ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شب‌های شعر اعتراضی در آمریکا

شهزاده سمرقندی - در حالی که دونالد ترامپ می‌خواهد دور تا دور آمریکا را دیوار بکشد، گروهی از استادان دانشگاه و شاعران مقیم آمریکا با شعرهای اعتراضی پل می‌سازند.

با وجود آنکه دادگاه‌های آمریکا فعلاً جلوی فرمان رئیس‌جمهوری در مورد ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان به خاک آمریکا را گرفته‌اند، اما فضایی که این فرمان در آمریکا درست کرد، باعث شد گروه‌های مختلف مدنی به ابتکارهایی برای تأکید بر تنوع نژادی و مذهبی در آمریکا دست بزنند. استادان دانشگاه پنسیلوانیا هم مجلس‌هایی برای شعر و ادب تشکیل دادند و از شاعران هفت کشوری که ورود اتباع آنها به خاک آمریکا ممنوع شده دعوت کردند تا به‌صورت حضوری یا غیابی شعرهای خود را بخوانند. این محافل شعرخوانی با استقبال گسترده مردم محلی، دانشجوها و استادان این دانشگاه روبه‌رو شده است.

در این شعرخوانی‌ها به نمایندگی از ایران، فاطمه شمس، شاعر جوان شناخته شده در مجامع ادبی بین‌المللی و استاد زبان فارسی در همین دانشگاه نیز شرکت داشت.  او شعرهای "تبعید"، "هرگز نخوابیدن" و "پناهنده" خود را در این نشست‌ها خواند. شاعران دیگر نیز به نمایندگی از کشورهای خود شعر خواندند. بدر شاکر السیاب، شاعر عراقی، خالد متوا، از لیبی، محمد الماغوط از سوریه، عبدالعزیز المقالح از یمن، محمد الفیتوری از سودان/ لیبی، لادن عثمان از سومالی دیگر شاعرانی بودند که با استقبال از دعوت دانشگاه پنسیلوانیا در این نشست‌ها شعرخوانی کردند.
فاطمه شمس در گفت‌وگو با رادیو زمانه می‌گوید «شعر همیشه وسیله‌ای برای اعتراض و بیان احساس درونی بوده و این روزها نیاز بیشتری برای شعر گفتن و شعر خواندن احساس می‌شود.»
فاطمه شمس، دو ماه است که پس از ده سال زندگی و کار در بریتانیا، به آمریکا مهاجرت کرده است. دلیل اصلی مهاجرت او پرداختن به حرفه مورد علاقه‌اش، تدریس زبان فارسی است. در حال حاضر او در بخش مطالعات شرق نزد دانشگاه پنسیلوانیا به‌عنوان استاد ادبیات فارسی به‌کار مشغول است.

فاطمه شمس در دفتر کار

با فاطمه شمس درباره تأثیر رویدادهای سیاسی اخیر آمریکا بر زندگی شخصی‌اش صحبت کردیم. او همین‌طور از دلیل استقبال گسترده مردم محلی از این شب‌های شعر دانشگاه پنسیلوانیا سخن می‌گوید. به گفته او «مردم همچنان در  شوک و ناباوری به سر می‌برند و در عین حال به‌شدت خشمگین‌اند؛ از اینکه چنین فرمانی صادر شده و چنین اتفاق غیرقابل انتظاری در کشورشان رخ داده است.» او که امکان بازگشت به بریتانیا و دریافت شهروندی این کشور را دارد، از دلایل ماندنش در آمریکا می‌گوید و معتقد است که محیط کاری و امکان کار در رشته او در آمریکا نسبت به دانشگاه‌های اروپا به‌مراتب پیشرفته‌تر و محیط دانشگاهی نیز در آمریکا پویاتر است. از نظر او تنها نکته آزاردهنده زندگی در آمریکا واقعیت‌های سیاسی امروز آن است.

گفت‌وگو با فاطمه شمس را در ادامه بشنوید:

وبلاگ فاطمه شمس

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.