ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اختلاف سوریه و ترکیه بر سر بیانیه مشترک اجلاس صلح در آستانه

شورشیان سوری و دولت اسد به حصول توافق بر سر بیانیه مشترک اجلاس صلح سوریه امیدوارند. دولت ترکیه اما با برخی مفاد مخالف است. احتمال تمدید اجلاس وجود دارد.

شورشیان سوری و دولت اسد به حصول توافق بر سر بیانیه مشترک اجلاس صلح سوریه امیدوارند. دولت ترکیه اما با برخی مفاد مخالف است. احتمال تمدید اجلاس وجود دارد.

نمایندگان شورشیان مخالف اسد در حاشیه اجلاس آستانه پیرامون استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه

سازمان ملل اعلام کرده است که در اجلاس صلح سوریه که در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود، نمایندگان شورشیان و دولت سوریه به زودی بر سر بیانیه مشترک اجلاس توافق می‌کنند.

استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه به خبرگزاری فرانسه گفته است: «ما فاصله چندانی با بیانیه مشترک اجلاس نداریم. اما با این‌حال، بحث‌های فشرده‌ای بین دولت سوریه و شورشیان در جریان است.»

به گفته دی‌میستورا بحث بر سر «یک تکه کاغذ» نیست، بلکه بحث بر سر «توقف درگیری‌ها و جان انسان‌ها»ست.

مذاکرات صلح سوریه روز گذشته در سطح معاونان وزرای خارجه کشورهای روسیه، ایران، ترکیه و هیأت اعزامی از سوی دولت بشار اسد به سرپرستی بشار جعفری و همچنین استفان دی میستورا و سفیر آمریکا در قزاقستان به عنوان ناظر برگزار شده است.

۱۴ گروه شورشی به سرپرستی محمد علوش، رهبر جیش‌الاسلام برای نخستین بار با نمایندگان دولت بشار اسد مذاکره می‌کنند. هدف‌های شرکت‌کنندگان اما متفاوت است: ایران در پی یک راه حل سیاسی‌ست. ترکیه نگران نفوذ کردها در شمال سوریه است و روسیه خواهان گسترش نفوذش در خاورمیانه. شورشیان اما می‌گویند خونریزی پایان یابد.

محمد علوش، سرپرست هیأت شورشیان سوری در مذاکرات آستانه در توئیتی از اختلاف نظر بر سر بیانیه مشترک اجلاس خبر داده است. او نوشته که معلوم نیست که آیا همه کشورها بیانیه پایانی را امضاء کنند.

اجلاس صلح سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان

خبرگزاری دولتی صنا گزارش داده است که از صبح سه‌شنبه ۲۴ ژانویه هیأتی که دولت سوریه را نمایندگی می‌کند در تلاش است که موانع به وجود آمده توسط دولت ترکیه را از سر راه بردارد.

به گزارش خبرگزاری صنا به رغم اختلافاتی که با ترکیه وجود دارد دولت سوریه به حصول توافق در پایان اجلاس صلح در آستانه امیدوار است.

استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه هم احتمال تمدید اجلاس آستانه را رد نکرده است.

پیش از آغاز دومین روز اجلاس صلح سوریه در آستانه، هیأت‌های ایران، روسیه و ترکیه که این اجلاس به ابتکار آن‌ها برگزار می‌شود در یک جلسه مشترک، برنامه تشکیل کمیسیون نظارت بر اجرای پیمان ترک مخاصمه را بررسی کردند.

اساما ابوزید، سخنگوی ارتش آزاد سوریه در گفت‌و گو با خبرگزاری‌های روسیه احتمال داده است که مذاکرات تا چهارشنبه ۲۵ ژانویه ادامه یابد.

او گفته است: «اگر ایران، روسیه و ترکیه تداوم گفت‌وگوها را ضروری بدانند ما موافقت می‌کنیم. برای رایزنی بیشتر آماده‌ایم.»

روز گذشته، سخنگوی ارتش آزاد سوریه به خبرگزاری فرانسه گفته بود هدف شورشیان از شرکت در مذاکرات آستانه تحکیم آتش‌بس در سوریه است. به گفته ابوزید، ترکیه و روسیه تضمین کرده‌اند که در این مذاکرات درباره آینده سوریه و بحران‌های سیاسی در این کشور بحث و گفت‌و گویی انجام نشود.

بر اساس برنامه اعلام شده، قرار است ایران، روسیه و ترکیه به عنوان ضامن توافقنامه آتش‌بس که ٢٩ دسامبر در مسکو با حضور محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و احمد چاووش اوغلو وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه منعقد شد، کمیسیونی برای نظارت بر آتش‌بس سوریه تشکیل دهند. اگر دور نخست مذاکرات صلح سوریه در آستانه به نتیجه مطلوب برسد، دور دوم این مذاکرات ۸ فوریه در ژنو برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.