ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت «زیست‌محیطی» و بودجه صفر تالاب‌های نیمه‌جان ایران

ایران رتبه دوم تخریب‌ها تالاب‌ها در جهان را دارد. ۶۰ درصد مساحت تالاب‌هایش به دلایل انسانی خشکیده. اما هیچ بودجه‌ای برای حفاظت از تالاب‌هایش در نظر نگرفته است.

در آستانه روز جهانی تالاب‌ها، مسئولان محیط زیست ایران اعلام کردند که در سال ۱۳۹۵ هیچ بودجه‌ای برای تالاب‌های ایران اختصاص نیافته است.

ایران در رتبه دوم تخریب‌ها تالاب‌ها در جهان قرار دارد

فرهاد دبیری، معاون محیط طبیعی ‌سازمان‌ حفاظت ‌محیط ‌زیست می‌گوید امیدوارند بودجه تالاب‌ها در آخرین روزهای سال ۹۵ دریافت شود.

این خبر در  حالی اعلام می‌شود که ۶۰ درصد مساحت تالاب‌های ایران خشکیده است و شش تالاب انزلی، نی‌ریز و کمجان، هامون، شورگل، یادگارلو و دورگه‌سنگی در لیست تالاب‌های در معرض خطر قرار دارند.

فرهاد دبیر می‌گوید شورای عالی آب الویت‌های خود را تغییر داده است و اکنون آب به ترتیب ابتدا در بخش مصرف، سپس محیط زیست و بعد کشاورزی و صنعت تقسیم می‌شود. به همین خاطر سازمان محیط زیست تلاش کرده تا از طریق مذاکره با وزارت نیرو، مجری قانون توزیع عادلانه آب، حق آبه‌ تالاب‌ها را افزایش دهد و چاه‎های غیر مجاز کشاورزی را ببندد.

حفر ده‌ها هزار چاه‌ در اطراف تالاب‌ها یکی از معضلاتی است که به خشکی تالاب‌ها در ایران انجامید. در دوره‌ محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران، به یکباره به تمامی کشاورزان اجازه داده شد که به هر میزان که می‌خواهند چاه حفر کنند.

در همین رابطه ابوالفضل آبشت، مدیر طرح حفاظت از تالاب‌ها گفته در تمام حوزه‌های آبریز تالابی، حدود ۹۰ درصد از بیلان آبی در کشاورزی صرف می‌شود، در حالی که کشاورزی ایران ۲۰ درصدی بهره‌وری دارد.

تا کنون برای ۱۵ تالاب ایران برنامه‌های مدیریتی در نظر گرفته شده که یا تدوین شده‌اند یا به مرحله تصویب رسیده‌اند و یا کار نگارش طرح آنها آغاز شده است. با وجود این اجرای این برنامه‌ها با مشکل کمبود بودجه و اعتبار مواجه است.

روز جهانی تالاب‌ها و معضلات ایران

۱۳ بهمن/ دوم فوریه، روز جهانی تالاب‌ها است. در سال ۱۹۷۱ میلادی برابر با ۱۳۴۹ شمسی نمایندگان کشورهای مختلف در پایان کنفرانسی که به ابتکار ایران در شهر رامسر برگزار شده بود پیمانی را تصویب کردند که هدف از آن مشارکت کشورهای دنیا در حفظ و استفاده متناسب از این زیستگاه‌های آبی است.

اما ۴۵ سال پس از کنفرانس رامسر، ایران در رتبه دوم تخریب‌ها تالاب‌ها در جهان قرار دارد.

بسیاری از تالاب‌های فصلی نیز در وضعیت هشدارآمیزی قرار گرفته‌اند و دوره خشکسالی آنها از  از یک تا دو ماه به هفت تا هشت ماه رسیده است.

۷۵ درصد از تالاب‌های ایران یا در وضعیت بحرانی قرار دارند یا در معرض خطر هستند و در مجموع بیش از دو میلیون هکتار از مجموع سه میلیون هکتار مساحت تالاب‌های ایران خشک شده‌اند.

برخی از کارشناسان محیط زیست کارشناسان دخالت انسانی را عامل اصلی خشک شدن تالاب‌های ایران می‌دانند.

به باور این دسته از کارشناسان، مصرف بی‌رویه منابع آبی، سوء مدیریت و سیاست‌های دولت در توسعه سدسازی علت خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها در ایران است.

سال گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در نشست سران توسعه پایدار در سازمان ملل احیای تالاب‌های در خطر را از اولویت‌های برنامه‌های محیط زیستی دولت خود معرفی کرده بود. اما به فاصله یک‌سال بعد مقام‌های مرتبط با مسئله تالاب‌ها در ایران می‌گویند ۱۱ ماه است که بودجه‌ای برای این موضوع اختصاص داده نشده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عباس

    براستی کمپینهای مزورانه رامبد جوان را کجاوتوهین آشکار این دیوانه *** به شیرازیها راکجای دلمان بزاریم. نمیدانم شیرازیها چکاربا اینها کرده اند که انقدر داغ بر دل دارند. یادم به لطف علیخان وکریمخان میافتدوکینه آغامحمدخان.