ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار ترامپ و نتانیاهو در سایه نگرانی فلسطینی‌ها از حاکمیت مستقل‌شان

نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس‌جمهوری آمریکا درباره مقابله با برنامه موشک‌های بالستیک ایران هم‌نظرند و نتانیاهو راه حل صلح به واسطه رسمیت دو کشور مستقل را به چالش کشیده.

دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو امروز پس از یک کنفرانس خبری مشترک در اولین جلسه مشترکشان در مورد صلح اسرائیل و فلسطین، شهرک‌سازی‌های در حال گسترش و مقابله با برنامه موشک‌های بالستیک ایران گفت‌وگو خواهند کرد.

کنفرانس خبری مشترک دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو در کاخ سفید

جلسه  ۱۵ فوریه/۲۷ بهمن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مقامات فلسطینی را نگران کرده است. این دیدار ممکن است موضع آمریکا در برابر راه حل «دو کشور مستقل» و به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل را تغییر دهد.

ترامپ و نتانیاهو در ساعت ۱۲ به وقت واشنگتن دی‌سی در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند. آنها سپس در حین صرف ناهار با یکدیگر مذاکره می‌کنند. قرار است نتانیاهو به مجلس نمایندگان آمریکا برود. نخست‌وزیر اسرائیل سراسر روز گذشته را با لابی‌های نزدیک به اسرائیل در آمریکا جلسه داشته و خود را برای گفت‌وگو با ترامپ آماده می‌کرد.

در کنفرانس خبری مشترک مواضع مشخص دو رئیس دولت بیشتر در مورد مقابله با برنامه موشک‌های بالستیک ایران بود. در مورد شهرک‌نشینی‌ها ترامپ گفت که از طرف اسرائیلی‌اش انتظار سازش بیشتر دارد. در مورد راه‌حل دو کشور مستقل، هم ترامپ و هم نتانیاهو صحبت‌هایشان ابهام داشت و موضع‌شان را مشخص بیان نکردند.

ابهام درباره راه حل «دو کشور مستقل»

وعده انتخاباتی دونالد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل از تل‌آویو به بیت‌المقدس به ‌احتمال زیاد نشانه‌ای‌ است از میزان تعهد ترامپ به راه حل دو کشور مستقل. این راه‌ حل برقراری دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین به طور همزمان را پیشنهاد می‌کند و استراتژی آمریکا در دو دهه گذشته را برای برقراری صلح بین فلسطین و اسرائیل را تعیین کرده است.

در راه‌حل دو کشور مستقل فلسطینان می‌خواهند که بیت‌المقدس جزو اراضی تحت حاکمیت فلسطین و پایتخت این کشور باشد.

در کنفرانس خبری مشترک، ترامپ گفت که «مایل است که انتقال سفارت» اتفاق بیافتد اما نگفت که عملا کی این اتفاق خواهد افتاد.

همچنین با وجود اینکه خبرنگاران از این دو رئیس دولت در مورد راه‌حل دو کشور مستقل در کنفرانس خبری پرسش کردند، هردو آنها پاسخ‌هایشان  ابهام داشت. ترامپ گفت که هرچه اسرائیل و فلسطین توافق کنند او هم همراه است: «چه یک کشوری و چه دو کشوری.» نتانیاهو هم بر اختلاف‌نظر کارشناسان بر جزئیات راه‌حل دو کشور مستقل تأکید کرد: «در این مورد اگر در اسرائیل از کارشناسان پرسش کنید، ۱۲ مدل مختلف به شما ارائه می‌دهند.»

اما نخست وزیر اسرائیل مشخص گفت با مدلی که فلسطینی‌ها ارائه می‌دهند موافق نیست و به نظرش حتی در مدل دو کشور مستقل هم اسرائیل باید کنترل امنیت کل اراضی دو کشور را به عهده بگیرد.

بنیامین نتانیاهو در سال ۲۰۰۹ اعلام کرده بود که به راه‌حل دو کشور مستقل متعهد است. در این مدت اما نظرش تغییر کرده و با اینکه با صراحت راه حل دو کشور مستقل را رد نکرده اما از آن فاصله گرفته است. به نظر او این راه‌حل سیاسی تنها هنگامی به کار می‌آید که فلسطین حاکمیت مستقل نداشته باشد اما فلسطینان هم در همان حال شهروند اسرائیل نباشند.

نخست‌وزیر اسرائیل پیش از اینکه برای جلسه با ترامپ سوار هواپیما شود به خبرنگاران اسرائیلی گفت که موضعش را نسبت به راه حل دو کشور مستقل در واشنگتن دی‌سی به طور شفاف بیان می‌کند.

به گزارش «گاردین» یک مقام کاخ سفید در بدو ورود نتانیاهو به آمریکا به شرط اینکه نامش برده نشود به خبرنگاران گفت که ترامپ آماده است از صلح در منطقه حمایت کند – «حتی اگر بدون پایبندی به راه‌حل دوکشور مستقل باشد».

این احتمال که آمریکا ممکن است در دولت ترامپ از کشور مستقل فلسطین حمایت نکند، مقامات فلسطینی را نگران کرده است. حنان عشراوی، عضو ارشد سازمان آزادی‌بخش فلسطین، از این موضوع به عنوان «بی‌مسئولیتی سیاسی» یاد کرده است.

عشراوی با صدور بیانیه‌ای گفته است این احتمال «با عقل جور درنمی‌آید».

او گفته است: «اگر کابینه ترامپ راه‌حل دو کشور مستقل را پس بزند، این امر می‌تواند احتمال برقراری صلح را از بین ببرد، منافع آمریکا را تضعیف کند و وجهه و اعتبار بین‌المللی این کشور را از بین ببرد.»

مقابله با برنامه موشکی ایران

در کنفرانس خبری مشترک دو رئیس دولت اسرائیل و آمریکا از نقد برجام فاصله گرفتند و بیشتر صحبت آنها بر سر مقابله با برنامه موشک‌های بالستیک ایران بود.

نتانیاهو با اشاره به اینکه بر روی موشک‌های بالستیک سپاه به عبری نوشته شده «اسرائیل نابود است» گفت مشخص است که این برنامه چه کشوری را هدف قرار داده است.

او در ادامه گفت که هدف نهایی این برنامه موشکی حمله به آمریکا هم هست: «آنها [ایران] در حال توسعه برنامه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما هستند. آنها به دنبال رسیدن به یک زرادخانه هسته‌ای هستند: نه یک بمب، صد بمب. و آنها می‌خواهند که بتوانند این موشک‌ها را به همه جا بر روی زمین شلیک کنند - از جمله و در نهایت به ایالات متحده آمریکا».

نتانیاهو که محبوبیت عمومی‌اش در اسرائیل کم شده، بیش از پیش آسیب‌پذیر شده است. همزمان از سه مجرای مختلف فساد در دولت او هم در دست بررسی است. از این رو نخست‌وزیر اسرائیل بیش از ترامپ به دیدار و گفت‌وگو با رئیس جمهوری آمریکال احتیاج دارد تا بتواند نشان دهد وحدتی میان دو دولت آمریکا و اسراییل، از جمله در مورد سیاستشان در برابر ایران وجود دارد.

دنیس راس، دیپلمات و سیاست‌گذار حوزه خاورمیانه در کابینه کلینتون، می‌گوید که نتانیاهو سعی می‌کند ترامپ را وادار به موضع‌گیری مشخص‌تری در مورد ایران کند: «آنچه که نتانیاهو می‌خواهد درک و آگاهی بیشتر نه فقط در مورد نحوه اجرای قرارداد هسته‌ای است بلکه در این مورد است که چه اقدامات بیشتری باید برای مقابله با ایران انجام شود.»

مقابله با ایران به‌ویژه در مورد برنامه موشک‌های بالستیک ایران و گسترش قدرت سپاه پاسداران در سوریه و لبنان، هم برای ترامپ و هم برای نتانیاهو اهمیت دارد – هردوی این سیاست‌مداران به آزمایش‌های موشکی ایران در دو هفته گذشته واکنش شدید نشان داده‌اند.

اما پاره کردن برجام – وعده‌ای انتخاباتی که ترامپ از آن فاصله گرفته است – احتمالاً دیگر موضوعی نیست که نخست وزیر اسرائیل بر آن تاکید کند. چراکه نتانیاهو برای محبوبیتش در داخل خاک اسرائیل نیاز دارد که با رئیس‌جمهوری آمریکا از جناح جمهوری‌خواه هم‌پیمان‌تر باشد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مغبوم

    دیگر کار از مهار گذشته است! مهار وقتی بود، نظام سطله گر فقیه سالار، استبدادی، ظالم، فاسد حاکم بر ایران، قدرت نظامی نشده بود، شبکه تروریسم داشیعی سازمان یافته اش در داخل و خارج از ایران شکل نگرفته بود. حوزه های نفوذ ضد بشری اش در جای جای جهان رخنه نکرده بود! حالا نباید سخن مهار این نظام ضد بشری زد، حالا فقط عمل کرد و آن هم فقط در جهت نابودی این اهریمن ضد جهانی است. پس هرگونه جنگ لفظی، تحریم اقتصادی، از قیبل بازی های سیاسی هیچ تاثیر مفیدی در مهار آن نخواهد داشت. اگر به همین سیاست مهار امریکا-اسرائیل – اعراب مخالف نظام ولایی، ادامه دهند، من دیگر مطمئن می شوم آنها هم از وجود ننگین این نظام سودی می برند!، و می خواهند نظام ولایی، همچنان نقش لولو سر خرمن را برای آنها بازی کند! اما دنیا دار مکافات است، اینهایی نظام ولایی همچو لول سر خرمن می خواستند و با سرنوشت ملت ایران بازی کردند و آنها بارها تنها گذاشتند، به زودی چوب خیانشان را به سکولاریسم و حقوق بشر خواهند خورد، کمترینش بهای سنگین ترویسم داشیعی در خانه خودشان خواهند دید!