ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسکله‌های نامرئی، راه امن قاچاق کالا

یک کارشناس اقتصادی فقر عمومی، اسکله‌های غیرمجاز و مافیا را از عوامل افزایش قاچاق کالا در ایران می‌داند و می‌گوید اراده‌ای برای مقابله با قاچاق وجود ندارد.

یک کارشناس مسائل اقتصادی اسکله‌های غیرمجاز را از مبادی اصلی قاچاق کالا در ایران دانست و گفت که اراده‌ای برای کنترل مرزها وجود ندارد.

طیب‌نیا:۷۰ درصد کالای قاچاق از مبادی غیر‌رسمی وارد ایران می‌شود

به گزارش خبرگزاری کار ایران - ایلنا- سعید لیلاز از کارشناسان اقتصادی نزدیک به دولت حسن روحانی قاچاق کالا را منحصر به ایران ندانست اما گفت که حجم کالای قاچاق در ایران بیشتر است.

او اسکله‌های غیرمجاز را یکی از مبادی قاچاق کالا به ایران برشمرد و گفت که اسکله‌های وجود دارد که کسی اجازه بازرسی از آن را ندارد.

این کارشناس اقتصادی ورود برخی کالاها که به استناد تبصره‌های قانونی کسی اجازه ورود به آنها را ندارد، را از دیگر عوامل قاچاق کالا در ایران عنوان کرد.

لیلاز مقابله با قاچاق کالا را نیازمند آنچه که «وفاق در داخل حکومت» خواند، دانست و گفت که ماهیت حاکمیت دوگانه که در ایران وجود دارد، مانع از کنترل قاچاق از تمامی مرزها شده است.

او اختلاف قیمت سوخت در ایران و برخی از کشورهای همسایه را از عوامل دیگر افزایش قاچاق دانست. به گفته لیلاز دولت با اجرای طرح پیمایش توانسته است که قاچاق سوخت را کنترل کند اما قاچاق گازوئیل همچنان وجود دارد.

او مخالفت با افزایش قیمت گازوئیل را فشار قاچاقچیان دانست و گفت: « معقدم هنوز هم  مقداری زیادی از این سوخت قاچاق می‌شود.»

به گفته لیلاز برخی از کالاها در ایران مافیا دارد. او توضیح بیشتری در باره این گروه‌ها ارائه نکرده است.

او فقر عمومی و دستمزد پائین کارکنان مرزبانی و گمرک را از دیگر موارد موثر بر افزایش قاچاق کالا در ایران برشمرد و گفت که در صورتی که «دستمزد ماموران گمرک و نگهبان‌ها کم باشدباعث می‌شود که این افراد در معرض فساد قرار بگیرند».

براساس اعلام منابع رسمی حجم کالای قاچاق در ایران از ۱۵ میلیارد دلار تا ۲۲ میلیارد دلار اعلام شده است.

علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران بهمن امسال از کاهش ۱۱۷ درصدی حجم قاچاق کالا خبر داد و گفت که ارزش کالای قاچاق وارداتی به ۱۵ میلیارد تومان کاهش یافته است.

به گفته طیب‌نیا ۷۰ درصد کالای قاچاق از مبادی غیررسمی وارد ایران می‌شود.

امیر خجسته نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی اما حجم کالای قاچاق به ایران را روزانه سه هزار کانتینر اعلام کرده است.

برپایه گزارش‌های غیررسمی بیش از ۹۰ اسکله خارج از کنترل دولت و نهادهای نظارتی در ایران وجود دارد.  فرمانده سپاه پاسداران تابستان ۹۰ پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد به صورت تلویحی سپاه پاسداران را «برادران قاچاقچی» خواند، تائید کرد که اسکله‌هایی در اختیار این نهاد نظامی قرار دارد اما هیچ گونه مبادله تجاری در آنها انجام نمی‌شود.

در همین زمینه

فرمانده انتظامی تهران: قاچاق کالا سازمان‌یافته است

ورود ۲۲ میلیارد دلار کالای قاچاق به ایران در هر سال

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.