ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای: «آشتی ملی» معنی ندارد

محمد خاتمی همه را به «آشتی ملی» فراخوانده بود و بسیاری از اصلاح‌طلبان نیز از این فراخوان حمایت کرده بودند. اکنون رهبر جمهوری اسلامی به‌کل «آشتی ملی» را رد کرده است.

محمد خاتمی در آستانه سالگرد انقلاب ایران همه را به «آشتی ملی» فراخوانده بود و بسیاری از اصلاح‌طلبان نیز از این فراخوان حمایت کردند. اکنون رهبر جمهوری اسلامی به‌کل «آشتی ملی» را رد کرده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۷ بهمن در دیدار با گروهی از اهالی آذربایجان شرقی فراخوان اخیر محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین مبنی بر «آشتی ملی» را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «یک عده‌ای تعبیر "آشتی ملی" را می‌گویند؛ این‌ها به نظر من معنی ندارد؛ مردم با هم متحدند؛ چرا می‌گویید آشتی؟ مگر مردم باهم قهرند؟»

خامنه‌ای در انتقاد از پیشنهاد «آشتی ملی» گفت:

«مردم با آن کسانی که روز عاشورا آمدند وسط خیابان و با قساوت و بی‌حیایی، جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهرند و آشتی هم نمی‌کنند.»

این گفته رهبر جمهوری اسلامی به وقایع سال ۱۳۸۸ اشاره می‌کند. در آن سال، در اعتراض به نتایج دهمین دوره انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری مردم در شهرهای بزرگ ایران به خیابان‌ها ریخته بودند. در جریان این اعتراضات چندین نفر از معترضان کشته و صدها تن از فعالان سیاسی و مدنی و روزنامه‌نگار بازداشت شدند.

رهبر جمهوری اسلامی افزود: «ممکن است در فلان قضیه سیاسی دو نفر با هم اختلاف‌نظر داشته باشند، اما این چیز مهم و مؤثری نیست و مسئله‌ای عادی و طبیعی به‌شمار می‌رود.»

محمد خاتمی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب در دفتر کارش در جمع گروهی از «ایثارگران، جانبازان و آزادگان» طی سخنانی به تهدیدهای دولت دونالد ترامپ علیه ایران اشاره کرده و گفته بود: «معتقدم الان بهترین موقعیتی است که می‌توان فضای آشتی ملی را در کشور حکم‌فرما کرد.»

خاتمی گفته بود: «ممکن است حتی افرادی در ایران، میانه خوبی با انقلاب یا نظام هم نداشته باشند، اما وقتی اصل کشور و نظام و منافع ملی و حیثیت ایران تهدید می‌شود (...) همه در یک خط در مقابل کسی که می‌خواهد تجاوز بکند، می‌ایستند و ما ایستاده‌ایم.»

رئیس‌جمهوری دوران اصلاحات به حصرشدگان و زندانیان سیاسی نیز اشاره کرد و  گفت آن‌ها هم «در این زمینه دلشان برای انقلاب و کشور می‌سوزد و نسبت به تهدیدهایی خارجی موضع دارند.»

بدین ترتیب او به‌طور تلویحی موضوع رفع حصر را هم بخشی از «آشتی ملی» دانسته بود.

این سخنان خاتمی در محافل سیاسی ایران بازتاب گسترده‌ای داشت و به‌ویژه اصلاح‌طلبان در انعکاس آن نقش برجسته‌ای داشتند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران از آن استقبال کرد و علی مطهری، نائب رئیس مجلس هم «آشتی ملی» را برای دوران کنونی ضروری دانست.

اما صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه همچون رهبرجمهوری اسلامی «آشتی ملی» را بی‌معنا دانست و گفت: «"آشتی ملی" زمانی معنا دارد که در اصول اساسی اختلاف داشته باشیم که نداریم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    ۴ سال پیش شوی انتخابات اعتدالی خامنه ای و رفسنجانی با حذف ۷۰۰۰ نفر کاندیدا و تهییج کردن بخشی از مردم برای رای دادن و توافق و خوشحالی دو طرف پایان گرفت و در ازای از دست دادن یزدی و حداد و تنی چند تندرو ٬بجایش دری نجف ابادی و ری شهری عامل قتلهای زنجیری و کشتار سال ۶۷ به خبرگان و دههاامثال حاجی پاسدار رمبو٬ نادر قاضی پور که نصف جمعیت ایران را کره الاغ و افراد غیر خودی را سوسول و....میداند با پول ورشوه و.... به مجلس استصوابی راه یافتند تا صدور انقلاب فقیه به منطقه و بگیر و ببند و بی برنامگی و قراردادهای محرمانه و بباد دادن میلیاردها دلار دیگر ادامه یابد.... محمد خاتمی در پیام خود، گفت حضور مردم در انتخابات «این پیام را دارد که مردم امنیت و پیشرفت کشور !و تقویت نظام! را پاس می‌دارند! رئیس جمهور پیشین گفته است: "در مقایسه با مسائل پیش آمده در انتخابات ۸۸ همه جامعه و گروه‌های سیاسی از نتیجه انتخابات احساس رضایت نسبی دارند!! ". محمد خاتمی در جمع مشاوران خود گفت که پس از انتخابات "امید و آشتی" فضای جامعه را در بر گرفته که این دستاوردی بزرگ و "بیش از همه به نفع نظام و رهبری است!! احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران هم در نماز جمعه، با اشاره به فضای انتخاباتی اخیر در ایران «کار بزرگ» کنونی را پادرمیانی افراد و تبدیل «کدورت‌ها» به «صفا و آشتی» دانست!!

  • میر ز ا رضا

    ساقی به جام عدل بده باده تا گدا غیرت نیاورد که جهان پربلا کند

  • صمد

    خاتمی همین الان تو ذهنش گفت اگه قصه اینه خوب ما هم انتخابات اینده رو تحریم می کنیم. بعد باز هم در خیالش گفت ما کی باشیم؟ حتی اگر من هم بگم تحریم، هزاران هزار خود فروش هستند که با نام اصلاح طلبی من را قال می گذارند و با همین خیال خوش و توجیه آخوندی سر بر بالین گذاشت و با آهنگ گنجیشک لالا به خواب خوش فرو رفت.

  • Ali

    1.این مقاله زیبا را حتما بخونید و توی ایران پخش کنید. واقعیت مردم ایرانه‌‌; در تریبون زمانه ولایت فقیه در قرن ۲۱ تجربه ای تلخ تر از ولایت پاپ در قرون وسطی https://www.tribunezamaneh.com/archives/113881

  • میر ز ا رضا

    خمینی جاهل مرتب از عبارت قُلمبه سُلمبه «وحدت کلمه» دم میزد که نه خود معنایش را میدانست و نه احدی هرگز آنرا معنا کرد. خاتمی جاهل هم از برای فریب خلق عبارت بی معنای «آشتی ملی» را بُلقور میکند که خامنه ای جاهل انگاری که به کشف بزرگی دست یافته و میگوید اصلأ «آشتی ملی» یعنی چه؟ در حالیکه خود مدت ۶ سال است که با دو تن از رفقایش قهر کرده و آنها را بدون هیچگونه محاکمه ای به حصارت خانگی کشانیده است!!! حقا که ایول از این مکر و فسق و جهل آخوندی که دیر یا زود بالاخره ملتی را با خود به «آتشی ملی» و نابودی کامل رهنمود خواهد ساخت. آنوقت دیگر قهر و آشتی تو سرمان بخورد که آتش تر و خشک را با هم میسوزاند.

  • naseem

    اصلاح طلبان فعلی اصلاح طلب کوتوله ویا دونبش هستند . بهتر از اصول گرای اختلاسی هستند اما اگر امید به سیب زمینی هست ولی به اینها نیست! که مقابل استبداد حرفی بزنند آگراهل این بودند که رد صلاحیت میشدند! عارف در مجلس نقش مجسمه سکوت را دارد!

  • Farid

    حالا که رفسنجانی حذف شد با طرح آشتی ملی ؟! میخواهند چاپلوسی ولی را کنند تا به چند نفرشان اجازه ثبت نام در انتخابات فرمایشی داده شود! تا در مجلس نقش مجسمه را بازی کنند!

  • bijan

    رهبر درست می گوید ! در نظام ولایت فقیه نه اصلاحات معنا دارد و نه آشتی ملی ! همانطور که وزیر حسن روحانی گفت فقط از رهبری باید اطاعت کرد !

  • ایرانی

    رژیم ولایت فقیه بیش از سه دهه است که با مناطق وسیعی از کشور قهر است، که اگر چنین نبود، ما هم اکنون شاهد خوزستان غبار آلود و کولبران غرب کشور و آوارگان جنوب و جنوب شرق کشور نبودیم. در ادبیات سیاسی خاتمی، آشتی ملی به معنی آشتی خاتمی و طرفدارانش با جناح مسلط در رژیم ولایت فقیه است، و نه آشتی با مردم ناراضی از وضع موجود. بعبارت دیگر، خاتمی به جناح مسلط پیغام می دهد که برای تثبیت رژیم من حاضرم کمک کنم ولی سهمم را از قدرت می خواهم. خاتمی به عنوان یک سیاستمدار فراموش کرده که قدرت تقسیم پذیر نیست، مگر اینکه شما کارت برنده ای داشته باشی که قادر باشد، بر قدرت مسلط، فشار سهمگینی وارد کند، که در شرایط کنونی، خاتمی فاقد آن است. از سوی دیگر، خامنه ای به خوبی واقف است که از دید بعضی کشورهای قدرتمند غربی، خاتمی مهره مناسبی است "بعنوان بدیل و جانشین". بنابراین هرگز به خاتمی روی خوش نشان نخواهد داد.

  • فرهاد - فریاد

    خامنه ای متوجه هست که چه می گوید اما خاتمی ست که هنوز در هپروت بسر می برد خاتمی باز در صدد است تا یک انتخابات با شکوه و حداکثری برای ر›یم به نمایش بگذارد و همچون سلفش خمینی ملعون هیچ برنامه ای برای عبارتش هم ارائه نمی دهد روزی یک شرط ۴ ماده ای برای شرکت در انتخابات قرار داد طرحش شد سه تا بعد حکومت هم اهمین نداد و دست آخر خودش در انتخابات شرکت کرد مردم همان روز باید حساب خودشان را با خاتمی جدا می کردند کسی که رئیس جمهور را تدارکات چی معرفی کرد و به مطالبات مردم پشت کرد همانجا خاتمی کارش تمام شده بود اما چون مردم ایران همیشه در گذشته زندگی می کنند خاتمی انتخابات سال ۹۲ را و همچنین رای به ری شهری و دری نجف آبادی مجلس خبرگان را نیز مدیریت کرد اما خاتمی باید امروز بداند دیگر کلاهش پشم ندارد مردم متوجه هستند که این انگلهای اجتماعی هدفشان فقط ویرانی کشور و تحمیل فقر و فلاکت و فحشا به مردم نجیب ایران است آخوندها جز دزدی و احتلاس حرف دیگر ندارند . جز بی ناموسی و فحشا و پائین تنه هیچ حرف دیگری ندارند ۴۰ سال تجربه ی گرانبهائی ست که با به خون غلطیدن جوانان غیور ایرانی بدست آمده است آقای خاتمی ۲۰ سال فریب کافی نیست سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۹۶ حتی گردو هم ده بار به ثمر نشسته بود اصلاحات و فریبهای اصلاحاتی دیگر بس است .

  • ولی وقیح

    آورین آورین به خودمان که هت تریک کردیم. مجتبی بست رو برسون ولد چموش

  • کیان

    خودش میگوید مردم قهرند و آشتی نمیکنند و آنوقت می پرسد مردم مگر قهرند. مرد حسابی خودت داری میگی قهرند و تازه میگی آشتی هم نمیکنند. این مال کدوم دینه؟ والا بالا مال مال دینی که میگی اهلشی، نیست.