ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش برای بازپروری جوانان و زنان حامی داعش: زندگی را انتخاب کن نه مرگ را

در شهر «دهوک» مرکزی برای رادیکالیزم‌زدایی از جوانانی که در معرض آموزه‌های داعش بودند، تأسیس شده. هدف این مرکز جلوگیری از ایجاد نسل تازه‌ای از بمب‌گذاران انتحاری است.

لیث عباس با دستبند و انگشتر مهره‌ای‌اش، در نگاه اول مثل نوجوانان عراقی دیگری است که تلاش می‌کنند «باحال» به نظر برسند. اما بعد توضیح می‌دهد که چطور با تفنگ آ‌ک ۴۷ در ایست‌های بازرسی موصل مثل بقیه نیروهای دولت اسلامی، لرزه به تن مردم می‌انداخته.

لیث، یکی از جوانانی که با داعش همکاری می‌کرده

لیث یکی از ۴۵ نوجوانی است که مقامات کردستان می‌کوشند آنها را در مرکزی در شمال شهر دوهوک که ویژه زنان و جوانانی است که در مظان همکاری با گروه «دولت اسلامی» (داعش) هستند، از تندروی بازدارند.

ایده آنها این است که با این کار جلوی مغزشویی جوانان و ایجاد نسل جدیدی از بمب‌گذاران انتحاری و شبه‌نظامیان به وسیله گروه‌های تندروی سنی را بگیرند.

سعید ذکی صالح موسی، رییس مؤسسه می‌گوید: «ما تشویق‌شان می‌کنیم که زندگی را انتخاب کنند نه مرگ را.»

خبرگزاری رویترز با عباس ۱۷ ساله‌، غیث رجب ۱۷ ساله و دو زن بزرگسال در حضور بازجویان صحبت کرده است. هر چهار نفر حمایت از داعش را رد می‌کنند و می‌گویند که گروه «دولت اسلامی» به آنها برای همکاری فشار آورده است. یکی از بازجوها می‌گوید که به این گفته‌ها تردید دارد و دادگاه درباره سرنوشت این اشخاص تصمیم خواهد گرفت.

لیث می‌گوید: «عمو و پسرعمویم به من فشار آوردند که به گروه "دولت اسلامی" بپیوندم.»

او حالا در اتاقی نشسته و کتاب‌هایی درباره فرهنگ و هنر دور و برش است و چنین برنامه ریزی شده که او اکنون به سهم خود بکوشد افق جدیدی به روی زنان و جوانانی که در معرض ایدئولوژی جهادی بودند باز کند.

لیث می‌گوید: «من انتخابی نداشتم. خانواده‌ام با کسانی دشمنی داشتند. آنها مرا تهدید کردند که نشانی تو را به آنها خواهیم داد تا تو را بکشند.»

او ۱۸ روز را در مرکز آموزشی دولت اسلامی در موصل گذرانده تا آموزه‌های مذهبی به او تلقین شود. لیث را مسلح کردند و او را در یک ایست بازرسی مسئول کنترل مردم کردند تا بر اجرای قوانین بیشمار گروه دولت اسلامی نظارت کند.

لیث می‌گوید: «آنها به من گفتند که تعهد بدهم که یک بمب‌گذار انتحاری خواهم شد، من گفتم نه. خواهر و برادرم مریضند، من نمی‌توانم آنها را ول کنم. بعد از ۱۵ روز خواستم از آنها جدا شوم اما مرا زندانی کردند. با چوب مرا می‌زدند و شکنجه می‌کردند.»

ماموران لیث را به اتاقش می‌برند

بشرا عبدالله زن ۴۰ ساله‌ای که در حال آموزش در برنامه‌های رادیکالزیم‌زدایی است، می‌گوید که نیروهای دولت اسلامی به خانه آنها رفته‌اند، دختر ۱۴ ساله او را برده و برای دو ماه به عقد یکی از نیروهای خود درآورده‌اند. بعد او را برگردانده‌اند و گفته‌اند دیگر نیازی به او نداریم.

بازجویان می‌گویند که بشرا متهم به پناه دادن به نیروهای جهادی است اما او این اتهام را رد می‌کند.

نوجوانان این مرکز در گروه‌های ۲۰ نفره در اتاق‌هایی نگهداری می‌شوند. بالای تخت‌های آنها عکس‌هایی از رهبران کرد دیده می‌شود: کسانی که گروه «دولت اسلامی» آنها را سزاوار مرگ می‌داند.

مددکاران به آنها می‌آموزند که اسلام دین رحمت است.

غیث رجب، نوجوان ۱۷ ساله‌ای که حرف‌هایش را می‌خورد، می‌گوید که احساس می‌کرده پیوستن به دولت اسلامی تنها راهی بوده که داشته، چون آنها صدها نفر را زندانی می‌کردند و بقیه را وادار به شنیدن سخنرانی‌ در مساجد می‌کردند؛ سخنرانی‌هایی که مضمونشان محکوم کردن غیر سنی‌ها بود.

او می‌گوید: «کسی نمی‌توانست از دستورات آنها سرپیچی کند.»

پسرعموی او هم به داعش پیوست و دیگر خبری از او نیامد.

غیث دلتنگ روزهایی است که درس می‌خواند تا معلم شود و با دوستانش فوتبال بازی می‌کرد؛ فعالیتی که انجامش در قلمرو داعش ممنوع بود. اما بازگشت او به موصل منوط به این است که مقامات کردستان او را آزاد کنند.

او می‌گوید: «دوست دارم برگردم و درس بخوانم و خانواده‌ام را ببینم اما نمی‌دانم دادگاه چه حکمی خواهد داد،»

موسی، مدیر این مرکز بازپروری امیدوار است که برنامه رادیکالزیم‌زدایی کمک کند که زنان و جوانان در آینده از دولت اسلامی حمایت نکنند.

او می‌گوید: «نتایجی گرفته‌ایم اما تلاش‌های بیشتری لازم است. چون تعداد کسانی که به این مرکز می‌آیند هر روز افزایش می‌یابد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.