ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بودجه ۹۶: فرهنگیان نادیده گرفته شدند

لایحه بودجه ۹۶ انتقاد نمایندگان موافق و مخالف را به همراه دارد. استقراض، افزایش سهم نفت، تداوم هدفمندی یارانه‌ها و غیرشفاف بودن بخشی از بودجه از نقدهای نمایندگان به لایحه است.

لایحه بودجه ۱۳۹۶ سرانجام به صحن علنی مجلس شورای اسلامی رسید. برخی از نمایندگان خواستار بازگشت لایحه به کمیسیون تلفیق شدند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران نخستین جلسه مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به لایحه بودجه سال آینده دوشنبه دوم اسفند برگزار شد. دولت و کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه قیمت هر یک دلار را ۳۳۰۰ تومان و قیمت هر بشکه نفت را ۵۵ دلار برآورد کرده‌اند.

به گفته غلامرضا کاتب عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی، افزایش ۲۱ درصدی بودجه دفاعی از مهمترین نقاط قوت بودجه ۹۶ است.

براساس لایحه دولت بودجه سپاه پاسداران ۲۸ درصد، ستاد کل نیروهای مسلح ۳۲ درصد، وزارت دفاع ۲۱ درصد، ارتش ۲۱.۵ درصد و نیروی انتظامی ۱۴ درصد افزایش یافته است.

علاوه بر این سهم بسیج و وزارت اطلاعات نیز در بودجه سال آینده به ترتیب ۷ و ۱۶.۶ درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: افزایش ۶۳ درصدی سهم سپاه از بودجه ۹۶

بودجه بوی نفت می‌دهد

در حالی که کاتب افزایش بودجه نظامی را یکی از مزایای اصلی لایحه دولت برشمرده، مصطفی کواکبیان از نمایندگان همسو با دولت از افزایش وابستگی نفتی بودجه انتقاد کرد.

به گفته او دولت میزان وابستگی نفتی بودجه را از ۲۵ درصد به ۳۶ درصد افزایش داده است و در کمیسیون تلفیق سهم نفت در تامین مالی دولت به ۴۰ درصد افزایش یافته است.

کواکبیان گفت که سهم صندوق توسعه ملی در بودجه غیرشفاف است و مشخص نیست که مابه‌تفاوت ۱۱۱ هزار میلیارد تومانی قرار است که چگونه تامین و هزینه شود.

علاوه بر او محمود صادقی دیگر عضو «فراکسیون امید» مجلس شورای اسلامی  مکانیسم استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را مبهم توصیف کرد و خواستار شفاف‌سازی در این زمینه برای جلوگیری از فساد مالی شد.

بیشتر بخوانید: لایحه بودجه ۹۶: درآمدهای استانی در جیب دولت مرکزی

فرهنگیان دیده نشدند

مسعود گودرزی نماینده ممسنی در مجلس هم افزایش ۱۰ درصدی وابستگی نفتی بودجه را از نقاط ضعف اصلی لایحه دولت برشمرد و گفت که مطالبات فرهنگیان در بودجه نادیده گرفته شد.

این نماینده منتقد دولت مطالبات فرهنگیان از دولت را ۵۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: آموزش و پرورش برای نوسازی مدارس به ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما در لایحه این مسئله دیده نشده است.

گودرزی میزان اعتبار اختصاص یافته برای افزایش حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان را هم غیرکافی دانست و گفت که وقتی که خط فقر ۳ میلیون تومان است، حقوق ۲ میلیون تومانی کفاف زندگی افراد را نمی‌دهد.

عبدالرضا عزیزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم از نادیده گرفتن مطالبات فرهنگیان در دولت و کمیسیون تلفیق مجلس انتقاد کرد و گفت که فرهنگیان در حال حاضر ۱۳ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارند.

به گفته او کمیسیون تلفیق مجلس هم تنها با اختصاص ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به آموزش و پرورش به منظور پرداخت مطالبات معلمان موافقت کرده است.

یارانه‌ نقدی؛ به روال قبل

یکی دیگر از انتقادهای مخالفان بودجه عدم کاهش اعتبار مربوط به قانون هدفمندی یارانه است. دولت در لایحه بودجه سال آینده ۳۹ هزار میلیارد تومان اعتبار برای یارانه نقدی، ۴ هزار میلیارد تومان برای اشتغال آفرینی و ۴.۸ هزار میلیارد تومان برای بخش سلامت و بهداشت در نظر گرفته که با اعتبار سال گذشته این بخش یکسان است.

دولت حسن روحانی پیش از این متعهد شده بود که با شناسایی افراد با درآمد بیش از ۳ میلیون تومان یارانه نقدی این گروه را قطع کند. همچنین به گفته محمدباقر نوبخت، دولت به دلیل کسری بودجه امکان تامین سهم بخش اشتغال، صنعت و سلامت از درآمدهای حاصل از آزادسازی قیمت انرژی را نداشته است.

مصطفی کواکبیان ادامه پرداخت یارانه نقدی را بر باد دادن منافع کشور دانست و گفت که دولت‌ها شاید برای مسائل سیاسی‌شان یارانه ادامه می دهند

این نماینده مجلس همچنین از جدول کمک‌های متفرقه لایحه بودجه که به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت می‌شود، انتقاد کرد و خواستار حذف آن شد.

دولت در لایحه بودجه ۹۶ بالغ بر ۵۸ میلیارد تومان اعتبار به این بخش اختصاص داده است. کواکبیان گفت که نظارتی بر این نهادها وجود ندارد.

دولت استقراضی

غلامرضا حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر و از نمایندگان منتقد دولت هم با تائید افزایش وابستگی نفتی بودجه گفت که بر اساس لایحه بدهی داخلی و خارجی دولت جمهوری اسلامی به ۸۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

به گفته او دولت در بودجه ۹۶ پیش‌بینی کرده است که علاوه بر ۴۵ هزار میلیارد تومان استقراض داخلی، ۵ میلیارد دلار نیز استقراض خارجی داشته باشد.

محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز نیز از تامین بخشی از منابع مالی دولت از طریق فروش اوراق مشارکت و خزانه انتقاد کرد و گفت که اختصاص ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق که ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن به اوراق خزانه اختصاص یافته، روش درستی برای تامین اعتبار نیست.

این نماینده مجلس همچنین از کاهش اعتبار استانی در لایحه بودجه انتقاد کرد و گفت که چند نکته مهم در بودجه قابل اصلاح درصحن نیست.

به گفته فرهنگی اگر کلیات لایحه بودجه ۹۶ تصویب نشود، لایحه برای اصلاح به کمیسیون تلفیق بازگردانده خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.