ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شهردار در سایه تهران کیست؟

نام عیسی شریفی، شهردار در سایه تهران را کم‌تر کسی شنیده است. شریفی، قائم مقام شهردار و معاون امور مناطق است. این معاونت بیشترین بودجه شهرداری تهران را در اختیار دارد و بر کلیه امور مناطق و پروژه‌های عمرانی، ترافیکی، فرهنگی و اجتماعی نظارت می‌کند.

نام عیسی شریفی، شهردار در سایه تهران را کم‌تر کسی شنیده است. شریفی، قائم مقام شهردار و معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران است. این معاونت بیشترین بودجه شهرداری تهران را در اختیار دارد و بر کلیه امور مناطق شهرداری و پروژه‌های عمرانی، ترافیکی، فرهنگی و اجتماعی نظارت می‌کند.

عیسی شریفی، قائم مقام شهردار تهران که از او به عنوان شهردار در سایه یاد می‌شود

آشنایی عیسی شریفی با محمد‌باقر قالیباف، شهردار تهران، به سال‌های جنگ و تیپ ۲۹ نبی‌اکرم سپاه ‌پاسداران کرمانشاه بازمی‌گردد.

قائم مقام شهردار تهران فردی امنیتی و با سابقه‌ای نظامی‌ست که روابط نزدیکی با لایه‌های بالای حاکمیت دارد. خاستگاه اصلی او اما سپاه ‌پاسداران است و حالا به عنوان فردی که همیشه در سایه قرار داشته، گزینه اصلی جانشینی احتمالی شهردار تهران است. فردی که کم‌تر نامی از او در رسانه‌ها به چشم می‌خورد.

دو حلقه قدرتمند در شهرداری تهران، حلقه مشهدی‌‌ها و حلقه کرمانشاهی‌ها ست که بیشتر مدیران ارشد شهرداری برخاسته از این دو حلقه‌اند، اما شاید کمتر خبری از حلقه کرمانشاهی‌ها در رسانه‌ها منتشر شده باشد.

تا قبل از سال ۹۲ حلقه کرمانشاهی‌ها قدرت چندان زیادی نداشت اما با حمایت‌های عیسی شریفی در سه سال اخیر به شدت قدرت گرفته‌اند. دو مهره مهم این جریان پیمان پشمچی‌زاده، معاون شهرسازی و معماری و مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران هستند که روابط نزدیکی با شریفی دارند و در ماه‌های گذشته در تغییر و تحولات شهرداری، از مناطق به معاونت‌های شهرداری تهران منصوب شدند.

اعضای دیگر این حلقه که با حمایت شریفی در سمت شهرداری مناطق منصوب شده‌اند، احمد صفوی، پیمان قربانی و سعید طلوعی هستند.

اما یکی از مهم‌ترین مهره‌های حلقه کرمانشاهی‌ها حمیدرضا حیدریان، مدیرعامل سابق سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران است. سازمانی که در واگذاری املاک به اعضای شورای شهر نقش مهمی داشت. او در حال حاضر قائم‌مقام معاون مالی و اداری شهرداری تهران است. تمام اعضای حلقه کرمانشاهی‌ها با حمایت عیسی شریفی به معاونت‌های اصلی شهرداری تهران منصوب شده‌اند.

یکی از دلایل قدرت گرفتن عیسی شریفی به عنوان شهردار در سایه تهران، حمایت علی‌اصغر حجازی، مدیر امنیتی-سیاسی دفتر علی خامنه‌ای از اوست. شریفی همچنین به دلیل خدمت در سپاه روابط نزدیکی با فرماندهان ارشد سپاه ‌پاسداران دارد به نحوی که در میان فرماندهان سپاه شایع است که او به اندازه عزیز جعفری و حسین اشتری صاحب نفوذ و قدرت است.

قائم‌ مقام شهردار تهران به دلیل وجهه امنیتی اما علاقه‌ چندانی به حضور در رسانه‌ها ندارد و به شکلی عجیب و معنی‌دار از انتشار اخبار مرتبط با حوزه خود جلوگیری کرده است، به نحوی که در سایت رسمی شهرداری تهران هم که تمامی معاونت‌ها معرفی شده‌اند، هیچ اثری از معاونت امور مناطق که به نوعی اصلی‌ترین معاونت هم هست، دیده نمی‌شود.

گفته می‌شود که این بخش از سایت شهرداری به دستور او حذف شده است. از سوی دیگر روابط عمومی شهرداری هر چهارشنبه اخبار بازدید شریفی از پروژه‌های مناطق را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گذاشت که این روند نیز قطع شده و از نشر این خبرها جلوگیری به عمل آمده است.

عیسی شریفی اما نه تنها از انتشار اخبار مرتبط با حوزه خود جلوگیری کرده، که از سال ۹۲ و با تغییر دولت ظاهر او هم به شکل عجیبی تغییر کرده است. در واقع مهم‌ترین معاونت شهرداری به نوعی از نظرها پنهان شده و به مدیریت در سایه شهر تهران مشغول است.
اما اختلافاتی هم بین شهردار اصلی و شهردار در سایه تهران پیش آمده است به نحوی که قالیباف در یکی از جلسات با اعضای شورای شهر تهران اعتراف کرده که قدرت مقابله با قائم‌مقام خود را ندارد.

قالیباف بعد از مرگ محمد‌رضا مهدوی کنی، پدر معنوی خود را از دست داده و هم‌چنان نتوانسته حمایت مراجع را جلب کند و سفر اخیر او به قم در روز فرو ریختن پلاسکو نیز با همین هدف انجام شده بود که نیمه کاره ماند و در عمل حتی شکست خورد.

در سال‌های اخیر اعضا شورای‌ شهر به دلیل کاهش حمایت از قالیباف اغلب به راحتی او را به چالش کشیده‌اند به نحوی که علیرضا دبیر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با دستیابی به اطلاعات حساب‌رسی شرکت‌ و سازمان‌های شهرداری توانسته است عملکرد شهردار تهران را زیر سوال ببرد و او را بازخواست کند.

گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های داخل ایران در ارتباط با حسابرسی‌ها هم نشان می‌دهند اختلاف شدیدی میان قالیباف و شریفی وجود دارد و در حالی‌که شریفی از انتشار اخبار جلوگیری می‌کرده (می‌کند)، در مورد اطلاعات مربوط به حسابرسی اقدام خاصی انجام نداده و قالیباف هم موفق نشده است این حمله را خنثی کند.

باید دید که آیا اوضاع و احوال فعلی و ماجرای فرو ریختن ساختمان پلاسکو و نقدهایی که به عملکرد شهرداری تهران وارد می‌شود، باعث خواهد شد که عیسی شریفی از سایه خارج می‌شود تا نامش به عنوان شهردار تهران ثبت شود یا نه؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.