ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تخریب پنهانی یک بنای تاریخی در بابل

حسینیه خلیلیان، مربوط به دوره قاجار، در فهرست آثار ملی ثبت شده‌بود. اما این اتفاق هم نتوانست از دستور سازمان اوقاف و موافقت سازمان میراث فرهنگی برای تخریب بنا جلوگیری کند.

اداره اوقاف و خیریه شهرستان بابل باقیمانده بنای تاریخی حسینیه قاجاری «خلیلیان» را تخریب کرد.

حسینیه خلیلیان در بابل تخریب شد

به گزارش روزنامه «شهروند»، اداره اوقاف بابل صبح جمعه ۲۹ بهمن‌ماه به طور پنهانی باقیمانده بنای تاریخی حسینیه «خلیلیان» متعلق به دوران قاجار را تخریب کرد. این حسینیه در فهرست آثار ملی ثبت شده‌ بود.

اداره اوقاف بابل از یک سال پیش تخریب حسینیه خلیلیان را آغاز کرده‌ بود. این حسینیه تا چند سال پیش هنوز میزبان جلسات روضه‌خوانی و عزاداری بود.

تخریب این بازمانده معماری قاجار در بابل ابتدا در ۸ دی ۱۳۹۴ و در یک روز تعطیل رسمی آغاز شد اما با اعتراض فعالان اجتماعی و میراث فرهنگی، ادامه تخریب برای مدتی متوقف ماند. با این حال، کمی بعد سقف حسینیه نیز تخریب شد و بنای باقیمانده بر اثر نداشتن سقف، مقاومت خود را در برابر عوامل طبیعی همچون باد و باران از دست داد و ظرف یک‌سال، تنها ۲۰ درصد آن باقی ماند.

حسینیه خلیلیان سال ۱۳۹۴ و برای جلوگیری از تخریب آن در فهرست آثار ملی ثبت شده‌ بود اما این اتفاق هم باعث نشد تا جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ لودرها آن را کاملاً از بین نبرند. پس از ثبت این اثر معماری توافق شده بود که ۲۰ درصد باقی‌مانده بنا حفظ شود و اداره اوقاف ۳۰۰ میلیون تومان برای بهسازی بنا در نظر بگیرد.

با این حال، دلاور بزرگ‌نیا، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران به روزنامه شهروند گفته‌ است که عمل انجام‌شده «تخریب» نبوده و بخشی از «عملیات بازسازی» بوده‌ است. او گفته که رسانه‌های اجتماعی «دچار سوء تفاهم شده‌اند.»

تخریب باقیمانده حسینه خلیلیان با مجوز میراث فرهنگی صورت گرفته و این سازمان ادعا می‌کند که تخریب به دلیل ترمیم‌ناپذیری بنای باقیمانده و جهت سهولت بازسازی آن بوده‌ است. فعالان اما معتقدند که اکنون پس از تخریب کامل بنا دیگر امیدی به بازسازی آن وجود ندارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.