ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محاکمه بیش از ۴۰ نفر از نظامیان ترکیه به اتهام تلاش برای قتل اردوغان

این نظامیان قصد داشتند در شب کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ به هتل محل اقامت اردوغان و خانواده‌اش در مارماریس حمله کنند. رویترز می‌گوید برای آن‌ها درخواست حبس ابد شده است.

محاکمه ۴۷ تن از نظامیانی که به‌گفته دستگاه قضایی ترکیه در کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ قصد کشتن رجب طیب اردوغان را داشتند آغاز شد. رویترز نوشته است بر اساس کیفرخواستی که به دست این خبرگزاری رسیده، برای بیش از ۴۰ نفر از این نظامیان درخواست حبس ابد شده است.

محاکمه ۴۷ تن از نظامیان ترکیه

دادگاه این نظامیان روز دوشنبه ۲۰ فوریه / ۲ اسفند در شهر موغله واقع در جنوب غرب ترکیه، نزدیک به شهر بندری مارماریس آغاز شد. در شب کودتای نافرجام، در مارماریس بود که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و خانواده‌اش به‌منظور فرار از دست کودتاگران با بالگرد هتل خود را ترک کردند.

به‌گفته دستگاه قضایی ترکیه، در شب کودتا گروهی از نظامیان تلاش کردند که به محل اقامت خانواده اردوغان در جنوب غربی این کشور وارد شده و او را به قتل برسانند، اما نقشه آن‌ها لو رفته بود و اردوغان و خانواده‌اش کمی پیش از حمله کودتاگران، به مکانی امن منتقل شدند.

از زمان کودتای نافرجام در ترکیه تاکنون ۴۰ هزار نفر بازداشت و ۱۰۰ هزار نفر در ارتش، خدمات عمومی و بخش خصوصی از کار اخراج شده‌اند.

۴۷ نفری که تقریباً همه نظامی هستند متهم به تلاش برای ترور رئيس جمهوری، فعالیت علیه امنیت ملی و عضویت در یک سازمان تروریستی شده‌اند. در میان آن‌ها دستیار سابق اردوغان نیز دیده می‌شود. سه نفر از آن‌ها هم به‌شکل غیابی محاکمه می‌شوند.

گوکهان سونمزاتش، ژنرال سابق، به‌عنوان فرمانده گروهی که به مارماریس اعزام شده بود اتهام ربودن اردوغان را پذیرفت اما هرگونه قصد کشتن او را رد کرد. او گفت: «مأموریت من دستگیری رئیس جمهوری و انتقال سالم و امن او به پایگاه هوایی آکینجی بود.»

ژنرال پیشین در محاکمه خود افزود: «این اقدام برای کشور و ملت، به‌منظور کاهش تنش‌های داخلی، پایان دادن به فساد و حفاظت کشور از پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان) انجام شد.»

بنا بر کیفرخواست، ۳۷ تن از این نظامیان به اتهام دخالت مستقیم در عملیات حمله به هتل محل اقامت اردوغان و خانواده‌اش در مارماریس محاکمه می‌شوند و اتهام بقیه افراد همدستی با آن‌ها است.

روز دوشنبه در مقابل ساختمان دادگاه محل محاکمه نزدیک به ۲۰۰ نفر از طرفداران اردوغان گرد آمدند و خواهان صدور حکم اعدام برای این افراد شدند. آن‌ها پرچم‌های ترکیه را در دست داشتند و شعارهایی به دفاع از صدور مجدد حکم اعدام سر دادند.

مجازات اعدام در ترکیه، در جریان مذاکرات این کشور و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۲ در این کشور برداشته شد. اما پس از کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ درخواست از سرگیری اعدام‌ها بار دیگر در ترکیه مطرح شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.