ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ترکمنستان

در انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان همچون دو دوره گذشته قربان‌قلی بردی‌محمدف، رئیس جمهوری کنونی بیشترین بخت پیروزی را دارد. ایران هیئتی را به‌عنوان ناظر بر انتخابات فرستاده است.

از صبح یکشنبه ۱۲ فوریه / ۲۴ بهمن انتخابات ریاست جمهوری در ترکمنستان با ۹ کاندیدا آغاز شد. همچون دو دوره گذشته قربان‌قلی بردی‌محمدف، رئیس جمهوری کنونی بیشترین بخت پیروزی را دارد.

با این‌که تمام پیش‌بینی‌ها حاکی است که در این انتخابات نیز قربان‌قلی بردی‌محمدف ۶۰ ساله پیروز خواهد شد اما مسئله چالش‌برانگیز میزان آرای او در این دوره نسبت به دوره‌های قبل است.

بردی‌محمدف در دسامبر سال ۲۰۰۶، سال درگذشت صفرمراد نیازُف، نخستین رئیس ‌جمهوری ترکمنستان خود را کاندیدای ریاست جمهوری کرد و در فوریه ۲۰۰۷ با پیروزی در انتخابات روی کار آمد. او در آن سال ۸۹٫۲۳ درصد آرا را کسب کرد و در انتخابات ریاست جمهوری بعدی که در فوریه ۲۰۱۲ برگزار شد ۹۷,۱۴ درصد آرا را به‌دست آورد.

قربان‌قلی بردی‌محمدف افزون بر رئیس جمهوری ترکمنستان، رئیس دولت و فرمانده ارتش نیز هست. او همچنین بر رسانه‌ها و جامعه مدنی نظارت دارد.

بردی‌محمدف از سوی حزب دمکراتیک، ادامه‌دهنده حزب کمونیست ترکمنستان نامزد انتخابات است. این حزب از سال ۱۹۹۱ اکثریت پارلمان این کشور را در دست دارد.

در ترکمنستان به‌جز حزب دمکراتیک، دو حزب اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان که در سال ۲۰۱۲ تأسیس شده و حزب کشاورزان که از سال ۲۰۱۴ آغاز به‌کار کرده، اجازه فعالیت دارند.

۸ رقیب بردی‌محمدف در انتخابات از مقامات محلی و رده متوسط کشور به‌شمار می‌روند که در منطقه خود شناخته‌شده هستند.

قربان‌علی بردی‌محمدف از سوی حزب دمکراتیک، ادامه‌دهنده حزب کمونیست ترکمنستان نامزد انتخابات است.

صلاحیت ۹ نامزد انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات ترکمنستان تائید شده‌ است.

در سپتامبر ۲۰۱۶ (شهریورماه سال جاری) تغییرات جدیدی در قانون اساسی ترکمنستان ایجاد شد که بر اساس آن محدودیت سنی ۷۰ سال برای نامزدهای ریاست‌جمهوری حذف شد و دوره ریاست‌ جمهوری از پنج سال به هفت سال افزایش یافت. بدین ترتیب بردی‌محمدف می‌تواند دو دوره دیگر به حکومت خود ادامه دهد.

برای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان، سازمان جامعه همسود، شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق و نیز سازمان امنیت و همکاری اروپا هیئت‌هایی به‌عنوان ناظران انتخابات اعزام کرده‌اند.

از سوی ایران نیز هیئت سیاسی پارلمانی جمهوری اسلامی به دعوت ترکمنستان به‌منظور نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری به عشق‌آباد رفته است.

هادی شوشتری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران و نماینده قوچان، فاروج و باجگیران در استان خراسان رضوی و محمدموسی هاشمی گلپایگانی، سفیر سابق ایران در عشق‌آباد از جمله اعضای هیئت اعزامی ایران برای نظارت بر روند انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان هستند.

در حاشیه این سفر قرار است هیئت ایرانی با رشید مرداف، وزیر امور خارجه و معاون رئیس جمهوری ترکمنستان نیز دیدار کند.

ترکمنستان از جنوب با ایران هم‌مرز است و در ماه‌های اخیر اختلاف‌هایی با ایران بر سر صادرات گاز داشته که منجر به قطع گاز این کشور به ایران شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.