ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر مرکل به ترکیه و مسئله طرح انتقادات از اردوغان

در آستانه سفر صدراعظم آلمان به ترکیه، چند نماینده بوندستاگ، پارلمان آلمان، او را تحت فشار قرار داده‌اند تا در این سفر از سیاست‌های قدرت‌طلبانه اردوغان انتقاد کند.

هزاران نفر زندانی شده‌اند، روزنامه‌ها و انتشاراتی‌های منتقد بسته شده‌اند، عده زیادی از قضات و وکلای دادگستری برکنار شده‌اند... در ترکیه اردوغان با مشت آهنین حکومت می‌کند. اکنون صدراعظم آلمان عازم ترکیه است. آیا مرکل در ترکیه برخوردی انتقادی خواهد داشت؟

دیدار آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ـ استانبول ۲۰۱۵

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که آخرین بار در ماه مه ۲۰۱۶ برای یک نشست سازمان ملل به ترکیه سفر کرده بود، روز پنج‌شنبه ۲ فوریه / ۱۴ بهمن برای نخستین بار پس از کودتای نافرجام ترکیه به این کشور سفر خواهد کرد.

چند تن از نمایندگان احزاب مختلف آلمان در پارلمان این کشور، درباره سفر مرکل به ترکیه اظهارنظر کرده و از او خواسته‌اند تا از سیاست‌های رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه انتقاد کند.

اوزجان موتلو، نماینده ترک‌تبار حزب سبزها روز چهارشنبه یکم فوریه / ۱۳ بهمن در این‌باره گفت: «دستگیری‌های گسترده، نبود آزادی مطبوعات و آزادی بیان، لغو واقعی تفکیک قوا و نقض حقوق بشر، دیگر به اموری عادی در ترکیه تبدیل شده‌اند. صدر اعظم باید این وضعیت بد را روشن و واضح مورد انتقاد قرار دهد.»

خانم جانسل کیزیل‌تپه، نماینده ترک‌تبار حزب سوسیال دمکرات آلمان در بوندستاگ نیز مرکل را از خویشتن‌داری دیپلماتیک در سفر روز پنج‌شنبه خود به آنکارا پرهیز داد و گفت: «مرکل باید درباره این مسئله موضع‌گیری کند که در مورد همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی و تهدید دموکراسی پارلمانی در ترکیه چه ارزیابی‌ای دارد.»

در پایان ماه مارس یا آغاز آوریل همه‌پرسی درباره تغییرات قانون اساسی و نظام جدید ریاست جمهوری در ترکیه که قدرت بسیاری به اردوغان خواهد داد، برگزار خواهد شد. پارلمان ترکیه با این اصلاحات موافقت کرده اما اپوزیسیون مخالف است و می‌گوید چنین تغییراتی راه را بر استبدادی شدن نظام باز و حقوق دمکراتیک و آزادی‌ها را محدود خواهد کرد.

«در مسائل حقوق بشری سازش نشود»

باربل کوفلر، مسئول امور حقوق بشر دولت فدرال آلمان و عضو حزب سوسیال دموکرات نیز به روزنامه «فرانکفورتر روندشاو» گفته است در مورد حاکمیت قانون و حقوق بشر نباید سازشی صورت گیرد: «این اشتباه است که دستگیری‌های بدون اتهام صورت گیرد. این اشتباه است که آزادی مطبوعات و آزادی بیان نقض شوند. این اشتباه است که مجازات مرگ دوباره ممکن شود.»

با این حال مانفرد پنتس، دبیرکل حزب دمکرات مسیحی، حزب مرکل، در ایالت هسن آلمان، پس از سفر دو روزه خود به ترکیه به‌رغم همه انتقادها، از گفت‌گوی دو جانبه مثبت بین دو کشور دفاع کرد و به خبرگزاری آلمان گفت: «مذاکرات نباید قطع شوند... امیدوارم در سفر صدر اعظم نیز این پیام منتقل شود.»

سناریوی تهدید از سوی اردوغان

رجب طیب اردوغان در مناقشه بر سر آزادی روادید برای شهروندان ترک در اروپا بارها اروپا را به فسخ قرارداد مربوط به پناهجویان که مرکل از طراحان آن بود، تهدید کرده است. او همچنین دولت آلمان را متهم کرده که علیه حزب ممنوع اعلام‌شده کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) اقدامی نمی‌کند و دست جنبش گولن را در آلمان باز می‌گذارد. دولت ترکیه فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی ساکن آمریکا را مسئول کودتای ژوئیه ۲۰۱۶ می‌داند اما او این اتهام را رد می‌کند.

آنکارا همچنین انتقادهای آلمان را در مورد وضعیت دمکراسی در ترکیه و آن‌چه عدم همبستگی برلین پس از کودتای نافرجام می‌نامد، برنمی‌تابد.

مرکل در سال گذشته میلادی چند بار به ترکیه سفر کرد. یک بار در ماه فوریه برای مذاکره با دولت ترکیه درباره وضعیت پناهجویان و همکاری در این زمینه به آنکارا رفت، بار دوم در ماه آوریل به شهر گازی آنتپ (یا غازی عینتاب) واقع در جنوب شرق ترکیه رفت و سرانجام در ماه مه در کنفرانس کمک‌های فوری سازمان ملل در استانبول شرکت و در حاشیه این اجلاس با اردوغان دیدار و گفت‌گو کرد.

سازمان عفو بین‌الملل در استانبول به‌تازگی گزارشی درباره ترکیه منتشر کرده که بر اساس آن حدود ۴۰۰ نهاد غیردولتی به‌طور مداوم بسته شده‌اند.

به‌گفته عفو بین‌الملل، همچنین یک‌سوم روزنامه‌نگاران زندانی جهان در حال حاضر در زندان‌های ترکیه به‌سر می‌برند.

این سازمان مدافع حقوق بشر گفته است بسیاری از کسانی که در زندان‌های پرجمعیت ترکیه به‌سر می‌برند با سست‌ترین دلایل دستگیر شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.