ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لغو تحریم‌های شورای امنیت علیه گلبدین حکمتیار

جنگ‌سالار جهادی افغان از فهرست افراد تحریم‌شده در رابطه با گروه‌های پیکارجوی مسلح خارج شد. دارایی‌های مسدودشده او به جریان افتاد و ممنوعیت سفر و تحریم اسلحه نیز از روی او برداشته شد.

شورای امنیت تحریم‌ها علیه گلبدین حکمتیار، رئیس حزب اسلامی افغانستان را لغو کرد.

تصویری از ویدئوی حکمتیار، در حال امضای صلح با اشرف غنی

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، شورای امنیت سازمان ملل جمعه سوم فوریه تحریم‌های وارده علیه گلبدین حکمتیار، جنگ‌سالار افغان و رئیس «حزب اسلامی» را لغو کرد. دولت افغانستان خواستار این حرکت شده‌ بود که بخشی از معاهده صلح آن با حکمتیار است.

بسیاری از گروه‌های حقوق بشری و نیز برخی از افغان‌ها دست به انتقاد از این کار زدند و نسبت به عفو حکمتیار و مبارزان مسلح او اعتراض کردند.

حکمتیار در ناآرامی‌های سال‌های اخیر افغانستان نقش پراهمیتی نداشته، اگرچه یکی از جنگ‌سالاران برهم‌زننده امنیت در این کشور بوده‌است. با این حال، او سپتامبر گذشته و از طریق یک ویدئوی ضبط‌شده در یک مکان نامعلوم، با اشرف‌غنی، ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام صلح کرد.

شورای امنیت سازمان ملل جمعه حکمتیار را از فهرست افرادی که در رابطه با القاعده، دولت اسلامی و دیگر گروه‌های پیکارجوی مسلح اسلام‌گرا تحریم شده‌بودند، خارج کرد. همچنین دارایی‌های مسدودشده او به جریان افتاد و ممنوعیت سفر و تحریم اسلحه نیز از روی او برداشته شد. او اکنون می‌تواند به افغانستان بازگردد و مذاکرات صلح را از پی بگیرد.

آمریکا و چندین کشور دیگر از این اقدام شورای امنیت به عنوان قدمی رو به صلح استقبال کردند.

گلبدین حکمتیار در سال ۱۹۷۱ به «جمعیت اسلامی افغانستان» به رهبری برهان الدین ربانی پیوست و سپس با جداشدن از آن و بنیان‌گذاشتن حزب اسلامی، به یکی از مهم‌ترین و موثرترین نیروهای ضدشوروی و ضدکمونیستی بدل شد. حکمتیار بنا به گزارش‌ها با سازمان‌های اطلاعاتی غرب از جمله «سیا» در ارتباط بود.

حکمتیار با تمام حکومت‌ها در افغانستان جنگیده‌است. او با حکومت نخستین رئیس‌جمهوری افغانستان، محمد داوودخان، حکومت سوسیالیستی، دولت مجاهدین به رهبری ربانی، طالبان، و دولت‌‌های پس از حمله آمریکا در ۲۰۰۱ از در جنگ وارد شد و به دلیل ائتلاف‌های شکننده و پیوستن به دشمن سابق علیه دوست سابق بدنام شد. گزارش رویترز نیز از او با عنوان «جنگ‌سالار بدنام» یاد می‌کند.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.