ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارزش جان کارگران در سرزمینی که در آن "هر روز، روز کارگر است"

ریزش تونل متروی قم: تعداد دقیق کشته‌شدگان همچنان نامعلوم

هنوز تعداد کارگرانی که زیر آوار متروی قم مانده‌اند اعلام نشده. کارگران از شهرداری قم به خاطر سوءمدیریت انتقاد کرده‌اند. مقامات وعده پیگیری داده‌اند.

تونل متروی ایستگاه ولیعصر قم پنجشنبه ۲۱ بهمن فرو ریخت. علی‌رغم تکذیب مقامات مختلف استان قم مبنی بر این که کسی زیر آوار نمانده جسد سومین کارگر نیز از زیر آوار بیرون کشیده شد.

هنوز اعلام نشده است چند کارگر در زمان ریزش تونل در محل حادثه حضور داشته اند

کارگران می‌گویند بارها و آخرین بار صبح روز حادثه، درباره خطر ریزش آوار هشدار داده بودند اما کسی به حرف آن‌ها توجه نکرده بود.

کارگران: هشدار تا آخرین لحظه

یکی از کارگران شاغل در متروی قم که شاهد زیر آوار ماندن و مرگ همکاران خود بوده گفته است که بارها به شرکت پیمانکاری که پروژه حفاری متروی قم توسط شهرداری در اختیار آن گذاشته شده درباره ناامن بودن دیواره‌های خاکی تونل هشدار داده بودند اما پیمانکار، توجهی به حرف‌های کارگران نکرده و کار در شرایط ناامن ادامه یافته است.

او که نمی‌خواهد نامش برده شود به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است:

"دیوار خاکی با ارتفاعی نزدیک ۲۰ متر، درحالت عادی خطرناک بوده و امکان ریزش دارد، چه برسد به اینکه یک جرثقیل عظیم‌الجثه و غول‌آسا که زمین را می‌لرزاند، در بالای این دیواره روشن باشد؛ همانطور که گفتم بارها هشدارهای لازم را داده بودیم که آخرین هشدار همین دیروز بود."

به گفته این کارگر، در لحظه‌ ریزش تونل اغلب کارگران برای صرف چای و استراحت از تونل خارج شده بودند و گرنه امکان داشت کارگران بیشتری زیر آوار بمانند.

این کارگر که از نزدیک شاهد حادثه بوده، در انتقاد از شهرداری قم به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است:

"تعجب، گلایه و ناراحتی ما از شهرداری قم به‌عنوان کارفرمای احداث تونل مترو قم بر جای خود باقی است. شهرداری نهادی است که باید بر همه جوانب‌ کاری پیمانکار خود نظارت می‌کرد که متأسفانه بی‌تفاوت بود."

انکار به جای اطلاع‌رسانی

تونل متروی ایستگاه ولیعصر قم ساعت ۱۱ و ۲۰ دقیقه پنجشنبه ۲۱ بهمن فرو ریخت. حادثه در ایستگاه ولیعصر قم و محل خروج «دستگاه تی بی ام» روی داد. در این محل دیوار جانبی کارگاهی احداث شده بود که به دلیل وزن وارد شده به آن، از سطح فروریخت.

شهرداری قم پس از بروز حادثه و انتشار خبر آن در رسانه‌های اجتماعی ابتدا خبر را تکذیب و اعلام کرد: «از مردم و رسانه‌ها خواهشمندیم از انتشار شایعات جلوگیری کنند.»

سپس اخبار ضد و نقیضی درباره ابعاد حادثه و قربانیان آن منتشر شد.

پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور در گفت‌و گو با خبرگزاری فارس گفت: «۶ کارگر مصدوم توسط نیروهای اورژانس به بیمارستان منتقل شده و پیش‌بینی می‌شود ۳ نفر زیر آوار باشند.»

حمیدرضا عبادی خرسند، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری قم اما در گفت‌و گو با خبرگزاری تسنیم گفته است که اصولاً «اتفاقی برای متروی قم نیفتاده.» او ادعا کرد که معلوم نیست که کارگری زیر آوار مانده باشد.

باس ذاکریان، سخنگوی شورای اسلامی شهر قم اعلام کرد: «طبق آمار اولیه ای که بر اساس تعداد کارگران حضور یافته در کارگاه توسط پیمانکار اعلام شده، تاکنون دو نفر مفقود هستند و سایر آمار و ارقام اعلام شده در فضای مجازی، بیشتر گمانه زنی بوده و کذب است.»

چند ساعت بعد، مهدی فراهانی، معاون اورژانس قم گفت یکی از کارگرانی که زیر آوار بوده بیرون آورده شده و در حال حاضر تنها دو کارگر زیر آوارند. او افزود جز یک نفر، سایر کسانی که به اورژانس آورده شده بودند، کارگران مترو بوده‌اند.

با فرارسیدن شب سخنگوی شورای شهر قم ضمن تاکید بر حجم بالای آوار و ناکافی بودن فضایی که ماشین‌آلات باید کار کنند اعلام کرد همه نیروهای استانی بسیج شده‌اند و معاون عملیات سازمان امداد کشور از ادامه جستجوها خبر داد و افزود که ممکن است تا سه روز طول بکشد.

ساعت دو نیمه شب خبر پیداکردن دومین جسد و چند ساعت بعد خبر کشف سومین جسد اعلام شد.

"پیگیری" مسئولان، و وعد‌ه های همیشگی

با طول کشیدن آواربرداری و بیرون کشیده شدن اجساد علاوه بر مسنولانی که مستقیم با حادثه در ارتباط بودند نماینده قم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان تامین اجتماعی نیز این حادثه را پیگیری و  درباره آن اظهار نظر کردند.

به نوشته‌ رسانه‌های خبری در ایران، علی لاریجانی، نماینده مردم قم و رئیس مجلس شورای اسلامی با این که برای برای سفر کاری خارج از قم بوده اما موضوع را پیگیری کرده است.

مدیر کل تامین اجتماعی قم نیز اعلام کرد: "این سازمان طبق وظیفه قانونی خود از تمام حادثه‌دیدگان ریزش مترو در قم حمایت می‌کند."

وی سپس وظایف "کارفرمای مترو قم" را به او متذکر شده و گفته است:

"کارفرمای مترو قم موظف است ضمن اقدام برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه‌دیده، گزارش کامل حادثه را نیز حداکثر ظرف سه روز اداری به اطلاع شعبه تامین ‌اجتماعی محل و اداره کار و نیروی انتظامی برساند."

او وعده داد که به خانواده کارگرانی که در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند "در کمترین زمان ممکن مستمری فوت ناشی از حادثه کار" پرداخت شود.

 بعد از حدود بیست و چهار ساعت که از ریزش دیواره تونل متروی قم می گذرد، هنوز تعداد کارگرانی که زیر آوار مانده‌‌اند اعلام نشده، اما گفته شده است دست کم ۶ کارگر نیز در این حادثه مجروح شده‌اند.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.