ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آب رودخانه کرج به تهران می‌رود

تهران آب ندارد. مقامات می‌خواهند کسری آب را با انتقال آب رودخانه کرج تأمین کنند. مخالفان اما نگران حق‌آبه استان البرز، خشک‌شدن رودخانه و سفره‌های زیرزمینی آب هستند.

مرحله آزمایشی انتقال آب از رودخانه کرج به شهر تهران آغاز شد. این پروژه انتقال آب از طریق یک تونل زیرزمینی صورت می‌پذیرد.

احتمال خشک‌ترشدن رودخانه کرج به دلیل طرح انتقال آب به تهران

حسین محمدی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان البرز می‌گوید این پروژه انتقال آب با اجازه مسئولان استان البرز صورت پذیرفته است.

اکنون نگرانی‌هایی بر سر حق‌آبه استان البرز و پایین دست سد کرج وجود دارد.

در سال ۱۳۸۵ وزرات نیرو و مدافعان طرح، آلودگی رودخانه کرج به‌دست واحدهای مسکونی و گردشگری را از دلایل ساخت تونل انتقال آب عنوان کرده بودند. اما مخالفان باور دارند اجرای این طرح به خشک شدن رودخانه کرج و کاهش سفره‌های زیرزمینی آب دشت کرج می‌انجامد.

بارندگی کم و برداشت از آب‌های سطحی و زیرزمینی، میزان آب ورودی و آب موجود در مخزن‌ سدهای لار، طالقان، کرج (امیرکبیر)، ماملو و لتیان را به شدت کاهش داده است. این پنج سد اصلی‌‌ترین منابع تامین‌کننده آب آشامیدنی تهران به شمار می‎آیند.

بحران آب تهران بر تأمین برق نیز تأثیر خواهد گذاشت و توقف خدمات صنعت برق به همه بخش‌ها آسیب خواهد زد.

دو سال پیش نیز دولت یازدهم حق‌آبه کشاورزان دشت ورامین، شامل شهرستان‌های ورامین، قرچک، پیشوا و پاکدشت را برای تأمین آب شرب پایتخت‌نشینان اختصاص داد.

با اوج گرفتن بحران خشکسالی در فلات ایران روزبه‌روز پروژه‌های پرهزینه انتقال آب مطرح می‌شوند و انشعابی تازه کلید می‌خورند. اما این پروژه‌های انتقال آب گاه به درگیری‌های شدید میان شهرها و استان‌ها انجامیده است. مقامات ایران بحران آب را بحرانی امنیتی می‌خوانند.‌

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • افشین

    قریب به 40 سال حاکمیت رژیم جمهوری اسلامی در عرصه محیط زیست مترادف بوده با مصیبت و بحران به تمام معنا . هر روز هم که ابعاد این فجایع بیشار اشکار می شود , واکنشهای عملی دولتمردان خبط ها و اشتباهات وحشتناکتر است . معلوم نیست چرا در این زمینه از نظرات کارشناسی استفاده نمی شود . سوالی که در این بین پیش می اید این که ایا حاکمان نمسدانند که بحران های پدید امده در اینده نزدیک می تواند به بهای از دست رفتن همین امنیت گلخانه ای و پلیسی حال حاضر شود !!؟؟ در ایجاد این بجران های زیست محیطی اما برخلاف عرصه فرهنگی و سیاسی همه جناحها از اصولگرا تا اصلاح طلب شریکند ...نمونه اش هم بهدعنوان مثال پروژه سدهای متعدد حوضه ابریز دریاچه ارومیه و سد سیوند و دیگر فجایعی که با شراکت دولت خاتمی و اجمدی نژاد در اذربایجان و فارس صورت گرفت ... باسد پرشید کی میخواهید از نابود کردن هرچه تمامتر و سریعتر این سرزمین دست بازدارید !!..