ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«گاز ترکمنستان وصل شد»

استاندار خراسان رضوی می‌گوید ایران بدهی‌اش را به ترکمنستان را پرداخته و اکنون واردات گاز از این کشور دوباره برقرار شده است. شرکت ملی گاز اما این خبر را تأیید نکرده.

استاندار خراسان رضوی می‌گوید ایران بدهی‌اش را به ترکمنستان را پرداخته و اکنون واردات گاز از این کشور دوباره برقرار شده است. شرکت ملی گاز اما این خبر را تأیید نکرده.

عکس: آرشیو

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است:

« قطعی گاز ترکمنستان مربوط به مطالبه‌ای باقی مانده از دولت قبل بود که در محاسبه نرخ آن بین دو طرف اختلاف نظر وجود داشت که خوشبختانه حل شده است.»

ایران از هشت سال قبل به این‌سو به ‌دلیل واردات گاز از ترکمستان حدود دو میلیارد دلار بدهی دارد. ترکمنستان تهدید کرده بود که اگر ایران بدهی‌اش را نپردازد خط لوله انتقال گاز به ایران را مسدود می‌کند. یکی از دلایل عدم پرداخت بدهی‌های ایران، تحریم بانکی در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بود.

در زمان تحریم‌ها شرکت ملی گاز ایران برای پرداخت بدهی‌هایش از روش‌های مختلف از جمله ارسال طلا یا پول نقد در چمدان به دوبی استفاده می‌کرد. مدیرعامل شرکت ملی گاز گفته بود شرکت ملی گاز متوجه شد دیگر نمی‌تواند از طریق دلال‌ها به ترکمنستان پول ارسال کند و اعلام کرد که بدهی‌های خود به ترکمنستان را با کالا پرداخت می‌کند.

ترکمستان از ایران خواسته بود بدهی‌اش را در طی شش ماه پرداخت کند اما ایران موافقت نکرده بود و به این ترتیب اختلاف بالا گرفت تا اینکه شرکت ملی گاز ایران ۱۲ دی‌ سال جاری در بیانیه‌ای خبر داد که به طور ناگهانی و «خارج از توافق» گاز ترکمنستان قطع شده است.

به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، حجم واردات گاز از ترکمنستان ۱۰ میلیون متر مکعب در روز است. ترکمنستان گاز مورد نیاز استان‌های شمال شرقی ایران را تأمین می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.