ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگ چهار کولبر کرد در سردشت بر اثر ریزش بهمن

۱۶ نفر از کولبران کرد در مرز سردشت زیر آوار بهمن ماندند. چهار نفر جان خود را از دست دادند و دو نفر در بیمارستان بستری شدند.

۱۶ نفر از کولبران کرد در مرز سردشت زیر آوار بهمن ماندند. چهار نفر جان خود را از دست دادند و دو نفر در بیمارستان بستری شدند.

نجات یک کولبر از زیر بهمن توسط مردم

این حادثه روز شنبه ۹ بهمن در نزدیکی روستای بیوران علیا در ۱۰ کیلومتری سردشت رخ داده است و به‌رغم کمک مردم محلی حجم آوار برف چنان سنگین بوده که دو نفر از کولبران عصر همان روز و دو نفر دیگر روز بعد جان خود را از دست می‌دهند.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) نوشته است عصر روز شنبه، ۹ نفر از کولبرانی که دچار سرمازدگی و یا شکستگی اعضای بدن شده بودند، به بیمارستانی در سردشت منتقل می‌شوند که ۷ نفر سرپایی مداوا می‌شوند و دونفر از آن‌ها همچنان در بخش مراقبت های ویژه (ICU) بستری هستند و تحت درمان قرار دارند؛ این دو نفر جوان های ۲۱ و ۲۷ ساله هستند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) نام کولبرانی که در این حادثه جان باختند را علی محمد‌نژاد (۱۸ساله)، شیرزاد عبداللهی (۲۷ ساله اهل سردشت)، هیوا ابراهیمی‌نیا (۲۲ ساله اهل بانه) و محمد حمزه‌زاده (۲۱ ساله اهل مهاباد) عنوان کرده است.

یکی از فعالان مدنی سردشت که در محل امداد و نجات حاضر بوده و نامش منتشر نشده به ایلنا گفته است: «سئوال این‌جاست که در شرایطی که کار این کولبران قانونی است و تعدادی از آن‌ها کارت تردد دارند، پس چرا باید در چنین وضعیتی به سر ببرند؟»

این فعال مدنی افزوده است: «متأسفانه بیشتر کولبران، کارگران فصلی هستند که به دلیل بیکاری به کولبری روی می‌آورند؛ اصولاً چرا باید وضع اشتغال در کردستان به این شکل باشد که عده‌ای مجبور شوند با جان خود امرار معاش کنند و به دل کوه‌هایی بزنند که هر روز، هزاران خطر در کمین آن‌هاست.»

مأموران مرزی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران بارها کولبران کرد را هدف گلوله‌های خود قرار داده و کشته‌اند.

در شبکه‌های اجتماعی ویدیویی منتشر شده که نشان می‌داد که چگونه مردم، در ارتفاعات کردستان و با دست خالی و بدون حمایت مسئولان یا امدادگران یکی از همکارانشان را از زیر برف بیرون می‌آورند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دیروز یا پریروز که فوت ۲ نفر از این کولبران گزارش شده بود صدا و سیما در اخبار به جای کولبر گفت کوهنورد!