ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«برخورد جدی» فدراسیون شطرنج ایران با دو شطرنج باز ایرانی

شرکت دو شطرنج‌باز ایرانی در مسابقات شطرنج جبل الطارق اسپانیا با واکنش فدراسیون شطرنج ایران روبه رو شده. یکی از این دو شطرنج باز بی‌حجاب بازی کرده و یکی در مقابل حریف اسراییلی نشسته.

شرکت دو شطرنج‌باز ایرانی در مسابقات شطرنج جبل الطارق اسپانیا با واکنش فدراسیون شطرنج ایران روبه رو شده است. یکی از این دو شطرنج باز بی‌حجاب بازی کرده و یکی در مقابل حریف اسراییلی نشسته و مسابقه را ترک نکرده است. آنها خواهر و برادر هستند.

درسا درخشانی استاد بزرگ زنان

درسا درخشانی شطرنج‌باز ۱۸ ساله ساکن اسپانیاست که بدون حجاب در مسابقه شرکت کرده و علاوه بر آن چند مصاحبه بدون حجاب هم انجام داده است.

درسا درخشانی علاوه بر کسب درجه استاد بزرگ بانوان، در ۱۸ سالگی، در هشتاد و هفتمین کنگره شطرنج جهان عنوان استاد بین‌المللی شطرنج را به دست آورد. او سابقه قهرمانی شطرنج نوجوانان آسیا در سال ۲۰۱۲ و کسب مقام ششمی شطرنج جوانان جهان در سال ۲۰۱۵ را در کارنامه خود دارد.

برادر او برنا درخشانی ۱۵ ساله است و در مسابقه مقابل یک شطرنج باز اسراییلی به نام الکساندر هوزمان بازی کرده است.

پهلوان‌زاده گفته: «برنا ساکن تهران است. روی میزها پرچم نمی‌گذارند و فقط اسامی را می‌نویسند و خیلی مشخص نیست که با کدام کشور بازی می‌کنند و فقط در سایت نام‌نویسی می‌کنند.»

با این حال رییس فدراسیون شطرنج ایران گفته: «شطرنج بازی که با حريف صهيونيستي رقابت کرد از حضور در کليه مسابقات داخلی و خارجی محروم می‌شود.»

ایران اسراییل را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسد و به ورزشکاران ایرانی در مسابقات جهانی اگر در مقابل حریف اسراییلی قرار بگیرند، از رقابت خودداری می‌کنند.

در مسابقات آزاد شطرنج جبل الطارق که چند هفته قبل برگزار شد چند نماينده از ایران از جمله سارا سادات خادم الشريعه و آتوسا پورکاشيان دو ملی پوش، حضور داشتند.

مهرداد پهلوان زاده اعلام کرده که هیچ شطرنج بازی به شکل رسمی از ایران اعزام نشده چون طبق قوانين فيده اين مسابقات به صورت رسمی نیست و هر شطرنج بازي که بخواهد در آن شرکت کند با هزينه شخصی بايد در اين مسابقات حضور يابد.

درنا درخشانی ۱۵ ساله است

او گفته: «بررسي اين موضوع (حضور شطرنج بازان ايراني) در حيطه وظايف فدراسيون نيست چون دخالتی در حضور اين بازيکنان به اين رقابت‌ها نداشتيم. همچنين دو بازيکن ديگر ايرانی نيز به صورت آزاد در اين رقابت‌ها شرکت کردند.»

به گفته رییس فدراسیون شطرنج، اگر اين مسابقات به صورت رسمی برگزار شده بود و شطرنج‌بازان از طرف فدراسيون در آن شرکت می‌کردند به طور قطع با آنها برخورد می‌شد و اجازه حضور در مسابقات آتی شطرنج به آنها داده نمی‌شد.

او گفته: «شطرنج بازان ما نبايد خدشه‌ای به منافع ملی کشور وارد کنند و ارزش‌های اسلامی را زير پا بگذارند.»

رییس فدراسیون شطرنج گفته: «متأسفانه اتفاقی که نباید می‌افتاد، افتاده و در حال حاضر منافع ملی در جریان است. این موضع را به وزارت ورزش هم گزارش دادیم. سعی می‌کنیم جدی‌ترین برخوردها را داشته باشیم و تدابیری می‌اندیشیم که در تورنمنت‌های آینده تکرار نشود.»

حساسیت به حجاب بازیکنان زن تیم‌های مختلف ورزشی تا آنجاست که رعایت نکردن آن می تواند به محرومیت ورزشکار از عضویت در تیم ملی منجر شود.

با توجه به محدودیت‌های موجود در پوشش، زنان ایرانی در برخی رشته‌های ورزشی از اساس امکان شرکت ندارند. در رشته‌های دیگر هم، زنان ایرانی موظف به استفاده از پوشش تعیین شده برای شرکت در مسابقات هستند و حتی با وجود این پوشش هم برخی از امامان جمعه و مراجع تقلید به حضور زنان در مجامع بین‌المللی اعتراض دارند.

لباس‌های طراحی شده برای زنان ایرانی در مسابقه‌های بین‌المللی، تاکنون در چند مورد دردسرساز شده است. تیم فوتبال زنان ایران، در بازی‌های مقدماتی المپیک لندن به دلیل عدم تطابق لباس با موازین بین‌المللی، از رقابت‌ها حذف شد که هرچند در نهایت، این پوشش مورد تائید قرار گرفت، اما زنان ایرانی دیگر شانسی برای حضور در رقابت‌ها نداشتند.

در سال ۲۰۱۳ هم تیم کاتای ایران در آستانه کسب مدال طلا قرار داشت اما به دلیل تغییر لباس حذف شد.

در موارد دیگر هم گاه شکل لباس، باعث کاهش بازدهی ورزشکاران شده و توانایی واقعی تیم یا فرد را پایین آورده است.

در مواردی، فعالیت ورزشی که خود در بدن گرما تولید می‏کند، با پوشش اسلامی در بدن ورزشکار گرمای بیشتری ایجاد کرده و مانع بروز توانایی واقعی او شده است.

این در حالی است که مسئولان ورزش ایران در گفته‌های خود بر اهمیت حضور زنان با پوشش اسلامی تاکید می‌کنند و از زنان ورزشکار نیز خواسته می‌شود در مصاحبه‌های خود بر این موضوع تاکید کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    حکومت جهل و جهالت طالبانی در قرن ۲۱. خواسته یک ملت را نادید میگیرند!