ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدها کارگر نیشکر هفت‌تپه در اعتصاب‌اند

سازمان خصوصی‌سازی نیشکر هفت‌تپه را به بهای اندک به بخش خصوصی واگذار کرده. کارفرما اما به تعهداتش نسبت به کارگران عمل نمی‌کند.

صدها تن از کارگران نیشکر هفت‌تپه چهارشنبه ۶ بهمن اعتصاب کردند. آن‌ها خواهان دریافت دستمزد و مطالبات عقب‌مانده خود هستند. همچنین به ابلاغیه مدیریت که خواهان جلوگیری از اعتراضات کارگری به هر نحوی است، اعتراض دارند.

عکس از آرشیو – کارگران هفت تپه در یک سال و نیم گذشته بارها دست به اعتصاب زده‌اند

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) کارگران که در محل شرکت نیشکر هفت‌‌تپه در شوش تجمع کرده‌اند در بخش‌های کشاورزی و صنعتی این شرکت کار می‌کنند. یکی از مطالبات آن‌ها دریافت حقوق دو ماه اخیر است.

کارگران اعتصابی می‌گویند: «کارفرمای مجتمع هفت‌تپه تا پایان سال بیش از ۴۵ میلیارد تومان تعهدادت مالی به کارگران دارد که باید پرداخت کند.»

پرداخت مطالبات بیش از ۲۵۰ نفر از کارگران  بازنشسته این مجتمع و دستمزد عقب افتاده بهمن و اسفند سال گذشته از دیگر مطالبات کارگران است.

خواست دیگر کارگران پرداخت حق بیمه دوران بیکاری کارگران نی‌بر است که در فاصله سال‌های ۶۸ تا ۹۲ در این مجموعه مشغول کار بوده‌اند.

از وعده تا عمل

در مهر ماه سال جاری بیش از هزار و ۵۰۰ کارگر معترض مجتمع صنعتی نیشکر هفت تپه در پی مجموعه‌ای از اعتصابات و ماه‌ها اعتراض مداوم پس از این که کارفرما وعده داد به خواسته‌های آنان رسیدگی می‌کند، به طور مشروط دست از اعتصاب برداشتند. اما آن‌ها تأکید کرده بودند که در صورتی که کارفرما به تعهداتش عمل نکند، تا دستیابی به تمام مطالبات صنفی خود که شامل پرداخت کامل حقوق معوقه، بیمه و تأمین امنیت شغلی آنها می‌شود، به اعتراضاتشان ادامه خواهند داد.

کارفرما آن زمان وعده داد که دستمزد پرداخت نشده ماه‌های شهریور و مهر را در فاصله زمانی تعیین شده پرداخت کند. همچنین کارفرما متعهد شده بود که بخشی از مطالبات ۸۰ تن از راننده‌های کامیون و ماشین‌های استیجاری که در شش ماه گذشته با آنان تسویه حساب نشده را بپردازد.

پرداخت چهار درصد سهم بازنشستگی ۷۰۰ کارگر مشمول مقررات بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور بخش دیگری از تعهدات کارفرما بود. عدم پرداخت این مطالبات از سوی شرکت نیشکر هفت‌تپه سبب شده بود ۶۵۰ کارگر که از دو سال و نیم پیش مشمول بازنشستگی پیش از موعد بودند، بازنشسته نشوند.

مدیریت نیشکر هفت تپه به بخشی از تعهدات خود عمل کرد اما برخی از مطالبات کارگران را بی‌پاسخ گذاشت.

یکی از مشکلات کارگران این بود که بدهی ۱۰ میلیارد تومانی کارخانه به سازمان تامین اجتماعی سبب شده بود که سازمان تامین اجتماعی از ارائه خدمات درمانی به کارگران خودداری کند.

همچنین بازنشستگی کارگران به خاطر بدهی نیشکر هفت‌تپه به سازمان تأمین اجتماعی به تعویق افتاده بود.

حراج نیشکر هفت تپه

مجتمع نیشکر هفت تپه نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ کارگر دارد که حدود یک هزارو ۲۰۰ کارگر رسمی‌اند و باقی به شکل روزمزد کار می‌کنند و به همین جهت از امنیت شغلی برخوردار نیستند.

سازمان خصوصی‌سازی اوایل سال ۹۵ شرکت نیشکر هفت تپه را با تمام تجهیزات، ماشین‌آلات و همه اموال منقول و غیرمنقول و حتی محصول در آستانه برداشتش را به مزایده گذاشت. متوسط قیمت هر هکتار زمین در منطقه هفت‌تپه که جزو مرغوب‌ترین زمین‌های استان خوزستان است، در زمان واگذاری هفت‌تپه به بخش خصوصی حدود ۱۰۰میلیون تومان بود. قیمت مزایده اما به مراتب کمتر از ارزش ۲۴ هزار هکتار زمین متعلق به شرکت نیشکر هفت‌تپه بود. کارگران در آن زمان هم نگرانی‌هایشان از واگذاری این مجتمع صنعتی به چند سرمایه دار را با مسئولان استان خوزستان در میان گذاشته بودند.

این نخستین بار نیست که در یک سال و نیم اخیر کارگران نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به برآورده نشدن مطالباتشان دست به اعتصاب می‌زنند. اما مدیریت هفت‌تپه به خواسته‌های کارگران همچنان بی‌توجه است و در عوض دستور داده از تجمعات آنان جلوگیری شود.

کارگران در توضیح یکی از دلایل اعتصاب امروزشان گفته‌اند مدیران زیر مجموعه شرکت به تازگی از سوی مدیریت موظف شده‌اند به هر ترتیب که می‌توانند مانع اعتراض کارگران شوند. حال آن که اگر کارفرما به تعهدات مالی‌اش در برابر کارگران عمل کند نیازی به منع اجتماعات صنفی نیست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.