ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برگزاری دور بعدی اجلاس صلح سوریه به تعویق افتاد

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که به دستور پوتین پیش‌نویس قانون اساسی تازه‌ای برای سوریه تهیه شده که در اجلاس ژنو به بحث گذاشته می‌شود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دیدار و گفت‌و‌گو با سران احزاب سیاسی اپوزیسیون سوریه در مسکو اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات صلح سوریه به تعویق افتاده است. قرار بود اجلاس بعدی ۸ فوریه در ژنو برگزار شود، اما به پایان ماه فوریه موکول شده است.

دیدار و گفت‌و گوی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با سران احزاب سیاسی اپوزیسیون سوریه

انتقاد از انفعال سازمان ملل

پس از شکست دور نخست اجلاس صلح سوریه، وزیر خارجه روسیه در پارلمان این کشور اعلام کرده بود که از رهبران اپوزیسیون سوریه دعوت کرده جمعه، ۲۷ ژانویه برای گفت‌و گو درباره جنگ داخلی سوریه و چشم‌انداز صلح در این کشور به مسکو سفر کنند.

به گفته لاوروف در وهله نخست هدف از گفت‌وگو با رهبران اپوزیسیون سیاسی سوریه این است که آن‌ها از نتایج اجلاس صلح سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان مطلع شوند.

اجلاس صلح سوریه، دوشنبه ۲۳ ژانویه در آستانه آغاز شد، اما بعد از دو روز بدون دستیابی به نتیجه مشخصی پایان پیدا کرد. در پایان اجلاس بیانیه مشترکی هم صادر شد، اما گروه‌های شورشی از امضای آن خودداری کردند. یکی از موارد اختلاف حضور نیروهای نظامی ایران و حزب‌الله در سوریه بود.

در اجلاس آستانه ۱۴ گروه شورشی به سرپرستی محمد علوش، رهبر جیش‌الاسلام برای نخستین بار با نمایندگان دولت بشار اسد مذاکره کردند.  علوش به عنوان پیش‌شرط برای تداوم مذاکرات صلح خواهان خروج نیروهای ایرانی و حزب‌الله از خاک سوریه شده بود.

به گزارش اینترفاکس سرگئی لاوروف در گفت‌و‌گو با رهبران احزاب اپوزیسیون سوریه سازمان ملل را به «انفعال» و «بی‌تفاوتی» متهم کرد. او گفت: «چند ماه است که سران سازمان ملل درباره صلح در سوریه با روسیه مذاکره نکرده‌اند. این غیر قابل قبول است.»

استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه به تعویق افتادن مذاکرات صلح در ژنو را تأیید نکرده است. سخنگوی او به خبرگزاری فرانسه گفته که دی میستورا از چنین موضوعی اطلاع ندارد. هم‌زمان با این نحولات قرار است که دی‌میستورا هفته آینده با آنتونیو کوترس، دبیرکل سازمان ملل درباره جنگ داخلی سوریه گفت و گو کند.

پیش‌نویس قانون اساسی تازه برای سوریه

اجلاس صلح سوریه به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه برگزار شده بود. هدف‌های شرکت‌کنندگان اما متفاوت بود: ایران در پی یک راه حل سیاسی‌ بود. ترکیه نگران نفوذ کردها در شمال سوریه بود و روسیه خواهان گسترش نفوذش در خاورمیانه. در این اجلاس، روسیه برای نخستین‌بار پیش‌نویس قانون اساسی تازه‌ای را هم روی میز گذاشته بود. این پیش‌نویس به دستور ولادیمیر پوتین توسط کارشناسان روسی در امور سوریه تهیه شده است.

سرگئی لاوروف اکنون برای نخستین‌بار تهیه پیش‌نویس قانون اساسی تازه‌ای برای سوریه، توسط کارشناسان روس را تأیید کرد. خبرگزاری تاس گزارش داد که وزیر خارجه روسیه درباره این پیش‌نویس گفته است: «پیش‌نویس قانون اساسی سوریه تلاش می‌کند تمام مواردی را که نمایندگان دولت بشار اسد و نمایندگان شورشیان مخالف اسد در اختیار ما قرار داده‌اند را شامل شود.»

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که مسکو مایل نیست پیش‌نویس قانون اساسی تازه برای سوريه را به هیجکس تحمیل کند.

به گفته لاوروف در دور بعدی مذاکرات صلح سوریه در ژنو پیش‌نویس قانون اساسی پیشنهادی به بحث گذاشته می‌شود.

۲۰ ژانویه ۲۰۱۶ روسیه در قراردادی که با دولت بشار اسد منعقد کرد، استفاده از دو بندر لاذقیه و طرطوس و پایگاه نظامی در لاذقیه را به مدت ۴۹ سال تمدید کرد. دسترسی به دریای مدیترانه و گسترش نفوذ در خاورمیانه از مهم‌ترین هدف‌های روسیه است.

ایران اعلام کرده است که روسیه، ‌ترکیه و ایران در نظر دارند مکانیسم سه جانبه‌ای برای نظارت بر آتش‌بس در سوریه ایجاد کنند. دونالد ترامپ روز گذشته در گفت‌و گو با شبکه «ای بی سی» طرحی برای ایجاد مناطق امن در سوریه را پیشنهاد داده بود. روسیه و ترکیه اعلام کرده‌اند که منتظر اعلام جزئیات این طرح می‌مانند. ایران هم برکنار مانده است.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.