ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مسجدجامعی: طبق معمول تقصیر را به گردن مردم می‌اندازند

مسئول فاجعه پلاسکو کیست؟ شهرداری تهران، وزارت کار، بنیاد مستضعفان یا مردم؟ احمد مسجد جامعی اعتقاد دارد که شهرداری به دلیل کمبود امکانات و ضعف مدیریت مقصر اصلی این فاجعه است.

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر می‌گوید: «باوجود سخنرانی‌های پرهیجان، ظرفیت آتش‌نشانی ما در این حد است که منجر به از دست دادن حدود ۲۰ نفر از بهترین نیروهای این سازمان شده و تعدادی از شهروندان نیز جان خود را از دست دا‌ده‌اند.»

او معتقد است گروهی می‌خواهند تقصیر این حادثه را به گردن مردم بیندازند.

احمد مسجد جامعی

در واکنش‌هایی که مقامات حکومتی در ایران بر مبنای انگیزه های سیاسی مطرح می‌کنند، نام شهرداری تهران، وزارت کار دولت روحانی و بنیاد مستضعفان بیشتر از همه به عنوان مقصر مطرح می‌شود.احمدمسجدجامعی، عضو شورای شهر در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، مقصر اصلی را کمبود امکانات و ضعف مدیریت در شهرداری معرفی می‌کند. او با اشاره به حادثه آتش‌سوزی یک کارگاه تولیدی در خیابان جمهوری در سال‌های گذشته گفته که با پیگیری‌های شورای شهر، سندی درباره وضع آتش‌نشانی تنظیم و به دولت فرستاده شد اما شورا موضوع را به روال گذشته پیگیری نکرده است و اگر پیگیر می‌شد وضعیت پلاسکو پیش نمی‌آمد.مسجدجامعی پیشنهاد تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب را داده و گفته با برخورد عاطفی، این مشکلات حل نمی‌شود.این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه در حادثه ساختمان پلاسکو ظرفیت کل تهران به کار گرفته شد، نتیجه‌گیری کرده که شهرداری در برنامه‌های خود شکست‌خورده است.

مسجدجامعی با تاکید براینکه در حال حاضر تمام دستگاه‌ها در حال کمک به حل این حادثه هستند، آن هم در شرایطی که آتش‌سوزی تنها در یک قسمت اتفاق افتاده و در این ماجرا نه بیمارستان‌ها آسیب‌ دیده‌اند و نه خیابان‌ها، معتقد است شرایط موجود نشان می‌دهد سیستم به لحاظ ساختاری فلج است. او می‌گوید: «به هر حال زمانی می‌توانیم میزان کمک خود را ارزیابی کنیم که اتفاقی رخ داده باشد. سخنرانی و آمار  و جوابیه دادن که کار نیست.»

مسجدجامعی با اشاره به جلسه روز سه‌شنبه هیات امنای ساختمان پلاسکو گفته: «در این جلسه‌ هیات امنا عنوان کردند که سازمان آتش‌نشانی یک‌بار ساختمان پلاسکو را بازرسی و اعلام کرده است که تاسیسات ساختمان برای مقابله با بحران قابل قبول است اما پلکان آتش‌نشانی ندارد که وجود آن ضروری است، اما از آنجا که  هزینه ساخت این پلکان بر عهده مستاجران نیست و  بر عهده مالک یعنی بنیاد مستضعفان است اخطاریه آتش‌نشانی را در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفته است.»

منبعی که برخی می‌گویند عامل آتش‌سوزی بوده کشف شده است

به گفته مسجدجامعی، هیات امنا همچنین اعلام کرده در بالای ساختمان منبع آب آتش‌نشانی و آب شرب وجود داشته نه منبع گازوئیل‌، زیرا این منبع در طبقه زیرزمین است که هنوز هم سالم مانده است. او می‌گوید به نظر می‌رسد اینکه در خبرها می‌گویند در قسمت بالایی ساختمان منبع گازوئیل وجود داشته برای آن است که بگویند اهالی ساختمان بی‌احتیاطی کرده و طبق معمول تقصیر را به گردن مردم بیندازند.

مسجدجامعی با اشاره به حادثه خیابان جمهوری گفته: «در آن حادثه نیز اعلام کردند که اگر خانم متوفی صبر می‌کرد ماشین‌ها می‌رسیدند و او را نجات می‌دادند. لذا من نیز فکر می‌کنم این امکان وجود دارد که دوباره تقصیرها را متوجه کسانی کنند که در این حادثه جان و سرمایه خود را از دست دادند.»

مسجد جامعی در بخش دیگری از سخنان خود به غیر مستقل بودن رسانه‌ها و نحوه اطلاع‌رسانی در زمینه فاجعه پلاسکو اشاره کرده و گفته اطلاعاتی که شبکه‌های رسمی با هیجان ارایه می‌دهند خیلی قابل اطمینان نیست زیرا این موارد توسط یک مقام مسئول در یک شبکه رسمی بیان می‌شود. به گفته او، رسانه رسمی، بازتابی از دغدغه‌های یک گروه خاص را ارایه می‌دهد.

مسجدجامعی با بیان اینکه این افراد برخلاف برخی مدیران که درباره همه‌چیز صحبت می‌کنند، اضافه کرد: «آنها در این جلسه مطالبی را گفتند که درخصوص آن هیچ اجماعی نبود. به‌عنوان مثال آنها نقل می‌کردند که شلنگ آتش‌نشانی تا طبقه دهم بیشتر بالا نیامد در عین حال برخی می‌گفتند ما اطلاعات فنی و کارشناسی نداریم لذا در این زمینه اجماع نداشتند.»

مسجد جامعی به جلسه شورای شهر که در آن بر سر پرداختن به موضوع پلاسکو جنجالی پیش آمد نیز اشاره کرده و گفته در جلسه شورای شهر انتظار بیشتری داشتم. مثلا می‌توانستند رونمایی از سامانه جامع مصوبات شورای شهر را روز دیگری انجام دهند. از ما نمایندگان مردم انتظار می‌رفت به این مساله که هم به شهرداری مرتبط می‌شود و هم مردم در تب وتاب آن هستند، بیشتر پرداخته شود.»

بیشتر بخوانید- پرونده ویژه فاجعه «پلاسکو»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.