ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان؛ نتیجه قابل پیش‌بینی

انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان با شرکت ۹ کاندیدا در آستانه برگزاری است. از هم‌اکنون آشکار است که قربان‌قلی بردی‌محمدف، رئیس‌جمهوری کنونی در قدرت باقی خواهد ماند.

روز یکشنبه ۱۲ فوریه (۲۴ بهمن) انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان با شرکت ۹ کاندیدا برگزار خواهد شد اما برنده این انتخابات در واقع از هم‌اکنون روشن است: قربان‌قلی بردی‌محمدف، رئیس جمهوری ۶۰ ساله کنونی.

قربان‌قلی بردی‌محمدف از سال ۲۰۰۶ بر مسند ریاست جمهوری ترکمنستان نشسته است

رقبای بردی‌محمدف در انتخابات از مقامات محلی و رده متوسط کشور به‌شمار می‌روند که در منطقه خود شناخته‌شده هستند.

قربان‌قلی بردی‌محمدف از سوی حزب دمکراتیک، ادامه‌دهنده حزب کمونیست ترکمنستان نامزد انتخابات است. این حزب از سال ۱۹۹۱ اکثریت پارلمان این کشور را در دست دارد.

در تلویزیون دولتی ترکمنستان تصاویری پخش شده‌اند که در آن‌ها حمایت ارتش، کارمندان شرکت انرژی کشور و ورزشکاران از بردی‌محمدف را نشان می‌دهند.

«انتخاباتی که هیچ‌گاه آزاد نبوده»

از جمله در یکی از این فیلم‌ها یک بار نشان داده شد که قربان‌قلی بردی‌محمدف در جریان کارزار انتخاباتی خود به چوپان‌هایی که قول دادند در انتخابات به او رأی دهند وعده‌هایی داد در حالی که قانون اساسی ترکمنستان این کار را منع کرده است. تلویزیون دولتی از این اشباه پوزش خواست و آن را «خطا در برش تصاویر» عنوان کرد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر درباره انتخابات ترکمنستان می‌گوید: «در ترکمنستان هیچ‌گاه انتخابات آزاد برگزار نشده و این بار نیز از این قاعده مستئنا نیست.»

این سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر تأکید کرده است که در ترکمنستان حقوق بشر و آزادی مطبوعات به‌طور کامل سرکوب شده است.

تمدید دوران ریاست جمهوری

قربان‌قلی بردی‌محمدف سه ماه پس از مرگ صفرمراد نیازُف، نخستین رئیس ‌جمهوری ترکمنستان، معروف به «ترکمن‌باشی» (رئیس ترکمن‌های جهان) در ماه فوریه سال ۲۰۰۶، بر مسند ریاست جمهوری نشست. او دندان‌پزشک نیازف و مدتی وزیر بهداشت او بود.

صفرمراد نیازف در دوران اتحاد شوروی رهبر حزب کمونیست ترکمنستان بود.

بردی‌محمدف پس از روی کار آمدن نسبت به دوران نیازف تغییرات ظاهری به‌وجود آورد، از جمله این‌که اجازه داد چند کاندیدا در انتخابات شرکت کنند. با این حال در انتخابات سال ۲۰۱۱ بردی‌محمدف ۹۷ درصد آرا را به خود اختصاص داد.

در سپتامبر ۲۰۱۶ (شهریورماه سال جاری) تغییرات جدیدی در قانون اساسی ترکمنستان ایجاد شد که بر اساس آن محدودیت سنی ۷۰ سال برای نامزدهای ریاست‌جمهوری حذف شد و دوره ریاست‌ جمهوری از پنج سال به هفت سال افزایش یافت.

بدین ترتیب با پیروزی مجدد بردی‌محمدف در انتخابات ریاست جمهوری او دست‌کم هفت سال دیگر بر این کشور حکمرانی خواهد کرد. ترکمنستان درآمد سالانه بالا و منابع گازی و نفتی غنی‌ای دارد.

این کشور از جنوب با ایران هم‌مرز است و در ماه‌های اخیر اختلاف‌هایی با ایران بر سر صادرات گاز داشته که منجر به قطع گاز این کشور به ایران شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • میر ز ا رضا

    همچون نتایج انتخابات در ایرانستان!!!