ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ می‌خواهد شکنجه را دوباره به‌اجرا گذارد

رئیس جمهوری جدید آمریکا شکنجه «واتربوردینگ» (القای حس خفگی با آب) را مثبت دانسته و گفته است باید در مقابله با داعش کاری صورت داد. او می‌خواهد در کابینه خود در این‌باره مشورت کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره استفاده از شکنجه به‌عنوان روشی برای مقابله با اغتشاشات نظر مثبتی دارد. او در مصاحبه‌ای با شبکه ای‌بی‌سی گفت فکر می‌کند که شکنجه «واتربوردینگ» (القای حس خفگی با آب) و دیگر روش‌های بحث‌برانگیز بازجویی کارکرد درستی داشتند.

دونالد ترامپ: فکر می‌کنم چنین اقداماتی (شکنجه واتربوردینگ) مطلقاً کارکرد دارند.

دونالد ترامپ در گفت‌وگو با ای‌بی‌سی گفت در برابر جنایات گروه «دولت اسلامی» (داعش) «ما باید با آتش به مقابله با آتش برخیزیم.»

ترامپ افزود: «اگر آن‌ها سرِ شهروندان ما و مردم دیگر را می‌بُرند، اگر داعش اعمالی انجام می‌دهد که از زمان قرون وسطا کسی چیزی از آن‌ها نشنیده، پس من هم کاملاً با واتربوردینگ موافقم.»

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت: «ما چیزهایی داریم که اجازه استفاده از آن‌ها را نداریم. ما با قوانین مشابه دشمن بازی نمی‌کنیم.»

ترامپ پیش از این در کارزار انتخاباتی خود گفته بود: « واتربوردینگ خوب است اما کافی نیست… از آن بدتر نیز اجرا خواهد شد.»

دونالد ترامپ در ادامه گفت‌وگوی خود اعلام کرد که احتمال اعمال دوباره چنین روش‌هایی به نظر جیمز ماتیس، وزیر دفاع و مایک پمپئو، رئیس سازمان سیا بستگی دارد.

پمپئو در زمان بررسی صلاحیتش در مجلس سنا گفته بود که با چنین اقداماتی موافق نیست.

ترامپ به شبکه ای‌بی‌سی گفت منتظر می‌ماند تا ببیند «آن‌ها در این‌باره چه خواهند گفت. اگر موافق نباشند هم مسئله‌ای نیست.» او افزود در غیر این صورت تلاش خواهد کرد که هر آن‌چه در چارچوب قانون مجاز باشد به‌اجرا در آورد. او تأکید کرد: «اما فکر می‌کنم چنین اقداماتی مطلقاً کارکرد دارند.»

تظاهرات معترضان در واشنگتن علیه اعمال شکنجه «واتربوردینگ» ـ عکس از آرشیو

پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به نیویورک، رئیس جمهوری وقت آمریکا، جرج دبلیو بوش به برنامه‌ای غیررسمی برای مقابله با تروریسم مجوز داد که بر اساس آن مظنونان تروریست در زندان‌های خارج از آمریکا زندانی شوند. مأموران اطلاعاتی آمریکا نیز از روش‌های شکنجه در بازجویی‌ها مانند محرومیت از خواب، حبس در جعبه‌های کوچک، انفرادی و حتی تهدید به مرگ استفاده کردند. سه زندانی نیز تحت شکنجه «واتربوردینگ» قرار گرفتند. بسیاری نیز به لحاظ روحی و روانی بیمار شدند. برخی مقامات پیشین دولتی گفتند با چنین روش‌هایی اطلاعات مهمی به‌دست آوردند. بسیاری دیگر اما چنین اقداماتی را از نظر اخلاقی بی‌اعتبار دانستند. باراک اوباما، رئیس جمهورِ پس از جرج بوش در سال ۲۰۰۹ بعد از روی کار آمدن، به چنین روش‌هایی پایان داد.

«دستور اجرایی» جدید درباره مقابله با تروریسم

چندین رسانه آمریکا، از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامه نیویورک‌ تایمز از یک دستور اجرایی سه صفحه‌ای کاخ سفید خبر داده‌اند که ترامپ آن را هنوز امضا نکرده است. به‌گفته نیویورک تایمز در این دستور اجرایی از جمله به برقراری مجدد زندان‌های مخفی سازمان سیا اشاره شده که آمریکا پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آن‌ها را به‌ویژه در خارج از کشور دایر کرد تا مظنونان تروریست را به این زندان‌ها منتقل کرده و مورد بازجویی و شکنجه‌های بحث‌برانگیز قرار دهد.

بر اساس اطلاعات آسوشیتدپرس این دستور اجرایی همچنین از ارزیابی جامع دوباره در مورد تدابیر ضدتروریستی تاکنونی آمریکا سخن گفته است. از جمله به وزارت دفاع پیشنهاد شده که زندانیان جدید از «جنگجویان دشمن» را به زندان گوانتانامو منتقل کند و این زندان را برخلاف آن‌‌چه نظر اوباما بود، نبندد.

همچنین در این دستور اجرایی آمده است که باید از قوانین آمریکا اطاعت و شکنجه نیز رد شود و از روش‌های بازجویی ممنوع پرهیز شود، اما روشن نیست که «روش‌های بازجویی ممنوع» چه روش‌هایی هستند.

شان اسپایسر، سخنگوی دولت درباره این‌که این دستور اجرایی از کجا آمده است گفت اطلاعی ندارد و منبع آن را نمی‌شناسد اما سندی مربوط به کاخ سفید نیست.

پل رایان، نماینده جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفته است این دستور اجرایی از سوی دولت ترامپ نوشته نشده است.

جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه که در جریان کارزار انتخاباتی با برخی از دیدگاه‌های ترامپ مخالفت کرده بود در این‌باره گفت ترامپ هر چه را می‌خواهد امضا کند «اما قانون، قانون است و ما نمی‌خواهیم شکنجه را بار دیگر در آمریکا به‌اجرا در آوریم.»

در تاریخ ۶ ژانویه / ۱۷ دی، ۱۷۶ تن از مقامات سابق ارتش، در بیانیه‌ای دونالد ترامپ را فراخواندند تا از به‌کارگیری شکنجه پرهیز کند.

آن‌ها در بیانیه خود گفتند شکنجه «واتربوردینگ» و شیوه‌های دیگری از این دست در بازجویی‌ها «براساس قوانین داخلی و بین‌المللی غیرقانونی هستند».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.