ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش شورای نگهبان به یک حکم شرعی: فقاهت جنتی در برابر مکارم شیرازی

مکارم شیرازی اعتقاد دارد که فعالیت شرکت‌های هرمی برخلاف شرع است. احمد جنتی نظر دیگری دارذ. وزارت صنایع و معادن به نظر جنتی عمل کرده.

ناصر مکارم شیرازی، یکی از مراجع تقلید شیعه از فقهای شورای نگهبان خواسته بود که با دخالت در کار مراجع و با صدور «فتوا» مرجعیت شیعه را تضعیف نکنند. سخنگوی شورای نگهبان در مقام پاسخگویی برآمده است.

فقهای شورای نگهبان در برابر مراجع تقلید؟

عباسعلی کدخدایی در شبکه تلگرام سندی منتشر کرده با امضای احمد جنتی، عضو فقها و دبیر شورای نگهبان. دعوا بین فقهای شورای نگهبان و ناصر مکارم شیرازی بر سر مجوز فعالیت برای شرکت‌های هرمی‌ست.

وزارت صنایع و معادن برای مبارزه با بیکاری جوانان به برخی شرکت‌های هرمی مجوز فعالیت در ایران را داده، اما پیش از صدور مجوز در این زمینه با شورای نگهبان مشورت کرده و شورای نگهبان هم«فتوا» داده که صدور مجوز به اینگونه شرکت‌ها به لحاظ شرعی منعی ندارد. اکنون معلوم شده این فتوا را احمد جنتی به عنوان دبیر شورای نگهبان در پاسخ به درخواست دیوان عدالت اداری صادر کرده است.

مطابق سندی که سخنگوی شورای نگهبان منتشر کرده، دیوان عدالت اداری نظر فقهای شورای نگهبان درباره این مسأله شرعی را جویا شده که آیا فعالیت شرکت‌‌های هرمی مصداق «اکل مال به باطل» (مال‌اندوزی بدون فعالیت مثبت) است؟

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان پاسخ داده که فقهای شورای نگهبان این موضوع را به بحث گذاشته‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که فعالیت شرکت‌های هرمی فی‌نفسه خلاف شرع نیست.

ناصر مکارم شیرازی اما پیش از این فتوا داده بود که فعالیت شرکت‌های هرمی مصداق «اکل مال به باطل» و خلاف شرع است.

او در اعتراض به نظر فقهای شورای نگهبان نوشته بود:

«تعجب است چگونه شورای محترم نگهبان در این مساله که وظیفه او نیست وارد شده و فتوا داده و وزارت صنعت سوءاستفاده کرده و بر اساس آن مجوزها را صادر کرده است. انتظار می‌رود شورای محترم نگهبان در محدوده‌ای که قانون اساسی برای آنها معین کرده و ما آن را محترم می‌شمریم، گام بردارد و در قلمرو مراجع ورود نکند. مردم مقلد آنها نیستند، مقلد مراجع خویش هستند و اگر این رویه ادامه یابد، مرجعیت که از ارکان مذهب ماست، به خطر می‌افتد.»

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، مرداد سال جاری در یک نشست خبری اطلاع داد که وزارت صنایع و معادن بعد از استعلام از وزارت اطلاعات به چند شرکت هرمی مجوز فعالیت داده است. این شرکت‌ها در رسته‌های صنفی محصولات بهداشتی، مصنوعات طلا، مواد غذایی، صنایع دستی، مصنوعاتی با کاربری انرژی نوین و دستگاه‌های کاهنده مصرف انرژی فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جمشید

    مرجعیت شیعه!جناب مکارم مرجعیت شیعه روزی نابود شد!که حجت الاسلام خمینی!و نایب او خامنه ای یک شبه آیت الله شدند!!!مرجعیت شیعه روزگاری اعتبار داشت!که مراجع مخارج خود را از مقلدین دریافت میکردند!نه پول نفت!و اما جناب مکارم،چرا نمیخواهد بپذیرد!شورای نگهبان هم تشکیل شده از فقهای شیعه است!اگر شما مرجعیت منسوبین رهبر را قبول ندارد!واضح تر هم میتوانست،آن را اعلام کند!شوربخت مردم ایران که در جنگ قدرت مرجعیت تنزل شان داده شده در حد جنتی،مکارم،سبحانی،و...!گرفتار شدند