ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بمباران مواضع طالبان در «هلمند» توسط جنگنده‌های شکاری آمریکا

طالبان در حال تصرف شهر «سنگین» در ولایت هلمند در جنوب غربی افغانستان است. دولت افغانستان اطمینان داده که «لشکرگاه»، مرکز ولایت به دست طالبان نمی‌افتد.

جنگنده‌های شکاری نیروی هوایی آمریکا مواضع طالبان در ولایت هلمند در جنوب غربی افغانستان را بمباران کردند.

نیروهای ارتش افغانستان در ولایت هلمند (عکس: آرشیو)

به گزارش خبرگزاری آلمان،  سخنگوی ناتو در افغانستان، چهارشنبه ۱ فوریه گفته است که جنگنده‌های شکاری آمریکا در ۴۸ ساعت گذشته در مجموع ۱۵ بار مواضع طالبان را بمباران کرده‌اند.

طالبان از چند ماه پیش تاکنون تلاش می‌کنند ولایت هلمند را تصرف کنند. یکی از دلایل توجه طالبان به ولایت هلمند کشت تریاک در این نواحی‌ست.

طالبان دو روز پیش به شهر «سنگین» در ولایت هلمند حمله کرد. آن‌ها زیر یک قرارگاه نظامی ارتش افغانستان تونلی حفر کرده بودند و با کار گذاشتن مواد منفجره قرارگاه را منفجر کردند. خبرگزاری‌ فرانسه گزارش داده بود که در این قرارگاه ۲۱۵ سرباز ارتش افغانستان مستقر بودند.

مقامات محلی گفته بودند که در این حمله سه سرباز کشته شده‌اند. افراد محلی اما به رسانه‌ها گفته بودند که دست‌کم ۶۴ سرباز ارتش افغانستان به قتل رسیدند و طالبان هم ظاهراْ ۸ سرباز را به گروگان گرفته بود.

شهر سنگین در جنوب رودخانه هلمند (هیرمند) و بین دو منطقه مهم «موسی قلعه» و «گرشک» واقع شده. نیروگاه و سد آبی «کجکی» هم در همین منطقه قرار دارد که حفاظت از آن برای دولت افغانستان اهمیت دارد. این شهر تاکنون چندین بار بین دولت افغانستان و طالبان دست به دست شده است.

به گفته سخنگوی ناتو در افغانستان طالبان که تا پیش از بمباران مواضعش توسط جنگنده‌های شکاری نیروی هوایی آمریکا، به پاسگاه‌ها و برخی عمارت‌های دولتی در شهر سنگین حمله کرده بود، وادار به عقب‌نشینی شده است.

این دومین حمله نیروهای آمریکایی از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ است. پیش از این، ۲۹ ژانویه چندین هلی‌کوپتر آپاچی به مواضع القاعده در استان البیضا حمله کردند و ۱۴ پیکارجوی القاعده را به قتل رساندند. گفته شده بود که در میان کشته‌شدگان ۳ رهبر القاعده هم بوده‌ا‌ند.

طالبان به شهر «لشکرگاه»، مرکز ولایت هلمند هم نزدیک شده‌ است. طالبان از کارمندان دولت افغانستان خواسته بود که دست از کار بکشند.  وزارت دفاع افغانستان اما به اهالی «لشکرگاه» اطمینان داده که مرکز ولایت هلمند به دست طالبان نمی‌افتد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.