ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جشنواره فیلم برلین در غیاب سینمای ایران آغاز به کار کرد

فیلم‌های ایرانی را در فرودگاه ضبط کردند. برای همین ایران در برلیناله حضور ندارد. تا چه حد سینما می‌بایست به موضوعات سیاسی بپردازد؟ این یکی از پرسش‌های این جشنواره سینمایی‌ست.

شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم برلین شامگاه گذشته در کاخ برلیناله در فضایی پر از طنز و لطیفه با نمایش فیلم «جنگو» آغاز به کار کرد.

آنگه انگلکه، مجری برلیناله، پل ورهوفن، سینماگر برجسته هلندی و رئیس هیأت داوران برلیناله و دیتر کوسلیک، مدیر باسابقه جشنواره فیلم برلین

«جنگو» نخستین فیلم اتیِن کومار، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس فرانسوی است. «جنگو» زندگی گیتاریست و آهنگساز نامدار و فرار او از پاریسِ تحت اشغال نازی‌ها در سال ۱۹۴۳ را به‌نمایش می‌گذارد. جنگو راینهارت که از خانواده کولی‌ها بود توسط نازی‌ها مورد آزار و تعقیب قرار گرفت.

پل ورهوفن، سینماگر برجسته هلندی که ریاست هیأت داوران این دوره از جشنواره فیلم برلین را به عهده دارد، روی صحنه افتتاحیه برلیناله درباره فیلم «جنگو» گفت: «سکس و خشونت به رفتار انسان‌ها جهت داده است. فرار کردن از کسی، یکی از اشکال خشونت است.»

دیتر کوسلیک، مدیر باسابقه جشنواره فیلم برلین که از طرفداران سینمای مستقل و اجتماعی ایران هم هست، در سخنانی که به دوران حاضر اشاره داشت گفت: «از قدیم فیلمسازی به قدری شهامت نیاز داشت. الان اما فقط به شهامت نیاز دارد.»

کاخ جشنواره برلین در میدان پوستدام

در شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم برلین ۳۹۹ فیلم از سراسر جهان به نمایش گذاشته می‌شود. ۷۰۰ فیلم برای عرضه در بازارهای جهانی توسط پخش‌کننده‌های فیلم به نمایش درمی‌آید و ۱۸ فیلم هم از کشورهای فرانسه، فنلاند، آلمان، بریتانیا، ژاپن، رومانی، پرتغال، شیلی، کره جنوبی و لهستان در بخش اصلی جشنواره فیلم برلین بر سر به دست آوردن خرس طلا و نقره این جشنواره با هم رقابت می‌کنند.

میشائیل مولر، ‌شهردار برلین و مونیکا گروترز‌، وزیر امور فرهنگی و رسانه‌های آلمان، در  مراسم افتتاحیه برلیناله سخنانی ایراد کردند. شهردار برلین به مهم‌ترین چالش این دوره جشنواره فیلم برلین اشاره کرد: تا چه حد سینما می‌‌بایست به موضوعات سیاسی بپردازد؟

از ایران هیچ فیلمی در این دوره از برلیناله به نمایش گذاشته نمی‌شود.

در آذر سال جاری، آنکه لویکه، نماینده جشنواره فیلم برلین برای گزینش محصولات سینمایی ایران و شرکت دادن برخی فیلم‌ها در بخش‌های مختلف برلیناله به تهران سفر کرده بود که هنگام بازگشت به آلمان ابتدا گذرنامه مترجم دو تابعیتی او، نوش‌آفرین دستوری را توقیف کردند و سپس فیلم‌هایی را که نماینده جشنواره فیلم برلین برای گزینش انتخاب کرده بود.

شصت وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین از تاریخ ۹ تا ۱۹ فوریه ۲۰۱۷ (۲۱ بهمن تا اول اسفند) در آلمان برگزار می‌شود.

فیلم «کلوزآپ» ساخته عباس کیارستمی نیز در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره فیلم برلین به روی پرده خواهد رفت.

بیشتر بخوانید:

 برلیناله ۶۷ در رادیو زمانه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.