ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کلید گرانی برق زده شد

دولت حسن روحانی برنامه‌ریزی لازم را به منظور افزایش قیمت حامل‌های انرژی انجام داده. پس از واگذاری عرضه بنزین به بخش خصوصی، یارانه برق هم قطع خواهد شد.

برق برای چهارمین بار در دولت روحانی گران می‌شود. معاون اقتصادی وزیر نیرو ایران می‌گوید که قیمت برق در برنامه ششم توسعه افزایش خواهد یافت.

تنها دو ماه پس از افزایش نرخ تعرفه برق برای مصرف کنندگان، علیرضا دائمی معاون اقتصادی وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه ۲۰ بهمن از افزایش دوباره قیمت برق در برنامه ششم توسعه خبر داد.

او قیمت تمام شده برق را شش برابر قیمت فروش آن به مصرف کنندگان اعلام کرد و گفت که در برنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی لازم برای واقعی شدن قیمت برق صورت گرفته است.

به گفته علیرضا دائمی، دولت برای هر یک کیلووات برق مصرفی ۲۵۰ تومان یارانه پرداخت می‌کند. براساس نرخ تعرفه وزارت نیرو، میانگین نرخ مصرفی یک کیلووات برق ۵۰ تومان اعلام شده است.

معاون وزیر نیرو «واقعی شدن قیمت برق» را از اهداف اصلی «هدفمندی یارانه‌ها» اعلام کرد که به دلیل «نوسانات ارزی» به تاخیر افتاده است.

او گفت که واقعی شدن قیمت‌ها هم به نفع بخش خصوصی است و هم دولت از آن منتفع خواهد شد.

قیمت برق تابستان امسال نیز بدون اعلام قبلی به میزان ده درصد افزایش یافت. وزارت نیرو ایران افزایش تعرفه‌ برق مصرفی را مصوبه شورای اقتصاد در ابتدای سال اعلام کرد.

پیش‌بینی افزایش قیمت برق در برنامه ششم تداوم سیاست آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی در ایران است که دولت حسن روحانی متعهد شده است که تا پایان سال ۹۵ آن را عملیاتی کند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی ایران زمستان سال گذشته واقعی شدن قیمت برق و آب را نقطه پایانی برنامه خصوصی‌سازی عنوان کرده بود.

در پیوند با برنامه آزادسازی قیمت‌ها وزارت نفت نیز از زمستان سال گذشته طرح برندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت را به اجراء درآورده است.

براساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تا پایان امسال دست‌کم ۶۰۰ جایگاه عرضه سوخت به شرکت‌های خصوصی واگذار خواهد شد. علاوه بر این وزارت نفت ایران به شرکت‌های خصوصی اجازه داده که بنزین وارد کنند.

این اقدامات در راستای آنچه که سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و گسترش فعالیت بخش خصوصی در اقتصاد عنوان می‌شود، صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نجد ایران

    در باره پیشنهاد توزیع ثروت ملی و سهام عدالت، در این مطلب کامنت های خوبی است. https://www.radiozamaneh.com/320106

  • ممد اندیش

    الان دارند توصیه می کنند وسایل نهایی مصرف نهایی، یعنی وسایل گرمایشی وسرمایشی، آشپزی و ترابری و خودرو بهتر است با برق باشد، این گران فروشی برق، موجب شده مردم به سمت گاز روی اورند!، یادتان هست در دهه شصت و اویل هفتاد مردم بسیاری از سماروبرقی و بخاری برقی بکار میبستند ولی اکنون کمتر، حتی سماور برقی را گازی کردند!، یک زمانی موجی از استفاده ماکروفر برقی و غیره رایج شد، ولی با گرانی برق دوباره به سمت سوخت فسیلی رفتند! نمونه دیگر، گران شدن گاز فشرده CNG است، الان دوباره رغبت کم شده و باتوجه بگران شدن CNG به سمت مصرف بنزین رفتند و باز موج افازیش مصرف بنزین بیداد می کند در ایران! این پدیده موجب افزایش الودگی شهرهای بزرگ ایران شده است! پیشنهاد برای مطالعه https://www.radiozamaneh.com/324075 رادیوزمانه کاری خوبی در پیش گرفته، تحت عنوان پرونده ویژه، بهتراست یک پرونده ویژه در مورد مصرف انرژی و مشخصا راه های جلوگیری از اسراف بگشاید، بر خلاف تصور بسیاری ، گران فروشی راه حل جلوگیری اسراف نیست هرچند موثر است، چون الان هم با این کاهش شدید قدرت خرید مردم، همه چیز از جمله انرژی بسیار گران است برای همه ملت حتی اغنیا!

  • ممد اندیش

    باید فرهنگ مصرف و راه های اسراف گرفت. آموزش و گاهی نقش اصلی دارد. الان هم قیمت ها گران است و خراج تحمل اکثریت جامعه، گران فروشی برق نباید بشود. بخشی بزرگی از اسراف ها، ناشی عدم آگاهی و هم راندمان پایین واسل است و لزوما عمدی نیست. حتی پولدارها هم نمی خواهند اسراف کنند و بی خودی پول اضافه بدهند!، این چه تصور غلطی است که اکثریت فقیر جامعه فکر می کنند ثروتمندان عمدا اسراف می کنند؟! اتفاق اکثر ثروتمندان ادم های مقتصدی هستند و از همین مقتصد بودنشان اغلب موجب ایجاد و حفظ ثروتمشان میشود، ثروتمندان اصیل و خودساخته اهل اسراف نیستند. مسئله مهم اشاره شده به بحران استندبای وسایل کوچک برقی و صوتی و تصویری، این معضل استنبدبای با کشیدن دوشاخ پریز، و یا کلید قطع اصلی چندراهی برق و محافظ برق در ساعات عدم بکار بستن مانند شب و اوقات بیرون خانه رفتن، قابل حل است و جلوی اسراف عظیمی را می گیرد. این دیگر ربطی ندارد گران فروشی کرد تا مردم اسراف نکنند! همین الان فقیر و غنی شاکی هستند از گرانی برق، اصل مسئله اسراف برمیگردد به همان عدم آگاهی و راندمان پایین وسایل! چندی پیش افشاشد از سوی رسانه های داخلی چون سایت الف، دولت عامدا و غیرقانونی سیستم پلکانی حذف کرد و مردمی تا چند ماه قبل، فبوض گازشان، بین ده تاسی هزار تومان بود، ناگهان با قبوض بالای صد و حتی بالای دویست هزار تومانی روبرو شدند! یعنی از پرمصرف و کم مصرف به اندازه نرخ گرفته بود این دولت حسن روحانی که ادعا مردمی و راست گویی کرده بود!

  • سپاس

    لازم به ذکر است، مصرف می شود کاهش دادف بخش مهمی از اسراف، بخاطر پدیده استندبای دستگاه کوچک متصل دام است. باید وقتی وسایل لازم ندارمی از پریز بکشیم1 شارزرها همیشه به برق، استندبای نگه داشتن وسایل صوتی و تصویری! ای اسارف، برخلاف تصور ، همگانی است و حتی فقرا هم با استندبای وسایل برقی عملا دارند اسراف می کنند! این استندبای اسارفش حتی بیشتر اسارف لوازم متعدد روشنایی ثروتمندان است! استافده بی مورد از کولر گازی در مناطق خشک و نیمه خشک و معتدل ایران! //////////////////// صنعت برق 33 میلیون مشترک در سراسر کشور دارد که از این میزان 27 میلیون مشترک بخش خانگی با بیشترین متقاضی 32 درصد از انرژی مصرفی کل ، بخش صنعت با 220 هزار مشترک 33 درصد ، بخش کشاورزی با 350 هزار مشترک در حدود 16 درصد، بخش عمومی و اداری با یک میلیون و 200 هزار مشترک 10 درصد و بخش تجاری با 4 میلیون و 500 هزار مشترک 7 درصد از مصرف کل کشور /

  • سپاس

    اینکه ادعا شده برای هر کیلو وات برق، 250 تومان یارنه می دهد دولت! باید بگوید بر چه اساس محاسبه می کند؟ خود دولت می گوید: قیمت خرید برق از نیروگاه حرارتی گازی 70 (هفتاد) تومان! این خود گواه دروغ گویی ها و از طرف دلیل مزیت نسبی توسعه نیورگاه های گازی است. ذخایر گزای ایارن، حتی دو برابر فعلی هم بشودف باز صد سال ادامه دارد. هنوز تمام ظرفیت اکتشاف نشده و با افزایش فناوری امکان استخراج و راندمان تولدی هم بالا می رود! 55 درصد نیروگازی ایران، الان خصوصی است! شاید خصوصی سازی درست نباشد و بیشتر شبه دلوتی شدن باشد! اما داستان گران کردن و گران فروشی برق از این جا نشات می یگرد! منفعت طلبی. مردم را هم با وعده دورغین دادن یارانه مستقیم فریب می دهند! شش سال است یارانه ها ثابت است. کاربران گرامی می گیوند این ما به تفاوت به همه بدهند! خود برنامه هدف مندی گفته فقط به نیازمندان! تعریف مشخصی هم نکرده اند، حذف مندی شروع شده و در حالی افزایشی در میزان یارنه نقدی نیست! شش سال ثابت مانده، در حالی قدتر خرید مردم کمتر از نصف شده1 گران شدن خدمات عمومی از جمله اب وبرق و گاز، باز هم قدرت خرید مردم کمتر می کند! لابد این یارنه ادعایی همان ارزش گاز خام است؟! اما برای تشویق تولید برق از منابع تجدیدپذیر ارقامی مابین 350 تا 800 تومان پرداخت می کند! سهم نیروگاه گازی در تولید برق ایران، بیش از 80 درصد است. متاسفانه توهم و القائات خارجی ها، مسئولان ایرانی به اشتباه انداخته و از مهم ترین مزین نسبی کشور یعنی گاز غفلت کرده است. هزینه های مصنوعی اجباری وسرشکن کردن انها به ملت ایران! بخاطر اینکه مثلا نیروگاه اتمی توجیه پذیر کند! گران فورشی برق، در شاریطی که هیچ تضمنی ینست قدرت خرید مردم افزایش یابد و عملا از افزایش دادن یارانه و مابه تفاوت حامل شانه خالی می کنند ، این گرانی ها بیشتر فشار احاد ملت ایارن می گذارد که حداقل 75% انها زیر متسط و فقیر هستند.

  • سپاس

    آیا وقتی می شود میوه برنج کیلوی هزار تومان تولید و به مصرف کننده رسان درست است ان را ده هزار تومان فروخت، چون از اب و خاک و هوا و خورشید که ثروت های عمومی است کشاورز استافده می کند ولی شهری نه؟! وقتی کشور مزیت دارد کالای راازن تولید کندف چرا گران فورشی دو برابری کند؟ البته اینگه گاز به خوراک پتروشمی به قیمت بین الملی بدهند ممکن است موجه باشدف ولی برق و گاز لوله کشی شهری من موجه چندان نمی بینم حتما بایتس به قیمت بین الملی فروخته شود! توجیه نمی بینم! چون خارجی دارد می خرد و حمل می کند و کلی مالیات هم بر مصرفش می یگرد، من ایرانی معمولی و از طبقه زیر متوسط توقع ندادر گاز و برق نیورگاه گازی اش گران بخرد و دو برابر قیمت تمام شده! هر وقت ملت توانستند یارانه هدف مندی تمام به ملت بدهند، با بهانه حمایت از تولید، نیمی از درامد هدف مندی معلوم نیست چه کار می کنند؟! سهام عدالت بگرند و سرمایه عظیم بنیادها و نهادها و استان های تحت کنترل رهبری به سبد سهام عدالت به افزایند و برابر بین مردم تقسیم کنند، ان وقت بیاند از قیمت گران کردن گاز و برق سخن بگویند. به هر حال اسراف ثروتمندان راه حلش قبلا داده شده و ان سیستم پلکانی است برای پرمصرف های اسراف گر ثروتمند.

  • سپاس

    گران فروشی یک مسئله است، اما ارزان فروشی چیزی دیگر! برق، عملا امکان رقابتی شدنش پایین است. تجربه خصصوی سازی در برق موفق نبوده، الان قیمت برق نیروگازی در ایران بدون احتساب قیمت گاز خام، البته هزینه تولید ونتوزیع وکارمزد حساب شود- زیر صد تومان در هر کیلوات است! یعنی با نیروگاه اتمی قابل رقابت است. این مزیت است. دولت با گران فروشی فله ای، یعنی از کاربرخانگی کم مصرف و فقیر تا تولیدکننده و البته ثورتمند، عملا مزیت نسبی انرژی ارزان از بین می برد. این مزیت خدادای-طبیعی را بایست پاس داشت. مزیتی که می شود تولید ایرانی ارزان تر ور قبت پذیر در بازارها باشد. این خودش فشار بر مزدها کم می کند. گران فروشی ما قبلا خودرو تجربه کرده ایم، هرگز موجب افزایش کیفیت نشد و حتی خودروسازها ادعای زیان دهی کردند!!! بله انحصار اینست عاقبتش. برق ارازن با قیمت منصافنه که سوددهی برای تولید کننده داشته باشد، مزیت نسبی می شود برای تولید ارازن و کسب کار و ارازن. همین الانش تولیدکنندگان و مغازه دارن نالان هستند از قبوض برق نجومی. سیستم پلکانی سال هاست بودهف افراد کم مصرف تخفیف بگیرند و پرمصرف های خانگی قیمت بالاتر. برای تولیدکننده قیمت ارزان معمولی. این پیشنهاد دادن ما به تفاوت به ملت، داستان غم انگیزی است. اثبات شده دولت چیزی به مردم نمی دهد. گران فروشی بلای جان اقتصاد ایران است. گران فورشی برق، خسارت عظیمی برای کل ملت دارد. مزیت نسبی از بین میبرد. الان کشور از الودگی مصرف سوخت های فسیلی رنج می برد، برق راه حلش است. مسئله گران فروشی است و نه ارازن فروشی. گاز و برق را نمی شود قاچاق کرد به خارج مثل بنزین و گازوئیل، پس این قیمت فوب منطقه خاورمیانه و کشورهای پیشرفته صرفا برای توجیه گران فورشی است. در حالی مزد و درامد ایرانی ها پایین تر از انهاست چرا باید خدمات دولتی را به قیمت خارجی ها پرداخت کند ملت؟! برای یک دستمال قیصریه نمی سوزانند. اقلیت ثروتمند کشور را می شود با کنتورهای هوشمند و سیستم قیمت پلکانی وادار کرد اسراف نکنند و اگر کردند باید قیمت اسرافشان بدهند! متاسفانه هر وقت چیزی گران شود به سختی ارازن می شود. الان مردم برق و گاز بیشتر نیاز دارند یا بنزین و گازوئیل؟ بنزین و گازوئیل گران کنند و به قیمت بین الملی برسانند و ما به تفاوتش به مردم مساوی بدهند تا قاچاق هم نشود.

  • ولی وقیح

    آورین آورین حسن. کار دولت بعدی را آسون کن. چقدر خوش میگذرد. مجتبی ولد چموش بست بعدی رو برسون.

  • کامنتی

    کامنت گذار ضد تروریست اصل داستان درست گفته و جناب علی هم درست می گیود. منتها دقت فرمایید اصل حرف "کامنت گذار ضد تروریست " چیست. قیمت گاز خام ثروت ملی است، نباید ازش پول گرفت. نکته دریابید دوستان.: اول اینکه هرگاه به اصطلاح خواستند هدف مندی کنند برعکس پول ها کشیدند بال. الان 90 هزار میلیارد تومان دارمد حاصل هدف مندی را فقط نصفش را به مردم می دهعند! دلار طی شش سال سه باربر شد، ارزش یارانه یک سوم شده! دوم من شک دارم در اصل داستان. مثلا خاک و اب و هوا متعلق به همه است. ایا می شود بین همه تقسیم مساوی کرد؟ سوال شاید احمقانه باشدف ولی من می خواهم نکته ای دیگر بگویم، مه تر مزیت نسبی انرزی است. تا زمانی هم واقعا عدالت نباشد و سیستم شفاف بعید است تقسیم عادلانه باشد. سهم عدالت، تبدیل ناعدالتی شد! حتی بسیار یاز فقرا محروم شدند و بسیاری پول دارها سهام عدالت گرفتند! بودند روستایی ها میلیاردی که به صرف روستایی بودن سهام عدالت گرفتند ولی افارد فقیر و بیکار که نه خانه دارند و نه سرمایه و نه کار بدون سهام عدالت شدند. بله اگر واقعا قیمت گرفت و تقسیم کرد. در ضمن سیستم پلکانی قیمت درست. واقعا کم مصرف ها معاف و یا تخفیف داده شوند. من در تاکید دوباره می گیوم برق ارازن، باید باشد، چون در این صورت است جایگزیین برق بجای گاز و دیگر منابع می شود. استفاده در گرمای شو اشپری و خودروها با برق ارازن میسر است. هزینه برق نیورگاز گازی بدون احتساب گاز خام (البته هزینه تولیدو توزیع وکارمزد) برابر است با نیروگاه هسته ای. این مزیت نسبی دولت عملا دارد با گران فروشی از بین میبرد. گران فروشی الان مسئله است. 250 تومان هر کیلوات برق در حالی می توان زیر صد تومان فروخته شود، گران فورشی است. مثل این می ماند هر کالایی دیگر را گران به فروشند.

  • مهرزاد

    به نظرم نظامی که از پایه فاسد و کثیفه نیازی به این دلایل و بررسی های اقتصادی نداره که دوستان بیان میکنند. به هر حال از روز اول این رژیم خراب بوده و تا زمان نابودی هم خراب و فاسدتر میشه

  • علی

    بهترین روش تقسیم ثروت ملی همین است که ارزش واقعی آن از مصرف کننده اخذ و درآمد آن بطور عادلانه بین ملت تقسیم شود البته اگر اقتصاد سالم وعاری از فساد داشته باشیم واصل 44 قانون اساسی اجرا شود وگرنه دلیلی ندارد که یک خانوار با استخر خصوصی ....وغیره چندین برابر دیگری از این منابع طبیعی استفاده نماید بعد ادعا داشته باشیم ثروت خدا دادی عادلانه بین مردم تقسیم شده است !!!!!!!.

  • علی

    اگر گاز طبیی ثروت ملی است ، پس باید بطور مساوی بین ملت تقسیم شود نمیشود یک خانوار با استخر خصوصی....وغیره چندین برابرخانوار دیگر از آن استفاده نماید یا خانواری داشته باشیم که صلا امکان استفاده از آن را نداشته باشد بعد بگویم عادلانه آنرا بین خانوارها تقسیم کرده ایم بهترین راه همین است که قیمت واقعی از مصرف کننده اخذ و در آمد آن عادلانه بین ملت تقسیم شود بشرطی که یک اقتصاد سالم داشته باشیم واصل 44 قانون اساسی بخوبی اجرا گردد .

  • کامنت گذار ضد تروریست

    دولت حسن روحانی، دیگر شکی برایم نگذاشت یک تدارکچی تما عیار نظام است. در حالی جرات یا عرضه نداشت جلوی حیف و میل بیت المال بگیرد و باج های هزارن مییلارد تومانی به نهادهای انتصابی رهبری افزایش داد، جلوی قاچقا سیستماتیک نهادهای تحت کنترل رهبری از جمله سپاه و اطلاعاتی ها که بالغ سی میلیارد دلار است نگرفته! می خواهد برق گران کند. خواهش می کنم منتشر کنید و دروغ گویی رژیم و تدارکچی حسن روحانی افشا کنید. بر اسا محاسباتم که از امار درز شده بدست امده، هزینه تولید برق در ایران بخاطر گاز خام طبیعی مجانی که نعمات خدادی-طبیعی ملت ایارن استف هزینه تولید برق از گاز حود 50 تومان در هر کلیووات است. ولی بخاطر برنامه ای سنگین و بدون مزیت مثل انرزی هسته و سدسازی بی حاصل هزینه های حدود 90 تومان رسیده!دولت رانت ساز برای عوامل رزیم که باید پول ملت خرج نیاز کشور کند از جمله ساخت نیورگاه گازی، موجب شده از بخش خصوصی که همام عمدتا رانت خوران وابسته حاکمیت هستند، برق 150 تومان می خرد! این هزنیه سرشکن می شود بر برق! برق و انرزی در کنار نیروی کار ارازن، از مزیت هیا نسبی جذب سرمایه گذاری است. حداقل دولت در قیمت برق 200% (دویست) گران فروشی می کند. در حالی در عرف منصفانه سود نباید بیشتر 10% (ده درصد) باشد. شرکت های معتبر و پرفروش کالاهای پرتیارز حتی با سود کمتر از این هم روی پا ایستاده اند. سود معمول کالای پر تیارز زیر ده درصد است چون تیراز بالا سود عظیمی ممکن می کند. برق عملا کالای یکی از پر تیارز ترین است مثل خود گاز. گاز خام طبیعی اصل بید رایگانب اشد، چون حق ملت ایران است بویژه برای مصرف خانگی. البته هزینه تولید و توزیع و کارمزد منصفانه را بایست گرفت، این منطقی است. ولی اصل گاز باید به ملت ایارن رایگان باشد چون ثروت ملی شان است. باتوجه اینکه نصف درامد هدف مندی یارانه های هم به ملت داده نمی شود، دیگر توجیهی ندارد اصل قیمت گاز و دیگر سوخت ها فسیلی از ملت بگیرد! تیراز فروش برق مانند گاز، بیش از 80 میلیون واحد خانگی و صنعتی و تجاری شامل می شود. با چنین تیراژی گران فورشی دویست درصدی هیچ توجیه اقتصادی ندار به جز منفعت طلبی یک نظام استبدادی و ظالم فاسد ضد ملی!