ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حجاج ایرانی در صورت تأمین شرایط به عربستان اعزام می‌شوند

سرپرست سازمان حج و زیارت می‌گوید چون رابطه سیاسی ایران و عربستان سعودی یک سال است که قطع شده، ایران شرایط ویژه‌ای برای اعزام حجاج به عربستان سعودی دارد.

سرپرست سازمان حج و زیارت می‌گوید چون رابطه سیاسی ایران و عربستان سعودی یک سال است که قطع شده، ایران شرایط ویژه‌ای برای اعزام حجاج به عربستان سعودی دارد.

حجاج ایرانی ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) حمید محمدی، سرپرست سازمان حج و زیارت اعلام کرد که در روز پنج‌شنبه ۵ اسفند برای مذاکره درباره مراسم حج ۱۳۹۶، یک هیئت از ایران به عربستان سعودی اعزام می‌شود و در صورت فراهم شدن شرایط حجاج ایرانی به حج خواهند رفت.

دعوت عربستان سعودی از کشورها برای بررسی مراسم حج هر ساله انجام می‌شود اما به‌گفته حمید محمدی «از آن‌جا که رابطه سیاسی بین دو کشور بیش از یک سال است قطع شده، ایران شرایط ویژه‌ای در ارتباط با عربستان دارد.»

او شرایط ویژه برای حجاج ایرانی را از جمله این شرایط عنوان کرد: «بی‌احترامی به آن‌ها نشود، بازداشت نشوند، در بقیع رفتار مناسبی با حجاج ایرانی صورت بگیرد و در کل با حجاج ایرانی برخورد محترمانه بشود».

محمدی گفت اگر این شرایط تأمین نشود موضوع اعزام حجاج منتفی خواهد شد.

مقامات ایرانی در خردادماه سال جاری با اشاره به حادثه منا، به دلیل آنچه «نپذیرفتن شرط امنیت زائران ایرانی از سوی عربستان» عنوان کردند تصمیم به عدم اعزام حجاج ایرانی در مراسم حج امسال گرفتند.

حادثه منا در مراسم حج سال ۱۳۹۴ رخ داد و در جریان آن بیش از چهار هزار و ۵۰۰ زائر کشته شدند. مقامات جمهوری اسلامی آمار کشته‌شدگان ایرانی را ۴۶۴ نفر اعلام کردند.

در حادثه مسجدالحرام در مکه نیز که شهریورماه ۱۳۹۴ رخ داد سقوط جرثقیل موجب مرگ ۱۰۷ نفر و زخمی شدن ۲۳۸ نفر شد. ۱۱ ایرانی در این حادثه کشته و ۱۵ نفر زخمی شدند.

مقامات ایران، از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بارها مسئولان سعودی را عامل این حوادث عنوان کردند.

حمید محمدی گفته است که در مورد حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام مسئولان عربستان سعودی اعلام کردند غرامتی به کشته‌شدگان و مصدومان پرداخت خواهند کرد و در مورد حادثه منا نیز درباره دریافت خسارت یا دیه جان‌باختگان و مجروحان با مقامات عربستان سعودی گفت‌وگو خواهد شد.

این رویدادها و در کنار آن‌ها اعدام شیخ نمر، رهبر شیعیان عربستان سعودی و در پی آن حمله به مراکز دیپلماسی سعودی در تهران و مشهد در دی‌ماه ۱۳۹۴، روابط دو کشور را به شدت تیره کرد و عربستان سعودی کلیه روابط خود را با ایران قطع کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.