ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعلام آمادگی دولت سوریه برای تبادل زندانیان با شورشیان

مبادله زندانیان نخستین بار در اجلاس صلح آستانه مطرح شد. شورشیان می‌گویند دولت اسد می‌خواهد چهره بشردوستانه‌ای از خودش قبل از مذاکرات صلح ژنو عرضه کند.

دولت بشار اسد اعلام آمادگی کرده است که پیش از برگزاری مذاکرات صلح سوریه در ژنو، برای اعتمادسازی، گروهی از زندانیان را با شورشیان سوریه مبادله کند.

اعلام آمادگی دولت سوریه برای تبادل زندانیان با شورشیان

اپوزیسیون سوریه از مدت‌ها پیش درخواست تبادل زندانیان را پیش از سرگیری مذاکرات صلح مطرح کرده است.

رسانه‌های دولتی سوریه، دوشنبه ۱۳ فوریه اعلام کرده‌‌اند که دولت سوریه «همواره» آماده بوده که زندانیان شورشی را با «اشخاصی که تروریست‌ها ربوده‌اند و زندانی کرده‌اند» مبادله کند.

یکی از شورشیان سوری به خبرگزاری رویترز گفته است که بحث تبادل زندانیان، نخستین بار  دراجلاس صلح آستانه مطرح شد.

نخستین دور مذاکرات صلح سوریه، دوشنبه ۲۳ ژانویه در آستانه، پایتخت قزاقستان آغاز شد، اما بعد از دو روز بدون دستیابی به نتیجه مشخصی به پایان رسید. در پایان اجلاس بیانیه مشترکی هم صادر شد، اما گروه‌های شورشی از امضای آن خودداری کردند.

دولت قزاقستان اعلام کرده که هیأتی از نمایندگان شورشیان را برای رایزنی درباره مذاکرات صلح ژنو به آستانه دعوت کرده است. اما شورشیان هنوز به این دعوت پاسخ مثبت نداده‌اند.

شورشیان سوری ادعا می‌کنند که تعداد زندانیان شورشی در زندان‌های بشار اسد به مراتب بیشتر از زندانیان طرفدار دولت سوریه در زندان‌های شورشیان است.

دومین دور مذاکرات صلح سوریه ۲۰ فوریه به ابتکار روسیه و ترکیه در ژنو برگزار می‌شود.

کمیته عالی مذاکرات (اچ ان سی)، مهم‌ترین تشکل سیاسی اپوزیسیون سوریه، دوشنبه ۱۳ فوریه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بعد از دو روز مذاکره در ریاض بر سر تشکیل هیأتی از ۲۱ نفر به توافق رسیده است. اعضای این هیأت، آن دسته از احزاب اپوزیسیون سوریه را نمایندگی می‌کنند که به مبارزه مسلحانه علیه حکومت بشار اسد اعتقاد ندارند.

یکی از شورشیان سوری که نام او اعلام نشده به خبرگزاری رویترز گفته است موفقیت مذاکرات صلح ژنو به این بستگی دارد که تا چه حد روسیه دولت بشار اسد را تحت فشار قرار دهد.

شورشیان سوری، دولت اسد را متهم می‌کنند که در عمل علاقه‌ای به تبادل زندانیان ندارد، بلکه قصد دارد با اعلام آمادگی در این زمینه، پیش از برگزاری مذاکرات صلح ژنو، چهره بشردوستانه‌ای از خودش عرضه کند.

در ماه فوریه سال جاری، دولت سوریه و شورشیان تعدادی از زندانیان زن و کودک در استان حماء را با یکدیگر مبادله کردند.

عفو بین‌الملل گزارش داده است که در دولت سوریه تنها در زندان دمشق بیش از ۱۳ هزار نفر از شورشیان را زندانی کرده، اما دولت سوریه اعلام کرده که گزارش عفو بین‌الملل حقیقت ندارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.