ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سقوط اقتصادی ۲۸ درصد خانوارها در ایران

نیمی از جویندگان کار شغل ندارند. درآمد ۷۹‌درصد خانوارهای فقیر کاهش یافته و تنها خانوارهایی که شاغلان بیشتری دارند یا خانواده‌شان کوچک‌تر شده، وضع اقتصادی بهتری دارند.

۲۸ درصد خانوارهای ساکن ایران به نسبت گذشته فقیرتر شده‌اند. مشاور اقتصادی رئیس جمهوری ایران می‌گوید که وضعیت بیکاری «هولناک» است.

عکس- آرشیو

احمد میدری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بدتر شدن وضعیت اقتصادی حداقل ۲۸ درصد خانوارهای ساکن ایران طی سال‌های ۸۴ تا ۹۲ خبر داد. به گفته او بیش از یک چهارم خانوارها به گروه‌های درآمدی پائین‌تری سقوط کرده‌اند.

معاون وزیر کار کاهش درآمد را یکی از دلایل اصلی سقوط خانوارها به دهک‌های پائین‌تر دانست. او گفت که کاهش درآمد  ۷۹ درصد خانوارها ناشی از پایین آمدن درآمد شغلی‌شان است. ۴۵ درصد این گروه از خانوارها نیز به دلیل اینکه یکی از اعضای خانواده شغل خود را از دست داده، درآمدشان کمتر شده و به دهک‌های پائین‌تر سقوط کرده‌اند.

به گفته میدری وضعیت ۴۴ درصد خانوارها در دوره بررسی تغییری نکرده، اما ۲۸ درصد خانوارها نیز وضعیت اقتصادی بهتری را تجربه کرده‌اند.

معاون وزیر کار جمهوری اسلامی ایران افزایش تعداد افراد شاغل خانوارها را دلیل بهبود وضعیت اقتصادی ۶۶ درصد این گروه دانست و افزود: ۲۶ درصد خانوارهایی هم که وضع اقتصادی‌شان بهتر شده، میانگین اعضای خانوار کاهش یافته است.

میدری توزیع جغرافیای فقر در ایران را نامتوازان دانست و گفت که در حالیکه پوشش بیمه بازنشستگی در استان یزد ۹۰ درصد است، در سیستان و بلوچستان ۳۰ درصد تحت پوشش قرار دارند.

در پیوند با همین مسئله مسعود نیلی مشاور اقتصادی حسن روحانی هم از کاهش توان پس‌انداز خانوارها در ایران خبر داد و گفت که ۶۵ درصد فقرا شاغل هستند.

به گفته نیلی درآمد خانوارها طی سال‌های گذشته کاهش یافته است و بسیاری از خانوارها توان پس‌انداز ندارند. او گفت که تنها ۴ درصد جمعیت فقیر فاقد شغل است.

بیکاری به مرحله هولناکی رسیده است

نیلی مهمترین چالش پیش‌روی ایران را ورود جویندگان کار به بازار اشتغال دانست و گفت که نسبت بیکاری به اشتغال افزایش یافته است.

به گفته مشاور اقتصادی حسن روحانی در تابستان ۹۵ تعداد کسانی که شغل پیدا کرده‌اند به ۴۹ درصد و تعداد بیکارشدگان به ۵۱ درصد رسیده که نشان می‌دهد که افرادی که بیکار شده و افرادی که شغل پیدا کرده‌اند نصف به نصف شده‌اند.

نیلی از کاهش نسبت اشتغال جدید و بیکاری شاغلان خبر داد و گفت که تعداد افرادی که  شغل پیدا کردند از ۸۲ درصد در سال ۹۳ به ۴۰ درصد در سال ۹۵ کاهش یافته و در مقابل رقم ۱۸ درصدی بیکاران در سال ۹۳ به ۶۰ درصد در سال ۹۵ افزایش یافته است.

او این وضعیت را «هشدار دهنده» خواند و افزود: بهار امسال از یک میلیون و ۲۴۵ هزار جویای کار، ۷۴۳ هزار نفر شاغل و ۵۰۲ هزار نفر بیکار ماندند.

نیلی با اشاره به نیروی جویای کار و مشاغل موجود، گفت: « در سال ۹۵ از یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفری که وارد بازار کار شده‌اند، ۷۴۳ هزار نفر شغل پیدا کرده‌اند که رکورد قابل توجهی است ولی ۵۵۰ هزار نفر هم بیکار شده‌اند».

او از ورود موج جدید جویندگان کار به بازار اشتغال ایران خبر داد و با بیان اینکه ورودی بازار کار از ۸۰ هزار نفر در سال ۹۳ به بیش از یک میلیون نفر در سال ۹۴ رسیده، این وضعیت را «هولناک» دانست.

در همین زمینه

تشدید شکاف طبقاتی و بیکاری در ایران

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ناصرخان

    سلام یک کلیپی از اقای احمدی نژاد دیدم واقعا تعجب کردم احه برادر از ریس جمهور بتلاتر در تصمیم گیری چه کسی است غیر از این است وقتی خدمت رهبر می رسید ادرس غلطی می دهید که وضعیت اشتغال به شکلی هست که اگثر کارگاه ها چکن کارگر ندارند تعطیل شده ا ند رهبر هم می پذیرد ولی واقعا بیکاری ندتریم چرا درون هر خونه که فرد بالای هیجده سال داریم بدون شک از یکی تا سه تا بیکار داریم فردای قیامت مسیول محترم جواب خخدارا چطور می دهی شرمنده نمی شوی سالها دورغ که چه عرض کنم صدروغ می گوید تورا خدا یکمی به فکر بیکاری باشید این دعاوی سیاسی پدر مردم را در اورده از اون طرف دایم می گویمد وضع اقتصادی خراب است از این طرف روز نیست که خبر اختلاس ارتشا و بردن کلاه مردم و دولت در روزنامخ نیاید فقط همین قدر بگم فرصت خوبی ار از دست دادید بجای خدمت خیانت را پیشه گردید البته اگر این چند سرباز گمنام را نداشتیم باید فاتح مملکت را از دست خاینین از دست میدادیم وسلام ناصرخان

  • اکبر

    علت بیکاری ایرانیان تا زمانی که حکومت گردانان به میدان کارگران نیایند و در سال چند روزی را با کارگران جویای کار نگذارند هیچگاه نمیفهمند گرسنگی بر تمام ایران ریشه دوانده است انان که جز مو اد لازم وارد میکنند دشمن قسم خورده ملتند و کسانی که تولید را با قوانین زباله شان بر این ملت سخت کرده اند دشمن قسم خورده این ملتند اما و اما صد افسوس این دشمنان با استفاده از سایه قانون مرتکب بدبختی و ناهنجاریهای اجتماعی و ظلم و ستم ما کارگران بیکار و بی دفاع شده اند تا کی به انتظار توجه دولت بمانیم چرا روحانیان در این باره ساکت و بی سخنند چرا در مسجدها مثل قبل از انقلاب حق مردم را نمی ستانند ایا حق این مردم رسیدن به زجر مطلق بود

  • ناصرخان

    سلام نمیدومم مطرح کردن فاجعه بیکادی در هر روزنامه و پیک خبری چه دردی دعوا میکند اونهای گه تحمل شنیدن حرف بیکاری را ندارند اگر البته عرض می کنم اگر روزی خودشان داخل این بیکاری قرار بگیرن چه جاای به انها دسن مید یا اینکه اگر امروز به یکی از اقازاده ها یا شاهزاده بگویند از کار اخراجی ان پدر صاحب منصب چه میکند فک نمی کنید دنیا را سر مسیولین خراب نمیکنند حتما درب همه دوایر دولتی را به تقاص فرزند عزیز خراب میکرد بلندگو برست می گرقت