جای توضیح خواهی از شهرداری باید این کمیته گزارش خود را تهیه کند.»

نوبخت این اتفاق را قابل پیش‌بینی خواند اما گفت فعلاً نباید فضا را به سمت این برد که چه کسی مقصر است: «اینگونه هم گفته نشود که دولت انگشت خود را به سمت شهرداری گرفته است.»

تنش در جلسه شورای شهر

صبح سه شنبه پنجم بهمن، جلسه علنی شورای شهر تهران محل بحث درباره فاجعه پلاسکو شد. هرچند مهدی چمران رییس شورا نمی خواست جلسه با این موضوع شروع شود و احازه بیان تذکرات را نداد. اما رحمت الله حافظی در واکنش به این اقدام چمران به نشانه اعتراض از جای خود بلند شد و قصد ترک جلسه را داشت و در اعتراض گفت:‌ «٢٠-٣٠ نفر در پلاسکو مردند. مردم باید بدانند. فایل صوتی جلسه شنبه در پارکینگ پروانه باید منتشر شود.»

رحمت الله حافظی در جلسه امروز شورای شهر

علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف که دیروز اعلام کرده بود پاساژ نوسازی در خیابان جمهوری برای اسکان موقت کسبه پلاسکو در نظر گرفته شده، حالا گفته با هماهنگی‌های صورت گرفته از طریق اتحادیه‌های صنفی فعال در این ساختمان، بنیاد مستضعفان و اتاق اصناف مقرر شده تا سه نقطه از فروشگاه قدس در میدان خراسان، مولوی و خیابان ولیعصر روبه‌روی خیابان زرتشت برای اسکان آسیب‌دیدگان ساختمان پلاسکو در نظر گرفته شود. مراحل آماده‌سازی این واحدها برعهده بنیاد مستضعفان است.

او بخشودگی مالیاتی، بیمه، تسهیلات بانکی با بهره ۱۰ درصدی و بازپرداخت پنج ساله و ... از جمله مصوبات و تصمیماتی اعلام کرده که برای حمایت از کسبه آسیب‌دیده ساختمان پلاسکو در نظر گرفته شده است. او گفته به کلیه کارگران مشغول به کار در این ساختمان که بیمه نبوده‌اند چهار ماه حقوق و مزایا تعلق می‌گیرد.

 روایت یک آتش‌نشان از روز فرو ریختن پلاسکو 

یکی از آتش‌نشانان که در روز وقع حادثه پلاسکو در سبد بالابر آتش‌نشانی مشفول امدادرسانی بود، درباره اتفاقات آن روز با شبکه خبر ایران مصاحبه کرده است.

سعید کمانی، آتش‌نشانی که در سبد بالابر شاهد حادثه بود

سعید کمانی گفته:‌ «دلخراش‌ترین صحنه‌ها در طبقه‌های ۱۱، ۱۲ و ۱۳ رخ داد؛ چرا که در این طبقات صاحبان برخی از مغازه‌ها، پنجره‌ها را با فنس پوشانده بودند و همکارانم در این طبقه‌ها گیر افتاده بودند. یکی از همکارانم تلاش کرد با پتک، فنس را بشکافد اما نتوانست موفق شود. قرار شد تجهیزات برش برای ما بیاورند تا بتوانیم آتش‌نشانان گرفتار شده در ساختمان را نجات دهیم ولی کار از کار گذشت. یکی دیگر از همکارانم می‌گفت ساختمان در حال تخریب است، آب ریختن را قطع کن. من همین کار را انجام دادم اما از سمت دیگر یکی از همکارانم فریاد زد «من دارم می‌سوزم» بنابراین دوباره آب پاشیدن را آغاز کردم. ناگهان ساختمان از بالا شروع به تخریب شدن کرد و فرو ریخت.»

به گفته سعید کمانی، هنگامی که دود سفید رویت شد، مردم به طرف پاساژ ‌دویدند: «حتی برخی از همکارانم مجبور به برخورد با مردم شدند. گویا تعدادی از آنان به داخل ساختمان بازگشته بودند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    امیر حسین‌آبادی، رئیس کانون وکلای دادگستری، روز دوشنبه با اشاره به قوانین حقوق مالک و مستاجر، گفت که علت این حادثه «بی‌توجهی مالک در نگهداری، تعمیر یا اقدام نسبت به ملک» بوده است. به گفته آقای حسین‌آبادی، در قانون مدنی پیش‌بینی شده که اگر ملکی در اثر بی‌توجهی در نگهداری یا عدم مواظبت خراب شود، «مسئول تمام خرابی» مالک است. این در حالی است که محمد سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان، در بازدید از خرابه های ساختمان پلاسکو گفته است که این نهاد سرقفلی همه مغازه‌ها را واگذار کرده و تنها مالک «اصل ساختمان» بود.! او بدون اشاره به نقش احتمالی این بنیاد به عنوان مالک این ساختمان در وقوع این حادثه تنها وعده داده بود که ساختمان جدید در مدت دو سال ساخته شده و به «ذینفعان» تحویل خواهد شد.! در همین حال محمدرضایی، رئیس کمسیون عمران مجلس، گفت که رئیس بنیاد مستضعفان در جلسه روز دوشنبه این کمیسیون «ضمن عذرخواهی و قبول کردن مسئولیت» قول داده که در اولین فرصت ساختمان جدیدی احداث و به کسبه پلاسکو واگذار شود!??. آقای رضایی اشاره‌ای به نحوه جبران دیگر خسارات،صاحبان سرقفلی های این مجتمع نکرده است. از ۵۶۰ واحد مجتمع پلاسکو، کمتر از ۱۰۰ واحد بیمه اموال بوده‌اند و صاحبان حدود ۴۶۰ واحد عملاً ورشکست شده‌اند.! بر اساس این گزارش، اکثر چهار هزار کارگر این مجتمع نیز به دلیل اجباری نبودن بیمه کارگران برای کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر، بیمه نبوده‌اند و نمی‌توانند بیمه بیکاری دریافت کنند. پیش از این علی ربیعی، وزیر کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرده که تنها آن گروه از کارگران پلاسکو که بیمه بوده اند،بیمه بیکاری دریافت خواهند کرد!

  • nader

    قاليباف پول به آتش نشانان نمي داد ولي ميلياردها تومان عوارضي كه مردم تهران دادند و اعزام پرسنل وامكانات به كشور عراق را مي دهد در حالي كه نبايد با پول مردم تهران اين كار را بكند..

  • naseem

    ساختمان پلاسکو پس از انقلاب جزو اموال و دارایی‌های بنیاد مستضعفان شد. ... بنیاد مستضعفان به‌عنوان مالک و متصرف ساختمان، در اقداماتی خلاف قانونِ ، اقدام به تغییر کاربری طبقات ۱۵، ۱۶، ۱۷ این برج نمود. این طبقات در زمان قبل از انقلاب شامل رستوران و سالنهای تفریحی بود که بعدها تیغه‌کشی و به انبار تبدیل و اجاره داده شد. لازم به ذکر است تبدیل سازه طبقات آخر برج به انبار، آن‌هم انبار لباس، منسوجات و پوشاک علاوه بر ایجاد اضافه بار بر روی سازه، احتمال بروز حریق را قوت می‌بخشید که این عامل، خود یکی از عوامل مؤثر در ریزش پلاسکو بوده و حریق در هنگام سرایت به طبقات فوقانی، از کنترل خارج شد. کل تأسیسات این ساختمان با سوخت گازوییل به تامین‌ گرمای خود می‌پرداخته که در نتیجه همواره بالغ بر ۱۵۰ هزار لیتر گازوییل در زیر زمین برج دپو بوده است. اکنون پس از آواربرداری، شاهد آن هستیم که به‌محض رسیدن اکسیژن به مخروبه در اثر دمای بالای‌ موجود، مجدداً آوار شعله‌ور می‌شود و البته قرابت لباسها و پوشاک در کنار گازوییل، باعث عدم‌ موفقیت در خاموش کردن آتش در ۲۴ ساعت نخست این حادثه شد. قطع بودن سیستم آب‌رسانی و شیرهای آتش‌نشانی موجود در خیابان جمهوری باعث تعلل قابل ملاحظه‌ای در عملیات اطفا گردید. به‌دلیل قطعی این شیرها بود که سازمان آتش‌نشانی به ناچار اقدام به اعزام تانکر به محل عملیات کرد! پس از عدم رفع کمبود آب، در نهایت از شهرداری کمک گرفته شد تا تانکرهای آبیاری به محل اعزام شوند که در عکس‌های حادثه نیز مشخص است. دپوی نیروهای ذخیره آتش نشان در طبقه همکف و اول، عامل دیگری در بالا رفتن آمار قربانیان آتش‌ نشان است. عامل بعدی مسدود بودن پنجره‌ها به‌دلیل نصب کولرها در نما بود تا باعث شود ارتباط حادثه دیدگان با پنجره‌های ساختمان محدود شده و همچنین ورود آتش نشانان از طریق پنجره‌ها نیز دشوار شود. احتمال برق گرفتگی نیز مزید بر علت‌ بوده است. با توجه به‌ جمیع موارد فوق و علل دیگری که ناگفته مانده، نهایتاً آتش سوزیی که می‌توانست به‌راحتی مهار شود، تبدیل به فاجعه‌ای‌ عظیم شد و تعدادی هموطنان در اثر اهمال و غفلت قربانی گردیدند