ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیرکل سازمان ملل دستور مهاجرتی ترامپ را تبعیض‌آمیز خواند

آنتونیو گوتِرش، دبیرکل سازمان ملل می‌گوید ممنوعیت سفر افراد به‌دلیل مذهب و یا ملیت‌شان نقض ارزش‌های اساسی است. او چنین ممنوعیتی را خوراک تبلیغات تروریستی دانست.

آنتونیو گوتِرش، دبیرکل سازمان ملل دستور مهاجرتی ترامپ را «علیه اصول و ارزش‌های اساسی»‌ای دانست که «جامعه ما بر آن‌ بنا نهاده شده‌اند».

آنتونیو گوتِرش، دبیرکل سازمان ملل

دبیرکل سازمان ملل به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر ممنوعیت سفر شهروندان هفت کشور به ایالات متحده پاسخ روشنی داد.

آنتونیو گوتِرش در بیانیه نوشتاری خود بدون اشاره به ترامپ و آمریکا، به‌شکل مستقیم به مسائل سیاسی، حقوقی و اخلاقی ناشی از دستور مهاجرتی رئیس جمهوری آمریکا پرداخته است.

ترامپ روز جمعه ۲۷ ژانویه / ۸ بهمن دستور داد تا به مدت ۹۰ روز از ورود شهروندان ایران، عراق، لیبی، سوریه، سودان، سومالی و یمن به آمریکا جلوگیری شود. این تصمیم رئیس جمهوری جدید آمریکا با اعتراضات گسترده‌ای هم در آمریکا و هم در برخی دیگر از کشورها روبه‌رو شد.

گوتِرش که پیش از این کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهجویان بود با این بیانیه به‌طور ضمنی کشورهای دیگر غربی که درهای خود را به روی پناهجویان بسته‌اند را نیز مورد خطاب قرار داده است. این در حالی است که کشورهای فقیر جهان بخش بزرگی از پناهجویان را به خاک خود پذیرفته‌اند.

در بیانیه آمده است که گوترش در راه بازگشت از اتیوپی است، کشوری که از یک دهه پیش مرزهای خود را به روی پناهجویان کشورهای همسایه گشود و در آفریقا بیشترین پناهجو را پذیرفت و بارها در شرایط امنیتی دشواری قرار گرفت.

دبیرکل سازمان ملل گفته است: «کشورها حق دارند و حتی موظف‌اند با آگاهی به مسئولیت خود، مانع از نفوذ سازمان‌های تروریستی از مرزها شوند اما این نباید موجب هرگونه تبعیضی در قبال مذهب و ملیت افراد شود... چرا که [چنین اقدامی] علیه اصول و ارزش‌های اساسی‌ای است که جامعه ما بر آن بنا نهاده شده است.»

آنتونیو گوترش در بیانیه خود دو انتقاد دیگر در پیوند با دستور مهاجرتی ترامپ مطرح کرده است که به موضوع امنیت ملی بازمی‌گردد. او گفته است که چنین ممنوعیت‌هایی «موجب گسترش ترس و خشمی می‌شود که راه را بر تبلیغات سازمان‌های تروریستی که ما با آن‌ها می‌خواهیم مبارزه کنیم، هموار می‌سازد.» همچنین «اقدامات کوری که بدون آگاهی کامل به‌اجرا گذاشته می‌شوند تأثیری نخواهند گذاشت زیرا این خطر را در بر دارند که سازمان‌های تروریستیِ پیچیده جهانی با این تصمیمات کنار بیایند.»

بن امرسون، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مبارزه با تروریسم و حقوق بشر، روز دوشنبه ۳۰ ژانویه / ۱۱ بهمن گفته بود که «دستور ترامپ آشکارا قوانین بین‌المللی حقوق بشر سازمان ملل را نقض می‌کند و غیرقانونی است.»

امرسون شامگاه سه‌شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «دستور ترامپ به غیر از نقض قوانین بین‌المللی خطر تروریسم را هم افزایش می‌دهد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صمد

    ایشان از ارزش های کدام جامعه صحبت می کند؟ متوسط ارزش های 7 و نیم میلیارد انسان روی زمین وضعیت خیلی پیشرفته ای ندارد. در عین حال ایفای نقش مدعی العموم در کشور آمریکا هم که زیبنده ایشان نیست. این اولین نمایش ریاست خود را خوب شروع نکرده بویژه اینکه قطعاً حرفهای او با واکنش شدید دولت ترامپ مواجه میشود و یک ضربه به حیثیت نه چندان قوی سازمان ملل وارد می آید.