ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه: ایران در سیاست‌هایش در خاورمیانه تجدید نظر کند

جدال لفظی بین مقامات وزارت خارجه ترکیه و ایران بالا گرفته. حسین مفتی اوغلو از جمهوری اسلامی خواسته به جای متهم کردن دیگران، روش سازنده‌ای در خاورمیانه در پیش گیرد.

بعد از سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به کشورهای حاشیه خلیج فارس درگیری‌های لفظی بین مقامات وزارت خارجه ایران و ترکیه شدت گرفته است. روز گذشته، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، سیاستمداران ترکیه را به «رفتار و گفتار ناهنجار» متهم کرده بود و گفته بود ایران صبوری پیشه می‌کند. اکنون سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در مقام پاسخگویی برآمده و ایران را به تنش‌زایی در منطقه متهم کرده است.

عکس: آرشیو

به گزارش خبرگزاری آناتولی، حسین مفتی‌اوغلو، سخنگوی وزارت  خارجه ترکیه در پاسخ به همتای ایرانی‌اش گفته است: «قابل درک و پذیرش نیست کشوری (ایران) که حتی از به میدان جنگ فرستادن پناهجویانی که به کشور آنها پناه برده‌اند، نیز دریغ نمی‌کند، دیگران را به مسئول بودن در ایجاد تنش و بی‌ثباتی در منطقه متهم می‌کند.»

مفتی اوغلو به دو گردان «فاطمیون» و «زینبیه» اشاره می‌کند که از شیعیان افغان و پاکستانی مقیم ایران تشکیل شد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی که در مارس ۲۰۱۵ منتشر کرد، اعلام کرد که سپاه پاسداران ایران از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون هزاران مهاجر افغان را که بدون مدرک اقامت قانونی در ایران زندگی می‏‌کنند، استخدام و به جنگ سوریه اعزام کرده است. برخی از کسانی که با دیده‌بان حقوق بشر مصاحبه کرده‌اند زیر ۱۸ سال سن داشتند. آن‌ها گفته‌اند حتی کودکان ۱۲ ساله افغان نیز در میان افراد آماده اعزام به سوریه دیده می‌شدند.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در ادامه پاسخ‌اش به همتای ایرانی‌اش، از ایران خواسته در سیاست‌های مداخله‌جویانه‌اش در خاورمیانه تجدید نظر کند: «اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مبنی بر اینکه سیاست‌های منطقه‌ای کشورش مورد ستایش قرار می‌گیرد و عادلانه ارزیابی می‌شود نیز در تناقض با شکایت‌ها و نگرانی‌های ابراز شده نسبت به این کشور در پلتفرم‌های بین‌المللی از قبیل سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی است. ایران باید به جای متهم کردن کشورهایی که از او انتقاد می‌کنند، گام‌های سازنده‌ای بردارد و سیاست‌های منطقه‌ای خود را مورد بازبینی قرار دهد.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سفرش به بحرین ایران را به «ملی‌گرایی فارس» و تلاش برای تجزیه عراق و سوریه متهم کرده بود. مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه هم در هم‌آوایی با رجب طیب اردوغان، در سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ، ایران را به «فرقه‌گرایی»، تلاش برای «تضعیف عربستان سعودی و بحرین» و «تبدیل عراق و سوریه به دو کشور شیعه» متهم کرده بود.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در یک نشست خبری که روز گذشته در تهران برگزار شد، گفته بود: «ترکیه وضع حساس، آشفته و نگران‌کننده‌ای دارد به همین علت برخی سیاستمداران این کشور رفتار و گفتار نابهنجاری دارند که احتمالاً به عواقب آن فکر نکرده‌اند و بیشتر از روی عصبانیت و فرافکنی در خصوص مسایلی است که بر اثر سیاست‌های اشتباهشان دچار گرداب شده‌اند و ناچارند مورد مشخصی را پیدا کنند تا بر مشکلاتشان سرپوش بگذارند.»

روز گذشته، ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ایران، رضا هاکان تکین سفیر ترکیه در تهران را به این وزارتخانه احضار و اعتراض جمهوری اسلامی به سخنان اخیر رئیس‌جمهور و وزیر خارجه این کشور را به او ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • k

    ملی گرایی فارس اونم جمهوری اسلامی!!!!!! چه جالب جمهوری اسلامی در تمام این مدت ملی گرا اونهم از نوع فارس بوده که ما نتوانستیم متوجهش بشیم اصلن ملی گرایی جمهوری اسلامی را در نوع پوشش مقامات اسامی نام خیابان ها و نوع فیلم ها و نوع موسیقی مطلوب حکومت و نوع پوشش مطلوب بانوان از نظر حکومت و نوع نگهداری از آثار باستانی و ایدئولوژی این حکومت بوده اما ما متوجه نبودیم اما اردوغان با نگاهی تیزبینانه و ناشی از خرد یک پانتورک این موضع را فهمیده و به ما مردم ایران اعلام کرده است از طرف یک ایرانی از اردوغان تشکر می نمایم دوتا قرارداد تجاری با عربستان بستند شدند سخنگوی عربستان