ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران برق‌رسانی به غزه در پرتو اختلاف حماس با فتح

۲ میلیون ساکن نوار غزه فقط در روز ۶ ساعت برق دارند، آن هم اغلب نیمه‌شب‌ها. حماس و فتح یکدیگر را به بی‌کفایتی متهم می‌کنند. زندگی مردم اما مختل شده.

از چند هفته پیش تاکنون در نوار غزه در روز فقط ۶ ساعت برق وصل است، آن هم اغلب از نیمه‌شب‌ به بعد که مردم خوابیده‌اند.

تنها نیروگاه برق غزه

در اوت ۲۰۱۳  در حمله ارتش اسرائیل به غزه، تنها نیروگاه برق غزه آتش گرفت و از کار افتاد. ۳۰ درصد برق غزه را این نیروگاه تأمین می‌کرد و باقی برق مورد نیاز از اسرائیل وارد می‌شد. در اثر حملات ارتش اسرائیل تیر‌ها و کابل‌های برق آسیب دیدند و برق‌رسانی در غزه کاملاً مختل شد. بعد از پایان یافتن این درگیری‌ها تنها نیروگاه غزه پاسخگوی نیاز مردم نیست. اسرائیل و مصر در حال حاضر در مجموع ۱۲۰ مگاوات برق به غزه صادر می‌کنند. ۳۰ مگاوات هم از طریق نیروگاه غزه تأمین می‌شود، در حالی که مردم به ۴۰۰ الی ۴۵۰ مگاوات برق نیاز دارند.

تا پیش از این دو میلیون نفری که در نوار غزه زندگی‌ می‌کنند ۱۲ ساعت در روز برق داشتند، اما در اثر جیره‌بندی برق این مقدار به ۴ الی حداکثر ۶ ساعت در روز کاهش پیدا کرده است.

حماس بر نواره غزه تسلط دارد و فتح بر کرانه باختری. اختلافات این دو سازمان اکنون بر سر برق‌رسانی به نوار غزه ژرف‌تر شده است. فتح، حماس را به بی‌کفایتی متهم می‌کند و می‌گوید مسئولان غزه نتوانسته‌اند سوخت تنها نیروگاه برق را تأمین کنند. از طرف دیگر، حماس، فتح را متهم می‌کند که از عهده تأمین هزینه‌های برق وارداتی از مصر برنیامده است. علاوه بر این حماس می‌گوید فتح از واردات گازوئیل جلوگیری کرده و به همین جهت سوخت کافی برای نیروگاه وجود ندارد. فتح پاسخ می‌دهد، مالیات سوخت را حماس خرج مردم نکرده، بلکه از آن استفاده دیگری کرده است.

فقط شش ساعت برق در روز برای اهالی غزه، آن‌ هم اغلب نیمه شب‌ها

اهالی غزه زمستان سختی را از سر می‌گذرانند و نیاز آن‌ها به برق بیشتر شده. علاوه بر این بیمارستان‌ها هم به برق نیاز دارند. بحران برق‌رسانی باعث شده که پزشکان نتوانند خدمات لازم را به بیماران ارائه دهند.

اواسط ژانویه سال جاری، قطر که با حماس روابط خوبی دارد، ۱۲ میلیون دلار به طور بلاعوض برای تأمین سوخت نیروگاه برق غزه در اختیار حماس قرار داد.

نیکلای ملادنوف، فرستاده ویژه سازمان ملل به غزه به رسانه‌های خبری جهان گفته بود که  این مبلغ بحران برق‌رسانی را فقط به مدت سه ماه کاهش می‌دهد.

به گفته ملادنوف سازمان ملل به این فکر است که برنامه‌ای برای برق‌رسانی به غزه در نظر بگیرد.

تنها فایده‌ای که کمک مالی قطر به غزه داشته است، این است که جیره‌بندی برق از چهار ساعت در روز به شش ساعت افزایش پیدا کرده. اما آن دو ساعت اضافه در برق‌رسانی، اغلب در ساعت‌هایی‌ست که مردم در خواب‌اند و به برق نیاز مبرم ندارند.

۱۳ ژانویه عده زیادی از اهالی جبلیه در اعتراض به بحران برق در نوار غزه تجمع کردند. آن‌ها قصد داشتند به یکی از پست‌های برق هجوم ببرند که مأموران انتظامی حماس با تیراندازی هوایی مانع آن‌ها شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • naseem

    حکومت ایران پالایشگاه ملی نفت کرمانشاه را به‌طور اقساط در اختیار بخش خصوصی گذاشت.!! امروز 12بهمن 95، هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: پالایشگاه کرمانشاه که نزدیک به ۱۱۰۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است، امروز با قیمت ۲۱۰ میلیارد تومان و پرداخت فقط ۲۱ میلیارد تومان نقد در حال واگذاری است. این پالایشگاه 90 هکتار مساحت دارد که هر متر آن بالای 2 میلیون تومان قیمت گذاشته شده است... و در سال 1393 حدود 1100 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد اما امروز به قیمت 210 میلیارد تومان در حال واگذاری به شرکتی است که یک‌سال سابقه داشته و اهلیت ندارد!!. پالایشگاه کرمانشاه 800نفر نیروی انسانی دارد.