ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علی مطهری: دیدار با محصوران قطعی نشده

راهپیمایی ۲۲ بهمن می‌بایست نمایشگر وحدت در میان جناح‌های «نظام» باشد. نایب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی اما می‌گوید رایزنی‌ها برای دیدار با محصوران به نتیجه نرسیده.

 علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در راهپیمایی ۲۲ بهمن، یک بار دیگر بر ضرورت «آشتی ملی» در پرتو تحولات اخیر در ایالات متحده آمریکا اشاره کرد و گفت که به گمان او اختلافات داخلی در جمهوری اسلامی می‌بایست با گفت‌وگو برطرف شود.

علی مطهری در راهپیمایی ۲۲ بهمن (عکس: آرشیو)

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گزارش داده است که علی مطهری از رایزنی و گفت‌وگو برای دیدار با رهبران محصور نهضت سبز خبر داده است.

ایلنا می‌نویسد که نایب رئیس مجلس شورای اسلامی مقابل دانشگاه صنعتی شریف در جمع خبرنگاران گفته است:

« هنوز این دیدار قطعی نشده است. در حال گفت‌وگو هستیم. امیدوارم این دیدار انجام شود.»

در روزهای گذشته، در رسانه‌های داخلی خبرهای ضد و نقیضی درباره دیدار نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با رهبران نهضت سبز منتشر شده بود. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ابتدا گزارش داد که علی مطهری در سخنرانی‌اش در دانشگاه فردوسی مشهد گفته است:

«به ما اجازه دادند ملاقاتی با محصوران داشته باشیم تا ببینم اگر آزاد شوند برنامه‌شان چیست. آنها گفته‌اند نظام را دوست دارند و مایل به وحدت هستند که خب این‌ها را به مقامات و رهبری ابلاغ کردیم.»

اما به زودی، پس از آنکه محمد تقی کروبی، فرزند مهدی کروبی و سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی و زهرا رهنورد چنین دیداری را تکذیب کردند، علی مطهری اصل موضوع را انکار کرد.

او سپس به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «در برنامه سخنرانی من در دانشگاه فردوسی مشهد در روز سه‌شنبه (۱۹ بهمن) در بخش پرسش و پاسخ، دانشجویی از موضوع حصر خانگی سئوال کرد. من گفتم طرحی برای ملاقات با محصوران داریم که دنبال مجوز آن هستیم تا از برنامه آنها برای بعد از آزادی مطلع شویم و نتیجه را به مراجع مربوط اعلام کنیم. گرچه قبلاً با واسطه، موضع آنها را دریافت کرده‌ایم که بر حمایت از نظام و دولت و وحدت ملی تاکید داشته‌اند.»

رفع حصر یا ارتباط مستقیم با رهبر؟

پیش از برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن که می‌بایست نمایانگر وحدت جناح‌های درگیر در جمهوری اسلامی در برابر یک دشمن مشترک باشد، برخی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب «پرونده حصر» رهبران نهضت سبز را در هفتمین سال مطرح کردند.

به گزارش سایت «کلمه»، مصطفی معین، وزیر علوم دولت اصلاحات در سخنانی که ۱۹ بهمن ایراد کرده بود، حصر رهبران نهضت سبز را غیر قانونی دانسته و گفته بود:

«در حصر نگاه‌ داشتن، چه وجه قانونی به لحاظ قانون اساسی و قوانین عادی دارد؟ این موضوع از چه وجه اخلاقی برخوردار است؟ چه تدبیری است که به این نتیجه می‌رسد که باید یک فرد را از آزادی‌های خدادادی‌اش محروم کنند و او را در حصر قرار دهند. به‌خصوص که من هیچ‌گاه ندیدم که آقای مهندس موسوی چه در دوران مسئولیتش چه قضایای سال ۸۸ دروغ گفته، به کسی توهینی کرده یا تهمتی زده باشد. ایشان از اخلاقی ‌ترین مسئولان و شخصیت‌های انقلاب ما هستند. در ثانی شما اگر در حال حاضر به صحبت‌های انتخاباتی ایشان درباره فسادهای اقتصادی و یا سیاسی در مناظره‌ها و تبلیغات توجه کنید می‌بینید که خیلی از صحبت‌ها و پیش‌بینی‌های ایشان اتفاق افتاده و حقایق نمایان شده است.»

محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ممنوع‌التصویر و ممنوع‌البیان جمهوری اسلامی هم در سالگرد انقلاب به موضوع حصر رهبران نهضت سبز اشاره کرده. سایت «کلمه» می‌نویسد که او گفته است:

«کسانی که در حصر و زندان هستند هم در این زمینه دلشان برای انقلاب و کشور می‌سوزد و نسبت به تهدیدهایی خارجی موضع دارند و بی‌شک بیشتر از خیلی از کسانی که در جامعه، مدعی انقلابی‌گری هستند دلشان به درد آمده است.»

در روزهای گذشته  چهره‌هایی مانند محمد رضا تابش، رئیس فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی و حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران از علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی خواسته‌اند که بعد از درگذشت علی اکبر هاشمی رفسنجانی امکان ارتباط بلاواسطه اصلاح‌طلبان با او را فراهم آورد.

نزدیکان رهبر و حلقه‌های وابسته به سپاه و نهادهای اطلاعاتی اما تلاش اصلاح‌طلبان برای نزدیکی به کانون «نظام» را با تلاش مجاهدین خلق در برقراری ارتباط با بنیانگذار جمهوری اسلامی در سال‌های نخستین دهه ۶۰ مقایسه می‌کنند: «سلاح‌ها را زمین بگذارید!»

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.