ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازار گرمی در انتخابات "یک‌قطبی"

اصلاح‌طلبان از قطعی شدن کاندیداتوری حسن روحانی در انتخابات خبر دادند و رسانه‌های اصولگرا با پخش اخبار و شبه‌خبرهایی می‌خواهند در گرم کردن "تنور انتخابات" نقشی ایفا کنند.

گفته میشود "روحانی با دست و پای بسته هم رقبایش را شکست خواهد داد"

یکشنبه، ۱۷ بهمن خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به نقل از "یک منبع آکاه" نوشت که قرار است محمد شریعتمداری معاون اجرایی روحانی با استعفاء از شغل خود نقش رییس ستاد انتخاباتی حسن روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ اردیبهشت سال آینده را  به عهده بگیرد. همچنین محمد علی نجفی برای کمک به پیروزی روحانی در انتخابات، در نقش ریاست اتاق فکر او ظاهر خواهد شد.

همین خبرگزاری، دوشنبه ۱۸ بهمن بر اساس "خبرها" و"شنیده‌ها" نوشت که روحانی در جلسه هیأت دولت به این سؤال که آیا در انتخابات کاندیدا خواهد شد پاسخ مثبت داده و محمد رضا تابش، نایب رییس فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس موسوم به "فراکسیون امید" نیز گفته است برای خنثی کردن تلاش‌هایی که در جهت رد صلاحیت روحانی در شورای نگهبان جریان داشت، با " مقامات عالی‌رتبه نظام" رایزنی کرده و مشکل "مرتفع" شده است.

ایلنا نتیجه گرفت که با این وصف، کاندیداتوری روحانی قطعی است، هرچند که این مسأله هنوز رسماً تائید نشده است.

تبلیغات انتخاباتی اردوی اصولگرایان گرچه بیشتر از طریق حمله به دولت پیش برده می‌شود اما چاشنی‌هایی هم دارد.

زنان اصول‌گرا در نقش "رجُل سیاسی"

تازه‌ترین خبر درباره نامزدهای اصولگرایان، طرح سه گزینه احتمالی از میان زنان اصولگراست: مرضیه وحید‌دستجردی، فاطمه رهبر و رفعت بیات.

مرضیه وحید‌دستجردی سخنگوی تشکل تازه تأسیس "جبهه مردمی نیروهای انقلاب"، و نخستین زنی است که در حکومت اسلامی به مقام وزارت رسیده است. او در دولت محمود احمدی نژاد به عنوان وزیر بهداشت منصوب شد و در پی اختلافاتی بر سر نحوه اداره و بودجه وزارت بهداشت با احمدی نژاد، توسط او عزل شد. پیش‌تر از او به عنوان کاندیدای احتمالی نام برده شده بود اما این امر توسط خود وی به شدت تکذیب شد.

فاطمه رهبر عضو "حزب مؤتلفه" است و رئیس فراکسیون زنان اصولگرای مجلس نهم و از حامیان پر و پا قرص احمدی نژاد بود. او در واکنش به احتمال کاندیداتوری‌اش گفته است: "اظهارنظر دراین‌باره زود است، به ‌موقع موضعم را مشخص می‌کنم".

رفعت بیات، نماینده اصولگرای مجلس هفتم تاکنون دو بار کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شده و گفته است که در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ برای سومین بار خود را کاندیدا خواهد کرد.

بحث درباره تعبیر "رجُل سیاسی" به انتخابات در جمهوری اسلامی گره خورده است. قرار بود با تدوین و تصویب "قانون جامع انتخابات" به ابهامات و مواد مورد اختلاف قوانین انتخاباتی از جمله مفهوم "رجُل سیاسی" روشنی بخشد. اما این قانون تاکنون به تصویب نرسیده است.

بنابراین، اختلاف در میان علما بر سر این که آیا مراد قانون‌گذار از "رجُل" مرد بوده است یا شخصیت، در این انتخابات نیز به جای خود باقی می‌ماند. در دوره‌های پیشین انتخابات‌ هم زنانی برای به چالش کشیدن علما کاندیدا شده و هر بار توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند. این بار اما سه زن "اصول‌گرا" قصد دارند در نقش "رجُل" کاندیدای ریاست‌جمهوری شوند.

رفعت بیات که می‌خواهد برای سومین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود گرچه در صورت رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان به آن اعتراض نخواهد کرد اما معتقد است رد صلاحیت او مانع از آن می‌شود که انتخابات دو قطبی شود.

"صلاحیت" او در دو انتخابات قبلی رد شده اما او گفته است: «هیچ‌وقت هم به من نگفتند خانم‌ها نمی‌توانند نامزد ریاست‌جمهوری شوند. من نامه‌هایی خدمت آقای جنتی، دبیر محترم شورای نگهبان، نوشتم. با خود آقای کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، جلسه گذاشتم و خدمت مقام معظم رهبری هم نامه نوشتم. "

حمایت قطعی از روحانی

از مدت‌ها پیش روشن بود که حسن روحانی کاندیدای انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری اسلامی است. از جمله "حزب اعتدال و توسعه" که ۸ سال پیش به رهبری حسن روحانی و برای حمایت از او تشکیل شد،  ۲۴ دی اعلام کرد که روحانی را به عنوان نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ برگزیده است.

تشکل‌های موسوم به میانه‌رو و اصلاح‌طلب بطور مستقیم و غیر مستقیم حمایت خود را از روحانی در انتخابات ۲۹ اردیبهشت اعلام کرده‌اند گرچه برخی اصلاح‌طلبان در نحوه حمایت از او ملاحظاتی نیز دارند.

به گفته‌ی صادق زیباکلام، استاد دانشگاه، اصلاح‌طلبان بر سر حمایت از روحانی اتفاق‌ نظر دارند. این فعال سیاسی اعتقاد دارد که کسی توان رقابت با روحانی را ندارد.

زیباکلام گفته است: "تنها کسی که می‌توانست با روحانی رقابت کند احمدی‌نژاد بود که او نیز از نامزد شدن منع شده."

به گفته‌ی زیبا کلام انتخابات رقابتی نیست. و "روحانی با دست و پای بسته هم رقبایش را شکست خواهد داد. "

او معتقد است "گفتمان هاشمی" گفتمان غالب بر حکومت در یک دهه‌ی آینده حکومت خواهد بود و " اصلاح‌طلبان معتدل و میانه‌رو" که "از موضع‌گیری‌های تند خود در دهه ۷۰" فاصله گرفته‌اند می‌توانند در خدمت این گفتمان قرار بگیرند و این امر تحت هدایت معنوی ناطق نوری (رئیس فعلی دفتر بازرسی رهبر جمهوری اسلامی) میسر است که قادر است جای خالی هاشمی رفسنجانی را پر کند.

اما برخی از اصلاح‌طلبان مانند ابراهیم اصغرزاده معتقدند که "حمایت نامشروط و قطعی" اصلاح‌طلبان از روحانی منجر به ریزش آرای آن‌ها خواهد شد.

وی در گفتگویی که در روزنامه "اعتماد" منتشر شده گفته است: "یک نیروی سیاسی وقتی دستش را بالا می‌برد و از قبل، یک شرایط پراگماتیستی می‌دهد و می‌گوید آن چیزی که من می‌خواهم همان هدفی است که من می‌خواستم بدون اینکه مطالبات خودش را مطرح کند، دچار اشتباه می‌شود. قطعا باید مطالبات خودشان را مطرح می‌کردند. شرایط خودشان را می‌گفتند. یعنی چه که به آقای روحانی مثلا با کاملا چک سفید بدهیم. "

این اظهار نظر می‌تواند واکنشی باشد به مواضع کسانی مانند عباس عبدی. او چندی پیش خواهان حمایت بی‌قید و شرط از روحانی شد. عبدی در پاسخ به این سؤال که آیا اصلاح‌طلبان گزینه دیگری جز حسن روحانی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری ندارند، گفت مگر اصلاح‌طلبان چه می‌خواهند که روحانی نمی‌تواند برآورده کند. (نقل به مضمون) و تاکید کرده بود آنچه روحانی می‌تواند انجام دهد از حداکثر خواست‌های اصلاح‌طلبان نیز بیشتر است.

مصطفی معین وزیر فرهنگ در دوران ریاست جمهوری رفسنجانی و خاتمی، نیز به اصلاح‌طلبان توصیه می‌کند هر چه سریع‌تر برنامه‌ریزی کنند که "هم باعث شرکت هر چه بیشتر مردم در انتخابات شوند و هم این‌ که کاری کنند که آرا تقسیم نشود. " او می‌افزاید: "در حال حاضر اصلح آقای روحانی است و اصلاح‌طلبان هم‌آرای خودشان را به سبد ایشان می‌ریزند. "

کمپین تبلیغاتی جناح‌های مختلف در بیش از سه ماهی که تا برگزاری انتخابات باقی مانده است ادامه خواهد داشت. به میدان آمدن نامزدهای احتمالی دیگر تصویر روشن‌تری از صحنه‌ی رقابت‌ها ترسیم خواهد کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • راد

    فلسفه وجود مدعیان اعتدال و اصلاح طلبی را اکثر اهل مطالعه می دانند و شاید برخی مردم عوامی که اهل مطالعه نیستند همچنان فریب به خورند. به مرگ گرفتن تا به تب راضی شوند مردم! سخن از آشتی ملی می زنند! اما خامنه ای و سپاه و دیگر جماح حاکم سکوت کرده اند در برابر این نظریه اشتی ملی! ملت قطعا در قهر و دعوا با نظام است، ولی نظام ولایت فقیه سالار و مزدوراننش قصد ندارند با مردم اشتی کنند، چون هنوز فکر می کنند رانت ها نفتی دلاری ومالیات های ریالی به اندازه کافی می تواند ماشین سرکوبشان اداره کند و تا وقتی اموراتشان بگذارند با اجانب بر سر منافع ملی ایرانیان معامله کنند، نیازی به اشتی نمی بینید. قطعا مردم ایران ترجیح می دهند اصلاح کشور از راه مسالمت آمیز باشد، ولی حق گرفتنی است، طرف مقابل هیچ گاه به میل خود حقی به کسی نمی دهد و توقع اجرای تکالیف دارد از ملت ایران! ملت ایران به معنی اتباع کشور دیرینه ای به نام ایران با قدمت حداقل 170 سال از زمان ساسانی و 2500 سال با نام پراسه و 2700 سال از زمان مادهاف حق طبیعی حیات و آزادی و رفاه در سرزمین مادری خویش دارد، ولی نظام بدیهی ترین حقوق شهروندی را نقض می کند، حتی قانون اساسی را نقض می کند در همان حداقل حقوق شهروندی! پس داستان اشتی ملی هم یک نمایش جدید از است ویترین نظام استبداید و ظالم و فاسد (اعتدالی-اصلح طلب)، مزدش هم ویترینی ها در اقلیت بودن و حقوق ها نجومی و رانت می گیرند. باید جلوی فساد مالی عوامل حکومت از رانت و اختلاس تا قاچاق و انحصار برداشته شود. آشتی ملی باید به حقوق بدیهی مردم به انجامد، با تضمین، باید تضمین عملی باشد. باید قدرت خرید مردم برگردد. باید سهام عدالت به همه مردم داده شود و ثروت ملت از نهادها و استان های تحت کنترل رهبری به صورت سبد سهام ملی/عدالت به همه ملت بازگرداننده شود. باید تمام درامد حاصل هدف مندی یارانه به حساب مردم ریخته شود. باید ممنوعیت برداشته شود درباره حریم خصوصی و حقوق شخصی از جمله آزادی پوشش، آزادی روابط خصوصی، ...

  • Farid

    داستان تکراری شوی دولتی انتخابات ؟! ۴ سال پیش : شوی انتخابات اعتدالی خامنه ای و رفسنجانی با حذف ۷۰۰۰ نفر کاندیدا و تهییج کردن بخشی از مردم برای رای دادن و توافق و خوشحالی دو طرف پایان گرفت و در ازای از دست دادن یزدی و حداد و تنی چند تندرو ٬بجایش دری نجف ابادی و ری شهری عامل قتلهای زنجیری و کشتار سال ۶۷ به خبرگان و دههاامثال حاجی پاسدار رمبو٬ نادر قاضی پور که نصف جمعیت ایران را کره الاغ و افراد غیر خودی را سوسول و....میداند با پول ورشوه و.... به مجلس استصوابی راه یافتند تا صدور انقلاب فقیه به منطقه و بگیر و ببند و بی برنامگی و قراردادهای محرمانه و بباد دادن میلیاردها دلار دیگر ادامه یابد.... محمد خاتمی روز دوشنبه ۱۰ اسفندماه در پیام خود، گفت حضور مردم در انتخابات «این پیام را دارد که مردم امنیت و پیشرفت کشور !و تقویت نظام! را پاس می‌دارند! رئیس جمهور پیشین و از رهبران اصلاح‌طلبان ایران گفته است: "در مقایسه با مسائل پیش آمده در انتخابات ۸۸ همه جامعه و گروه‌های سیاسی از نتیجه انتخابات احساس رضایت نسبی دارند، ". آقای محمد خاتمی در جمع مشاوران خود گفت که پس از انتخابات "امید و آشتی" فضای جامعه را در بر گرفته که این دستاوردی بزرگ و "بیش از همه به نفع نظام و رهبری است!! احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران هم در نماز جمعه، ۱۴ اسفندماه با اشاره به فضای انتخاباتی اخیر در ایران «کار بزرگ» کنونی را پادرمیانی افراد و تبدیل «کدورت‌ها» به «صفا و آشتی» دانست.!! خامنه ای:بنده معتقد به اصولگرای اصلاح طلبم!؛ اصول متین و متقنی که از مبانی معرفتی اسلام برخاسته، با اصلاح روش ها به صورت روزبه روز و نوبه نو!. ما باید روش ها را اصلاح کنیم. در روش ها اشتباه و نقص وجود دارد. گاهی به مرحله یی می رسیم که امروز دیگر جواب نمی دهد؛ باید مرحله ی دیگری را شروع کنیم.!! حفظ اصول و اصلاح روش ها، معنای اصلاح طلبی است!. البته از نظر آمریکایی ها اصلاح یعنی ضدیت با نظام جمهوری اسلامی. رضاخان آمد اصلاحات راه انداخت؛ محمدرضا هم آمد اصلاحات راه انداخت؛ این همان چیزی است که بنده گفتم اصلاحات امریکایی. این اصلاحات به درد خودشان می خورد. ملت ایران اصلاح را براساس اصول خود انجام می دهد.!! اما عدم شرکت بسیاری از مردم ( مثلا درتهران ۵۰ درصد - بیش از ۴ میلیون نفر )خود گویای واقعیات است!

  • faryad

    روحانی جان(روباه بنفش)! باز نزدیک انتخابات شد و تو شروع کردی به فریبکاری و گرم کردن تنور! اگر فکر آزادی اندیشه و آزادی مطبوعات بودی، به شعار انتخاباتی ات که همانا رفع حصر بود اقدام می کردی، اگر به فکر اشتغال بودی همانا جلوی قاچاق برادران قاچاقچی را می گرفتی و وزیر بی کفایت و رانت پرورت (نعمت زاده) را برکنار می کردی......... اگر فکر آزادی مردم بودی یک جنایتکاری به نام پور محمدی را وزیر دادگستری نمی کردی و...