ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زندان برای دو کرد ایرانی در ترکیه به اتهام ارتباط با پ‌ک‌ک

جهانفرد و بلده حین عکاسی از شهرداری ماردین بازداشت شدند. جهانفرد یک نویسنده است و برای ملاقات با چند انتشارات به ترکیه آمده. بلده نیز در حال تحصیل مطالعات کردی در ترکیه است.

دو شهروند کرد ایرانی به اتهام همکاری با پ ک ک در ترکیه بازداشت شدند.

جهانفرد، راست؛ بلده، چپ

به گزارش روزنامه ترکیه‌ای «حریت»، دو شهروند ایرانی به اتهام فراهم‌کردن اطلاعات و انجام عملیات شناسایی برای حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در استان ماردین در جنوب شرقی این کشور دستگیر شدند. نام این دو دستگیرشده ژیار جهانفرد و حسن بلده ذکر شده‌است. برخی خبرگزاری‌ها نیز از فردی به نام سجاد جهانفرد (نام دیگر ژیار جهانفرد) نام برده‌اند.

آنکارا پ ک ک را گروهی تروریستی می‌داند و مدت‌هاست که با مخالفان مسلح کرد خود در جنگ به سر می‌برد. اگرچه برای مدتی فرآیند صلح بین آنکارا و پ ک ک به توقف خشونت‌ها انجامیده بود، اما با لغو این فرآیند از سوی دولت اردوغان بار دیگر نزاع با مخالفان کرد بالا گرفته‌است.

دو کرد ایرانی‌تبار به دلیل عکس‌برداری از شهرداری شهرستان ماردین که مرکز استان ماردین است، بازداشت شدند. تعداد زیادی از ساکنان این شهر را اقلیت کرد و عرب تشکیل می‌دهند.

جهانفرد و بلده دسامبر ۲۰۱۶ از ایران وارد ترکیه شدند و سوم ژانویه ۲۰۱۷ حین عکاسی از شهرداری بازداشت شدند. بر اساس گزارش حریت، جهانفرد به پلیس گفته یک نویسنده است و برای ملاقات با چند انتشارات و چاپ کتاب خود به ترکیه آمده است. بلده نیز خود را یک مهندس معرفی کرده که برای دریافت مدرک فوق لیسانس از دانشگاه آرتوکلو در دانشکده مطالعات کردی به ترکیه آمده‌است.

جهانفرد و بلده ۲۲ روز در ماردین تحت بازداشت موقت بودند و پس از اعزام به دادگاه در ۲۶ ژانویه، به زندان افتادند.

نجات شیرای، وکیل این دو کرد ایرانی تمام اتهام‌ها علیه آنها را رد کرده‌است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کرماشانی

    سجاد جهانفرد نویسندۀ کورد اهل کرماشان است که با تخلص هنری ژیار آثار خود را منتشر می کند. یعنی سجاد و ژیار یک نفر هستند. اصلاح کنید. ضمناً این دو نفر مدتی است که آزاد شده اند و دادگاه رأی به برائت آن ها داده است. --- زمانه: «سلام و با سپاس از کامنت تان. خبر در بهمن سال گذشته منتشر شده است. برای رفع هر گونه بدفهمی در مورد نام ژیار (سجاد) جهانفرد، پرانتزی را برای توضیح افزودیم.»