ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جلسه مجلس ایران درباره پلاسکو: كسى مقصر نبود

مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای به فاجعه «پلاسکو» اختصاص داد. مسئولان از هم تشکر کردند. پرسش‌ها درباره مدیریت نابسامان شهری هم بی‌پاسخ ماند.

۱۳ روز پس از آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو که به فروریختن آن و کشته شدن ۱۶ آتش‌نشان و تعدادی از شهروندان ختم شد، مجلس ایران جلسه‌ای برای بررسی ابعاد این فاجعه تشکیل داد. مسئولان از یکدیگر تشکر کردند و از اینکه بحران را کنترل کرده‌اند ابراز رضایت کردند. به پرسش‌های اساسی درباره علت وقوع این حادثه و وضعیت شهری که از مدیریت نابسامان شهری رنج می‌کشد، پاسخی داده نشد.

درحالی که برخی نمایندگان خواهان ارائه گزارش قالیباف در صحن علنی مجلس پس از گزارش کمیسیون عمران بودند تا دفاعیات شهرداری بدون توضیحات کارشناسی کمیسیون مربوطه، ذهن نمایندگان را از واقعیت‌ها و علل اصلی بروز حادثه پلاسکو منحرف نکند، بنابر تصمیم هیات رییسه و بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، پیش از ارائه گزارش وزیر کشور و شهردار تهران، روسای کمیسیون های مربوطه به نمایندگان گزارش دادند.

به ترتیب محمدجواد کولیوند رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران و امینی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به صحن گزارش دادند که محمدرضا رضایی کوچی به جای ارائه گزارش تخصصی، بیشتر به حواشی و تعارفات پرداخت و بیش از نیمی از زمان قرائت این گزارش را به تشکر و تقدیر از همکاری شهرداری و وزارت کشور و دیگر مسوولان اختصاص داد.

حادثه معمولی، بحران ملی

سلمان خدادادی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، محمدرضا نجفی رییس کمیته بررسی حادثه پلاسکو در مجمع نمایندگان استان تهران و فاضلی رییس اتاق اصناف نیز گزارش خود را ارائه کردند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ایران در گزارش این کمیسیون درباره این حادثه، پلاسکو را یک علامت سوال بزرگ در قلب شهر تهران خواند و خواستار بازسازی پلاسکو و بازسازی تفکر مدیریت و ایمنی شهر تهران شد.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران

او نخست به جای ارائه گزارش، درخواست کرد که فیلمی که درباره حادثه پلاسکو تهیه شده بود، پخش شود.

در ابتدای این فیلم مصاحبه‌ای از یک زن مسن پخش شد که از مردم خواهش می‌کرد محل وقوع حادثه را ترک کنند تا امدادرسانی محقق شود. تاکیدی ویژه بر این که حضور مردم در صحنه، علت کوتاهی در امدادرسانی بوده است.

شهردار تهران گفت که ۳۱ دقیقه قبل از ریزش پلاسکو، دستور تخلیه ساختمان به نیروها داده شده بود و نیروهای آتش نشانی در کمتر از ۲.۵ دقیقه پس از اعلام آتش سوزی به محل ساختمان پلاسکو رسیدند و مشکل تجهیزات وجود نداشته و امکانات به حد کفایت وجود داشت.

این بخش از سخنان شهردار با واکنش غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی مواجه شد و این نماینده شهر رشت در میانه سخنان قالیباف فریاد زد: «اگر این موضوع درست باشد یعنی وزیر کشور دروغ می‌گوید.»

رحمانی فضلی در گزارش خود اعلام کرده بود که آتش‌نشانان پس از رسیدن به محل حادثه برگشته‌اند چون امکانات کافی نداشته‌اند و پس از مدتی دوباره با امکانات کافی برگشته‌اند.

قالیباف همچنین گفت که از زمان تحویل شهرداری تهران تعداد ایستگاه های آتش نشانی را از چهار به ۱۲۵ ایستگاه افزایش داده  تعداد ماشین های آتش نشانی را از ۲۸۰ در سال ۹۴ به ۹۰۰ خودرو رسانده است. به گفته شهردار تهران، سبد و نردبان های آتش نشانی چهار پنج سال پیش خریداری شده و قبل از آن یک نردبان ۵۴ متری نداشته، در حالی که اکنون نردبان های ۳۳ و ۵۴ متری خریده شده است.

قالیباف همچنین گفته که مجموعه تحت امرش، ۳۴ درصد از بافت فرسوده تهران احیا شده در حالی که در کشور متوسط احیای بافت‌های فرسوده هفت درصد است.

قالیباف به پیگیری‌های خود درباره ساختمان پلاسکو و علاء الدین ااشاره کرد و گفت در مورد ساختمان پلاسکو اخطارهایی داده شده، آموزش هایی ارائه شده و برای پیشگیری کلاس آموزش گذاشته شده که در آن ۱۷ نفر بیشتر شرکت نکردند. همچنین در شهریور ماه بخشنامه ای از سوی شهرداری به ساحتمان پلاسکو داده شده است.

او گفته: «به موجب مصوبه هیات دولت در سال ۹۳ بازرس وزارت کار ضابط دادگستری است و کارشناس بازرسی مجموعه آتش‌نشانی همکار بازرس و مجموعه وزارت کار است. در واقع وزارت کار می‌تواند به عنوان ضابط  از دادسرا یا دادگاه حکم توقیف بخواهد و دادسرا مکلف است حکم توقیف بدهد.»

قالیباف گفته در مورد ساختمان علاء الدین هم از نظر آتش نشانی و سازه مشکلاتی وجود داشته، اما به شهرداری اجازه داده نشده این ساختمان را ببندد. موضوع به دادگاه ارجاع شده و پس از حکم بدوی تجدید نظر و رای دیوان عدالت اداری هنوز بعد از دو سال و نیم با مشکل مواجه است.

علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف، یکی دیگر از کسانی بود که در جلسه علنی مجلس درباره فاجعه پلاسکو صحبت کرد. او با بیان اینکه ۵۸۵ بنگاه صنفی در حادثه پلاسکو آسیب شدید دیده‌اند، گفت که از این تعداد حدود ۳۰۵ واحد به طور کامل سوخته و سه هزار کارگر بیکار شده‌اند.

جلسه امروز مجلس ایران اما بدون مطرح کردن سهم و نقش دستگاه‌های اجرایی و دولتی در وقوع فاجعه پلاسکو به پایان رسید و بر اساس گزارش‌ها، نمایندگان اصول‌گرا جلسه را به صحنه حمایت از شهردار تهران تبدیل کرده بودند.

نمایندگان حامی قالیباف در مجلس با هم مذاکره می‌کردند

جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت پس از این جلسه به خبرنگاران گفت: «یک گزارش محلی و ابتدایی ارائه شد و مهمتر این بود که شهردار حتی یک بار از مردم عذرخواهی نکرد. ما به هیچ وجه متوجه گزارش شهرداری نشدیم. قالیباف امروز حرف‌های ضد و نقیض زد و از پاسخگویی طفره رفت. برای نمایندگان فیلم پخش کرد و این درحالی است که ما فیلم هایی به مراتب بهتر از این داریم و درنهایت هیچ توضیح دقیقی ارائه نداد.»

جعفرزاده ایمن آبادی گفت شنیده است که برخی نمایندگان از شهرداری به عنوان مشاور حکم دارند که درصورت حقانیت این مسئله باید با ان برخوزد شود.

حالا و در حالی که بنیاد مستضعفان پس از فروریختن ساختمان پلاسکو اعلام کرده بود که آن را دو ساله می‌سازد، قرارگاه خاتم‌الانبیا هم اعلام آمادگی کرده که در ساخت آن مشارکت داشته باشد و معاون سازمان میراث فرهنگی،هم به بنیاد مستضعفان و مالکان پلاسکو پیشنهاد داده تا ساختمان پلاسکو به یاد آتش نشانان قهرمان، به موزه آتش نشانی تبدیل شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس گفت: نکته بدتر تناقض میان این دو گفتار بود. درحالی که وزیر کشور می‌گفت آتش نشانی دیر آمده، شهردار ادعای دیگری داشت. مهمترین مسئله این بود که هیچ‌کس از مردم عذرخواهی نکرد. مردم در جریان این حادثه به شدت افسرده شدند و در نهایت نیز پاسخی نگرفتند. او در پاسخ به پرسشی درباره علت و انگیزه رفتارهای دوگانه اصولگرایان مجلس با حادثه تصادف قطار که به طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی انجامید و حادثه پلاسکو که منجر به حمایت آن ها از شهردار تهران شد، گفت: مردم بهترین قاضی هستند و به خوبی متوجه انگیزه‌های این افراد می شوند. این رفتار دوگانه به هیچ عنوان به صلاح نظام و مملکت نیست. او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه به چه علت در صحن مجلس آقای قالیباف را دروغگو خطاب کردید، گفت: وزیر کشور در گزارش خود از آتش نشانی گلایه کرد و گفت که آتش نشانی دیر آمده، و هنگامی که به محل رسیده، ابزار نداشته و به این دلیل بازگشته و بعد از یک ربع دوباره خود را به محل حادثه رسانده است. این درحالی بود که آقای قالیباف مدعی شد آتش نشانی دقیقا دو دقیقه و چند ثانیه خود را رسانده و زمان حضور آتش نشانی را با دقت صدم درصد بیان کرد و حال سوال من این است که کدامیک دروغ می گویند؟! همچنین در جمع خبرنگاران گفت: یک گزارش محلی و ابتدایی ارائه شد و مهمتر این بود که شهردار حتی یک بار از مردم عذرخواهی نکرد. ما به هیچ وجه متوجه گزارش شهرداری نشدیم. قالیباف امروز حرف های ضد و نقیض زد و از پاسخگویی طفره رفت. برای نمایندگان فیلم پخش کرد و این درحالی است که ما فیلم هایی به مراتب بهتر از این داریم و درنهایت هیچ توضیح دقیقی ارائه نداد. جعفرزاده ایمن آبادی در پایان گفت: متاسفانه امروز شنیدم که برخی نمایندگان از شهرداری به عنوان مشاور حکم دارند که درصورت حقانیت این مسئله باید با ان برخوزد شود. قطعا این موضوع را بررسی خواهم کرد چراکه درست نیست کسی که نماینده مردم است، از شهرداری به عنوان مشاور!! حکم بگیرد و این کاری زشت و سخیف است

  • Farid

    مافیای قالیباف و احضار آتش نشانان به حراست ماجرا از آنجا آغاز شده که "خبرگزاری برنا" با انتشار گفت‌وگویی از «مسعود پزشکیان»، نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی نسبت به احضار آتش‌نشانان به حراست انتقاد کرد و از قول وی نوشت: "این کار دیگر بسیار بد است. این کار برای این است که صورت‌مسئله را پاک کنند!

  • صمد

    چطور کسی مقصر نبود؟ پس نقش خ. م. ( خداوند متعال) در این بین چیست؟ حد اقل اراده او باعث این امر بوده. پس لا اقل او را به مردم معرفی کنید.

  • فرهاد

    از این حکومت هر چیزی امکان پذیر است وقتی در موضوع روغن های پالم دست آخر گاوها مقصر می شوند می خواهید در اینجا کسی جز القانیان مقصر شناخته شود ؟ حالا می گویند بروید قبرش را پیدا کنید تا قوه ی قضائیه او را محاکمه کند حتی در ۷۰۰۰ سال پیش هم با این روشها حریق مهار نمی کردند اینها یک مشت جنایتکار حرفه ای هستند که با جان مال و ناموس مردم هرطور که بخواهند رفتار می کنند . افراد را زنده زنده سوزاندند تا مانند بمب گذاریهای دهه ی ۶۰ اطراف بازار یا بمب گذاری در حرم امام رضا یا بمب گذاری در شیراز کارهای کثیف خودشان را انجام دهند .