ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترزا می: آمریکا و بریتانیا رهبری جهان را به عهده بگیرند

نخست‌وزیر بریتانیا به آمریکا سفر کرده است. تجارت آزاد بین دو کشور به جای گلوبالیسم و رهبری جهان با کاهش «نفوذ پلید» ایران از چالش‌هاست.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا پیش از دیدار و گفت‌و گو با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در گردهمایی اعضای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در فیلادلفیا درباره مهم‌ترین چالش‌ها در رابطه بین بریتانیا و ایالات متحده آمریکا سخن گفت: چشم‌انداز تجارت آزاد بین دو کشور به جای تجارت جهانی، رابطه با روسیه، رهبری جهان توسط بریتانیا و آمریکا، نظارت بر برجام و محدود کردن نفوذ ایران در عراق و سوریه. ترزا می از آمریکا خواست به جای آنکه سیاستی درون‌گرا و ملی پیشه کند، به وظیفه رهبری‌اش در جهان عمل کند. یکی از این وظایف به گفته او مقابله با «نفوذ پلید ایران» در خاورمیانه است.

ترزا می در گردهمایی اعضای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در فیلادلفیا

تجارت آزاد بین دو کشور به جای گلوبالیسم

تجارت آزاد بین ایالات متحده آمریکا و بریتانیا اما در مرکز توجه ترزا می بود. نخست‌وزیر بریتانیا در جمع نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره گفت: «قانون آزاد تجارت بین دو کشور می‌بایست به نفع هر دو کشور باشد و علائق دو جانبه را در نظر بگیرد.»

ترزا می گفت: «چنین قانونی می‌بایست به نفع کسانی باشد که در سال‌های گذشته از گلوبالیسم زیان دیده‌اند.»

رئیس جمهوری آمریکا با توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (Nafta) و با پیمان تجاری ترانس پاسیفیک که بیش از ۴۰ درصد اقتصاد جهان را دربرمی‌گیرد مخالف است. او در یکی از نخستین اقداماتش پس از برگزاری مراسم تحلیف، فرمان خروج از پیمان ترانس پاسیفیک را امضاء کرد. ترامپ پیمان‌های تجاری جهانی را با باتلاق مقایسه کرده و گفته است که معاهده‌های تجاری بین دو کشور مشخص را به چنین پیمان‌هایی ترجیح می‌دهد. یکی از اهداف سفر ترزا می به آمریکا این است که بریتانیا به عنوان شریک تجاری با آمریکا وارد معامله شود.

رهبری جهان

علاوه بر تجارت آزاد، رهبری جهان هم یکی از موضوعات مورد بحث است. نخست‌وزیر بریتانیا در سخنرانی در جمع اعضای جمهوریخواه کنگره در فیلادلفیا از آمریکا خواست که به وظیفه‌اش در رهبری جهان عمل کند. او گفت: «شما نمی‌توانید این راه را به تنهایی طی کنید.»

ترزا می از ناتو و سازمان ملل متحد حمایت کرد اما خواهان اصلاحاتی در سازمان ملل شد و در مورد ناتو هم تأکید کرد که اعضا می‌بایست به تعهداتشان عمل کنند. او گفت: «آمریکا و بریتانیا وظيفه دارند که دنیا را رهبری کنند. اگر ما کناره‌گیری کنیم، هم برای ما بد است هم برای جهان.»

به تعبیر نخست‌وزیر بریتانیا، کاهش «نفوذ پلید» ایران در خاورمیانه که از تهران تا دریای مدیترانه را در برمی‌گیرد و حمایت از متحدان از وظایف آمریکا و بریتانیا در رهبری جهان است.

ترزا می از توافقنامه هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ اما حمایت کرد و گفت:«توافق هسته‌ای با ایران، مناقشه‌برانگیز بود ولی امکان دست‌یابی ایرانی‌ها به تسلیحات هسته‌ای را برای بیش از یک دهه از بین برد.»

او خواهان نظارت دقیق و بی‌چشم‌پوشی بر مفاد برجام شد.

ترزا می در مورد رابطه با ولادیمیر پوتین هشدار داد و گفت که آمریکا و بریتانیا می‌بایست در ارتباط با روسیه محتاطانه عمل کنند: «با هم همکاری کنید. اما مراقب باشید.»

نخست‌وزیر بریتانیا جمعه ۲۷ ژانویه به کاخ سفید می‌رود که با دونالد ترامپ دیدار و گفت‌و‌گو کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ح

    ترزامی رفیق همزمان عربستان و اسرائیل و پول پرست و دارای عقده قدرت

  • Farid

    اخیراً اسنادی از ترددات و دیدارهای کاخ سفید در دوره اوباما از سوی کاخ سفید منتشر و علنی شده است. تریتا پارسی مهره حکومت اسلامی برای انجام مأموریت نجات حکومت از بحران بمب، در فاصله مرداد 1392 تا اردیبهشت 1395، سی و سه بار به کاخ سفید رفته ! و تحت عناوین مختلف، به‌طور انفرادی یا با افراد یا گروه‌های دیگر ایرانی و غیرایرانی، با کارمندان کاخ سفید دوره اوباما دیدار و تبادل اطلاعات داشته است!. سایت آمریکایی واشینگتن فری بیکن درباره ملاقاتهای فاش شده عوامل حکومت ایران نوشت به گفته «منابعی که با طبیعت این ملاقاتها آشنا بودند، چه پارسی و چه موسویان به کاخ سفید کمک کردند تا پیامها و نکات گفتگوها به نفع حکومت ایران را تدوین کند که کمک کرد به توافق اتمی با ایران منجر شود. این تلاشها بخشی از “اتاق پژواک ”طرفداران توافق ایران بود، که توسط مقامات ارشد دولت اوباما اداره می‌شد و کارش گمراه کردن کنگره در مورد طبیعت این توافق بود».! فری بیکن افزود «موسویان در دهه 1990، در زمانیکه این سفارت نقش مرکزی در شبکه تروریستی حکومت ایران در اروپا داشت و افرادی در آلمان مشغول قتل مخالفان ایرانی در برلین بودند، سفیر ایران در آلمان بود. وی بعداً به آمریکا آمد و از پلاشرز فاند که هزینه اتاق پژواک بن رودز [معاون سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما] را می‌داد، دهها هزار دلار پول دریافت کرده است!». این منبع افزود که موسویان «در نوشته‌ها و سخنرانی‌هایش نکات اتاق پژواک را با طرفداری از توافق حکومت ایران، صحبت در مورد میانه‌روی دروغین در ایران، و به جریان انداختن تئوریهای توطئه توسط اسراییل و اعراب، تکرار می‌کرد. بیخود نبود که مقامات کاخ سفید برای صحبت با وی وقت داشتند». یک مشاور سابق پنتاگون و کارشناس رژیمهای قانون شکن، به فری بیکن گفت که دولت اوباما تلاش فوق‌العاده‌ای به‌عمل آورد تا میهماندار حامیان و عوامل حکومت ایران باشد!. ایمیلهای خصوصی تریتا پارسی که به‌عنوان بخشی از پروسه افشاگری به‌دستور دادگاه منتشر شد، نشان می‌دهد که وی به مطبوعات آمریکا دروغ می‌گفت و به مقامات حکومت ایران مشورت می‌داد چگونه تحریمها را سوراخ کنند و منافع جمهوری اسلامی را تأمین کنند.

  • انگلیس که از رحم اروپا زاییده شده هنوز بند نافش قطع نشده و به آمریکا میگوید این بند را قطع کن تا به دامان تو بیایم.