ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دانشکده‌های پزشکی برای تشریح و آموزش از بازار سیاه جنازه می‌خرند

بر اساس صحبت‌های یک پزشک درباره کمبود جسد، دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های گذشته جسد یک اعدامی را که گویا خانواده نداشته، به قیمت ١٠ میلیون تومان از سازمان پزشکی قانونی خریده است.

در حالی که دانشگاه‌های علوم پزشکی در ایران با مشکل کمبود جسد برای تشریح و آموزش مواجه هستند، خبرهایی از خرید و فروش اجساد در بازار سیاه منتشر می‌شود.

عکس، آرشیو

سایت رکنا که اخبار حوادث را پوشش می‌دهد بر اساس صحبت‌های یک پزشک که از مشاهده‌های دوران دانشجویی خود درباره کمبود جسد گفته است، گزارش کرده که در یک مورد در سال‌های گذشته، دانشگاه آزاد اسلامی، «جسد یک اعدامی را که گویا خانواده نداشته، به قیمت ١٠ میلیون تومان از سازمان پزشکی قانونی خریده است.»

گفته می‌شود اجساد مجهول‌الهویه‌ای که به پزشکی قانونی تحویل داده می‌شوند برای تشریح در اختیار دانشکده‌های پزشکی قرار نمی‌گیرند. این در حالی‌ست که به عنوان نمونه در استان تهران با جمعیت حدود ۱۵ میلیون نفر، طبق آمار هر هفته حدود ۱۰۰ جسد مجهول‌الهویه به وسیله شهرداری‌ها جمع‌آوری و به پزشکی قانونی تحویل داده می‌شوند.

نیوشا محمدزاده (سایت رکنا او را یک پزشک معرفی کرده که حالا در یکی از مناطق محروم مشغول گذراندن دوره طرح است)، گفته است که چند سال پیش وقتی که دانشجوی دانشگاه آزاد بوده، دانشگاه سه جسد برای گذراندن واحدهای آناتومی در اختیار داشته است: «دانشجویان دوره عمومی پزشکی، در طول تحصیل باید ٩ واحد آناتومی گردن، تنه و اندام را بگذرانند که حدود سه ترم می‌شود. این در حالی‌ست که سه جسد دانشگاه ما بیش از سه سال بود که مورد استفاده دانشجویان قرار می‌گرفت و به دلیل تشریح های مکرر، تقریباً تجزیه شده و قابل استفاده نبود. این در حالی‌ست که هر ترم باید یک جسد در اختیار دانشجویان قرار گیرد.»

بر اساس گفته‌های این پزشک، مشکل بیشتر دانشگاه‌های علوم پزشکی کمبود جسد است: «دانشگاه ما هم همین سه جسد را به زحمت تهیه کرده بود. یکی از آن‌ها مربوط به یک اعدامی بود که خانواده نداشت و دانشگاه به قیمت ١٠ میلیون تومان از سازمان پزشکی قانونی خریده بود، یکی دیگر مربوط به یک بی‌خانمان بود و یکی دیگر هم معلوم نبود از کجا آمده بود.»

در همین زمینه، بیش از ۵۰۰ استاد آناتومی دانشگاه‌های ایران، ۲۵ بهمن ماه در نامه‌ای به پزشکی قانونی، از عدم تحویل اجساد به دانشکده‌های پزشکی کشور انتقاد کرده‌اند.

در این نامه آمده است که دانشکده‌های پزشکی ناگزیرند برای استفاده آموزشی دانشجویان «اجساد بی‌هویت» را «از بازار مافیایی در مقابل پرداخت هزینه یک دیه کامل دریافت کنند!»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.