ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«بگذارید هواری بزنم!»

<p>محمود خوشنام - نتیجه&zwnj;ای که از چند بررسی پیش به&zwnj;دست می&zwnj;آید، این است که موسیقی ایران، دست&zwnj;کم در یک&zwnj;صد سال گذشته ( از مشروطیت به این سو) هیچگاه از اعتراض خالی نبوده است. ترانه&zwnj;پردازان نیز ناهنجاری&zwnj;های ناشی از خودکامگی را حس می&zwnj;کرده&zwnj;اند و همیشه در پی یافتن راهی برای بیان درون خود بودند که غالباً بیان درون جامعه نیز بوده است.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p><strong>جنبشی مردمی و موزیکال</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>دیدیم که از عارف تا شجریان، همه زودتر یا دیرتر این راه را یافته&zwnj;اند، و با توجه به &laquo;وضعیت زمانه&raquo; به شکلی اعتراض خود را بیان کرده&zwnj;اند. ولی آن&zwnj;چه در این سی سال (از انقلاب اسلامی یا جنبش سبز) ابراز شده از نظر کمیت و کیفیت، متناسب با بعد فاجعه&zwnj;ای نبود که دامنگیر جامعه ایران شده است. همه مانده بودند که چه بگویند! برای کی و چگونه بگویند. برای کدام آرمان شکست ناخورده؟ برای کدام قدیس پرهیزکار باقی&zwnj;مانده؟ گاه حتی نسیمی نمی&zwnj;وزید که امید توفان را در دل&zwnj;ها بکارد. باید سی سال می&zwnj;گذشت تا از درون جبر تاریخ- و با تکیه بر کوشش&zwnj;های پراکنده پیشین، جنبشی سربرآورد خودجوش، بی&zwnj;سازمان و بی&zwnj;رهبر. جنبش سبز، جنبشی بود- و هست؟- یگانه و شگفت&zwnj;انگیز در تاریخ ایران. جنبشی فراگیر، بدون پشتوانه مالی یا وابستگی سازمانی و عقیدتی، جنبشی مردمی و موزیکال!</p> <p><br /> جنبش که سر برآورد، باران ترانه، ترانه&zwnj;های اعتراض و مقاومت، باریدن گرفت. رسانه&zwnj;ها، همه ترانه باران شدند. این همه ترانه کی و در کجا ساخته و پرداخته شده بود؟ حیرت&zwnj;آور بود به&zwnj;ویژه که بیشتر آن&zwnj;ها از ارزش کیفی نیز برخوردار بودند.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>&laquo;بگذارید هواری بزنم!&raquo;</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>این ترانه&zwnj;ها، با ترانه&zwnj;های هیچ جنبش دیگری قابل مقایسه نبود، نه با ترانه&zwnj;های مشروطیت و نه با سرود- ترانه&zwnj;های انقلاب اسلامی. همه گروه&zwnj;های موسیقی دست به&zwnj;کار شده بودند.</p> <p><br /> سنتی&zwnj;ها، پاپ&zwnj;ها، درونمرزی&zwnj;ها، برونمرزی&zwnj;ها... که این امید را در دل می&zwnj;پرورانید که همه، از هر مسلک و مکتبی تنها برای رهائی از استبداد و خودکامگی وارد میدان شده و فریاد آزادی سر داده&zwnj;اند.</p> <p><br /> آهنگ&zwnj;هائی هم که آهنگسازان بر روی شعر شاعران معاصر می&zwnj;گذاشتند، آن&zwnj;ها را تاثیرگذارتر می&zwnj;ساخت. سایه و کسرائی و شاملو و مشیری، انگار پریروز، حرف جوانان امروز را زده&zwnj;اند! از قدیمی&zwnj;ها، شجریان &laquo;فریاد&raquo; دیروز مشیری را امروزی می&zwnj;کرد:</p> <p><br /> &laquo;مشت می&zwnj;کوبم بر در</p> <p><br /> پنجه می&zwnj;سایم بر پنجره&zwnj;ها</p> <p><br /> من دچار خفقانم، خفقان!</p> <p><br /> من به تنگ آمده&zwnj;ام از همه چیز</p> <p><br /> بگذارید، هواری بزنم</p> <p><br /> آی!... با شما هستم</p> <p><br /> این درها را باز کنید!&raquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p>شکیلا &laquo;مژده آزادی&raquo; سایه را در رسانه&zwnj;ها می&zwnj;پراکند و &laquo;داریوش&raquo; جوانان را با متنی از &laquo;مینا اسدی&raquo; به برخاستن و پیوستن به جنبش ترغیب می&zwnj;کرد:</p> <p>&nbsp;</p> <p>&laquo;آهای جوون آهای جوون</p> <p><br /> تو می&zwnj;تونی یه شعر تازه&zwnj;تر بگی</p> <p><br /> از درد و رنج آدما</p> <p><br /> از شهر پر خطر بگی</p> <p><br /> از شور و شوق باغ&zwnj;ها</p> <p><br /> از شعله&zwnj;های پر شرر</p> <p><br /> از دیده&zwnj;های تر بگی</p> <p><br /> هو کن، ها کن</p> <p><br /> شورش کن، غوغا کن!</p> <p><br /> ها کن هو کن</p> <p><br /> دنیارو زیر و رو کن</p> <p><br /> هو کن، ها کن</p> <p><br /> قیامتی به پا کن</p> <p><br /> ها کن، هو کن</p> <p><br /> دنیارو زیر و روکن!...</p> <p><br /> شور شو، شرر شو</p> <p><br /> موج شو، خزر شو</p> <p><br /> فریاد خشم مردم</p> <p><br /> جنبش پر ثمر شو!</p> <p><br /> سرو شو، چمن شو</p> <p><br /> مشعل بت&zwnj;شکن شو</p> <p><br /> داس شو، درو کن</p> <p><br /> زمین و زیر و رو کن&raquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p>و گوگوش خواننده همیشه تازه، از مادری یاد می&zwnj;کرد که نامش ایران است و چشم به راه بازگشت فرزندان خویش است:</p> <p>&nbsp;</p> <p>منو از یاد نبرین، می&zwnj;دونم ویرانم</p> <p><br /> ضجه&zwnj;هامو می&zwnj;شنوین، من همون ایرانم</p> <p><br /> من همون ایرانم</p> <p><br /> خسته از بوسه شلاق</p> <p><br /> چیزی از تنم نمونده</p> <p><br /> یک قفس شبیه گربه، پیکر منو پوشونده</p> <p><br /> از همون روزی که رفتین، من یه روز خوش ندیدم</p> <p><br /> بچه&zwnj;ها با من نبودین تا ببینین چی کشیدم..</p> <p>&nbsp;</p> <p>جنبش در معرض خطر</p> <p>&nbsp;</p> <p>نمونه&zwnj;هائی که آوردیم، بیشتر از آن &laquo;حرفه&zwnj;ای&raquo;&zwnj;ها بود. کسانی که در کار ترانه&zwnj;پردازی تجربه اندوخته بودند ولی تأثیر جنبش از این&zwnj;ها فراتر رفت و &laquo;آماتورها&raquo; و جوانانی را که تا به حال حتی یک ترانه نسروده بودند، به میدان آزمایش درآورد. از جمله &laquo;رعنا فرهان&raquo; خواننده جوان پاپ که در جست&zwnj;وجوی جای پایی در عرصه پاپ جهانی است، در اعتراض به کشتار مردم سرود:</p> <p>&nbsp;</p> <p>الله اکبر!</p> <p><br /> دنیا دارن تماشات می&zwnj;کنن</p> <p><br /> الله اکبر!</p> <p><br /> مردم تو خیابون</p> <p><br /> با صداشون</p> <p><br /> با چهره&zwnj;هاشون</p> <p><br /> می&zwnj;خوان که بشنوی</p> <p><br /> وقتت به سر رسیده</p> <p><br /> حتی با سکوت&zwnj;شون</p> <p><br /> می&zwnj;خوان بشنوی</p> <p><br /> وقتت به سر رسیده</p> <p><br /> نمی&zwnj;تونی جلوی رودخونه&zwnj;رو بگیری</p> <p><br /> تبدیل به دریا می&zwnj;شه</p> <p><br /> تردید مکن</p> <p><br /> از چی می&zwnj;ترسی</p> <p><br /> دنیا دارن تماشات می&zwnj;کنن!...&raquo;</p> <p><br /> &laquo;اشکان&raquo; خواننده دیگر پاپ شعر شاعران جوان دیگری را با موسیقی در آمیخت و یاوه گوئی &laquo;رئیس جمهور محترم&raquo; را پاسخ داد:</p> <p>&nbsp;</p> <p>&laquo;خس و خاشاک توئی</p> <p><br /> پست&zwnj;تر از خاک توئی</p> <p><br /> نور منم، شور منم</p> <p><br /> عاشق رنجور منم</p> <p><br /> زور توئی، کور توئی</p> <p><br /> هاله بی نور توئی</p> <p><br /> دلیر بی باک منم</p> <p><br /> مالک این خاک منم!....&raquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p>اگر چه جای بحثش این جا نیست، ولی به اشاره باید گفت که جنبشی چنین فارغ از پیرایه&zwnj;های سیاسی، حتی بیش از جنبش&zwnj;های عقیدتی، در معرض تغییر و تبدیل و انحراف قرار می&zwnj;گیرد. جنبش اگر &laquo;بی&zwnj;رهبر&raquo; و &laquo;سازمان&raquo; و خودجوش پدید آمد ولی برای حفظ موجودیت و پیشبرد هدف&zwnj;های خود نیاز به سازماندهی و رهبری دارد. در این تردید نیست. ولی به شرط آن که آنان که بر مسند رهبری می&zwnj;نشینند، خود به جوهر اصلی جنبش که همان استقلال فراعقیدتی باشد، پای&zwnj;بند بمانند. نه آن&zwnj;که با پیش کشیدن مسائل عقیدتی، وحدت فراگیر- یعنی برجسته&zwnj;ترین ویژگی جنبش را از میان بردارند و آن را از تأثیر بیندازند. اگر چنین شود- که متأسفانه نشانه&zwnj;هائی از آن در دست است- ترانه اعتراضی از نو برخاسته و به مردم پیوسته، نیز از نو به زیر خاکستر خواهد رفت!</p> <p>&nbsp;</p> <p>ترانه امروز: ایران، با صدای گوگوش را می توانید از طریق پلیر بشنوید</p>

محمود خوشنام - نتیجه‌ای که از چند بررسی پیش به‌دست می‌آید، این است که موسیقی ایران، دست‌کم در یک‌صد سال گذشته ( از مشروطیت به این سو) هیچگاه از اعتراض خالی نبوده است. ترانه‌پردازان نیز ناهنجاری‌های ناشی از خودکامگی را حس می‌کرده‌اند و همیشه در پی یافتن راهی برای بیان درون خود بودند که غالباً بیان درون جامعه نیز بوده است.

جنبشی مردمی و موزیکال

دیدیم که از عارف تا شجریان، همه زودتر یا دیرتر این راه را یافته‌اند، و با توجه به «وضعیت زمانه» به شکلی اعتراض خود را بیان کرده‌اند. ولی آن‌چه در این سی سال (از انقلاب اسلامی یا جنبش سبز) ابراز شده از نظر کمیت و کیفیت، متناسب با بعد فاجعه‌ای نبود که دامنگیر جامعه ایران شده است. همه مانده بودند که چه بگویند! برای کی و چگونه بگویند. برای کدام آرمان شکست ناخورده؟ برای کدام قدیس پرهیزکار باقی‌مانده؟ گاه حتی نسیمی نمی‌وزید که امید توفان را در دل‌ها بکارد. باید سی سال می‌گذشت تا از درون جبر تاریخ- و با تکیه بر کوشش‌های پراکنده پیشین، جنبشی سربرآورد خودجوش، بی‌سازمان و بی‌رهبر. جنبش سبز، جنبشی بود- و هست؟- یگانه و شگفت‌انگیز در تاریخ ایران. جنبشی فراگیر، بدون پشتوانه مالی یا وابستگی سازمانی و عقیدتی، جنبشی مردمی و موزیکال!

جنبش که سر برآورد، باران ترانه، ترانه‌های اعتراض و مقاومت، باریدن گرفت. رسانه‌ها، همه ترانه باران شدند. این همه ترانه کی و در کجا ساخته و پرداخته شده بود؟ حیرت‌آور بود به‌ویژه که بیشتر آن‌ها از ارزش کیفی نیز برخوردار بودند.

«بگذارید هواری بزنم!»

این ترانه‌ها، با ترانه‌های هیچ جنبش دیگری قابل مقایسه نبود، نه با ترانه‌های مشروطیت و نه با سرود- ترانه‌های انقلاب اسلامی. همه گروه‌های موسیقی دست به‌کار شده بودند.

سنتی‌ها، پاپ‌ها، درونمرزی‌ها، برونمرزی‌ها... که این امید را در دل می‌پرورانید که همه، از هر مسلک و مکتبی تنها برای رهائی از استبداد و خودکامگی وارد میدان شده و فریاد آزادی سر داده‌اند.

آهنگ‌هائی هم که آهنگسازان بر روی شعر شاعران معاصر می‌گذاشتند، آن‌ها را تاثیرگذارتر می‌ساخت. سایه و کسرائی و شاملو و مشیری، انگار پریروز، حرف جوانان امروز را زده‌اند! از قدیمی‌ها، شجریان «فریاد» دیروز مشیری را امروزی می‌کرد:

«مشت می‌کوبم بر در

پنجه می‌سایم بر پنجره‌ها

من دچار خفقانم، خفقان!

من به تنگ آمده‌ام از همه چیز

بگذارید، هواری بزنم

آی!... با شما هستم

این درها را باز کنید!»

شکیلا «مژده آزادی» سایه را در رسانه‌ها می‌پراکند و «داریوش» جوانان را با متنی از «مینا اسدی» به برخاستن و پیوستن به جنبش ترغیب می‌کرد:

«آهای جوون آهای جوون

تو می‌تونی یه شعر تازه‌تر بگی

از درد و رنج آدما

از شهر پر خطر بگی

از شور و شوق باغ‌ها

از شعله‌های پر شرر

از دیده‌های تر بگی

هو کن، ها کن

شورش کن، غوغا کن!

ها کن هو کن

دنیارو زیر و رو کن

هو کن، ها کن

قیامتی به پا کن

ها کن، هو کن

دنیارو زیر و روکن!...

شور شو، شرر شو

موج شو، خزر شو

فریاد خشم مردم

جنبش پر ثمر شو!

سرو شو، چمن شو

مشعل بت‌شکن شو

داس شو، درو کن

زمین و زیر و رو کن»

و گوگوش خواننده همیشه تازه، از مادری یاد می‌کرد که نامش ایران است و چشم به راه بازگشت فرزندان خویش است:

منو از یاد نبرین، می‌دونم ویرانم

ضجه‌هامو می‌شنوین، من همون ایرانم

من همون ایرانم

خسته از بوسه شلاق

چیزی از تنم نمونده

یک قفس شبیه گربه، پیکر منو پوشونده

از همون روزی که رفتین، من یه روز خوش ندیدم

بچه‌ها با من نبودین تا ببینین چی کشیدم..

جنبش در معرض خطر

نمونه‌هائی که آوردیم، بیشتر از آن «حرفه‌ای»‌ها بود. کسانی که در کار ترانه‌پردازی تجربه اندوخته بودند ولی تأثیر جنبش از این‌ها فراتر رفت و «آماتورها» و جوانانی را که تا به حال حتی یک ترانه نسروده بودند، به میدان آزمایش درآورد. از جمله «رعنا فرهان» خواننده جوان پاپ که در جست‌وجوی جای پایی در عرصه پاپ جهانی است، در اعتراض به کشتار مردم سرود:

الله اکبر!

دنیا دارن تماشات می‌کنن

الله اکبر!

مردم تو خیابون

با صداشون

با چهره‌هاشون

می‌خوان که بشنوی

وقتت به سر رسیده

حتی با سکوت‌شون

می‌خوان بشنوی

وقتت به سر رسیده

نمی‌تونی جلوی رودخونه‌رو بگیری

تبدیل به دریا می‌شه

تردید مکن

از چی می‌ترسی

دنیا دارن تماشات می‌کنن!...»

«اشکان» خواننده دیگر پاپ شعر شاعران جوان دیگری را با موسیقی در آمیخت و یاوه گوئی «رئیس جمهور محترم» را پاسخ داد:

«خس و خاشاک توئی

پست‌تر از خاک توئی

نور منم، شور منم

عاشق رنجور منم

زور توئی، کور توئی

هاله بی نور توئی

دلیر بی باک منم

مالک این خاک منم!....»

اگر چه جای بحثش این جا نیست، ولی به اشاره باید گفت که جنبشی چنین فارغ از پیرایه‌های سیاسی، حتی بیش از جنبش‌های عقیدتی، در معرض تغییر و تبدیل و انحراف قرار می‌گیرد. جنبش اگر «بی‌رهبر» و «سازمان» و خودجوش پدید آمد ولی برای حفظ موجودیت و پیشبرد هدف‌های خود نیاز به سازماندهی و رهبری دارد. در این تردید نیست. ولی به شرط آن که آنان که بر مسند رهبری می‌نشینند، خود به جوهر اصلی جنبش که همان استقلال فراعقیدتی باشد، پای‌بند بمانند. نه آن‌که با پیش کشیدن مسائل عقیدتی، وحدت فراگیر- یعنی برجسته‌ترین ویژگی جنبش را از میان بردارند و آن را از تأثیر بیندازند. اگر چنین شود- که متأسفانه نشانه‌هائی از آن در دست است- ترانه اعتراضی از نو برخاسته و به مردم پیوسته، نیز از نو به زیر خاکستر خواهد رفت!

ترانه امروز: ایران، با صدای گوگوش را می توانید از طریق پلیر بشنوید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طاها

    <p>آخه رعنا فرهان کجا پاپ می&zwnj;خونه؟ بابا یکم دقت...</p>