ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجلیل از سه دهه فعالیت «شاعر آبی افغانستان»، حمیرا نکهت دستگیرزاده

شهزاده سمرقندی - حمیرا نکهت دستگیرزاده از معروف‌ترین شاعران افغانستان است. از او تا به حال ۱۲ دفتر شعر منتشر شده و به عنوان "شاعر آبی" بین علاقمندان شعرش شهرت دارد. او را در خارج از مرزهای افغانستان در بلغارستان و تاجیکستان نیز می شناسند.

 روز شنبه یازدهم ماه فوریه، در شهر امستل‌فین هلند، شب نکوداشتی به پاس سه دهه فعالیت‌های ادبی دکتر حمیرا نکهت دستگیرزاده، شاعر بنام افغانستانی مقیم هلند برگزار شد. در این شب چهره‌های برجسته ادبیات افغانستان و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی فعال در حوزه افغانستان نیز حضور داشتند.

لطیف ناظمی، از شاعران و ادبیات‌شناسان شناخته شده افغانستانی مقیم آلمان این شب را افتتاح کرد. او در سخنرانی بلند و جامع خود از ویژگی‌های اشعار حمیرا نکهت گفت. خانم نکهت چند سال است با بیماری سرطان مبارزه می کند. لطیف ناظمی گفت حمیرا نکهت سال‌های طولانی در کنار مرگ زندگانی کرده و این آگاهی از مرگ به او فرصت داده که از روزگار خود به طور ویژه استفاده کند و زمان را بیهوده تلف نسازد.
به سخنان دکتر لطیف ناظمی در ادامه گوش کنید:


پس از چند سخنرانی و شعرخوانی، محمد عمر عادل، همسر حمیرا نکهت، پشت تریبون قرار گرفت و یکی از تاثیرگذارترین سخنرانی‌های مجلس نکوداشت را که چند بار با بغض او همراه بود ارایه داد. او از سال‌های جوانی و آشنایی و عشق‌ میان او و حمیرا گفت که در طول ده‌هاسال ادامه دارد و صمیمانه دستگیر و پشتیبان هنر و استعداد همدیگر بوده‌اند.

محمد عمر عادل گفت که حمیرا نکهت با وجود بیماری سرطان که سال‌هاست روزگار مشترک آنها را تحت تاثیر قرار داده، به نوشتن و کمک به شاگردان خود ادامه داده و هیچ‌گاه طرفدار این یا آن حزب سیاسی نبوده است.
در ادامه به سخنرانی محمد عمر عادل گوش دهید:

یکی دیگر از سخنرانی‌هایی که مورد توجه جمع حاضر قرار گرفت، سخنان هارون یوسفی، از شاعران و طنزگویان نامی افغانستان بود. هارون یوسفی که اکنون مقیم انگلستان است، از دوستی‌های دیرینه و از همکاری‌های خود در رادیو تلویزیون‌ ملی افغانستان با خانم نکهت گفت. خانم نکهت سال‌ها در نوشتن و تولید برنامه برای رادیو فعال بوده است. آقای یوسفی چند شعر طنز هم با خواهش جمع خواند که مثل همیشه با انتقاد شدید از وضعیت کنونی سیاسی و اجتماعی داخل کشور افغانستان همراه بود.

به سخنرانی هارون یوسفی در ادامه گوش کنید:

نمایندگان سفارت افغانستان نیز در بین چهره‌های ادبی و هنری افغانستان که از چندین کشور اروپایی در این شب برفی و طوفانی جمع شده بودند، دیده می‌شدند. مستشار سفارت با ارایه تقدیرنامه‌ای از جانب دولت افغانستان به خانم حمیرا نکهت دستگیرزاده از او تجلیل کرد.

دکتر حمیرا نکهت دستگیرزاده، ٢٦ ثور سال ١٣٣٩ در شهر کابل به دنیا آمده است. او تجربه زندگانی در کشور بلغارستان و تاجیکستان را نیز دارد و از اینجاست که او را در کشورهای سابق اتحادیه شوروی به خوبی می‌شناسند. حمیرا نکهت از ۱۹۹۹ در هلند به سر می‌برد اما ارتباط خود با داخل کشور افغانستان و با مردم خود را مدام برقرار نگه داشته است.

از حمیرا نکهت دستگیرزاده تا به حال ۱۲ مجموعه شعر به طبع رسیده است و بسیاری از این مجموعه‌ها در کابل نیز رونمایی شده‌اند. بانو نکهت از پایه‌گذاران انجمن شاعران و نویسندگان فارسی زبان موسوم به «انشا» در هلند است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.