ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برخی نمایندگان مجلس: فیلم‌ها را قبل از اکران برای ما به نمایش بگذارید که نظر دهیم

حجت‌الله ایوبی برای پاسخگویی در برابر حاشیه‌های جشنواره فیلم فجر به مجلس شورای اسلامی دعوت شد. او اما خواسته نمایندگان را اجابت نکرد.

بعد از برگزاری سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر گروهی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خواهان بازبینی فیلم‌ها پیش از نمایش عمومی در ایران شده‌اند. حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی کشور گفته است از نظر شرعی این فیلم‌ها امانت است و نمی‌توان آن‌ها را برخلاف میل تهیه‌کنندگانشان در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار داد.

حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی ایران

رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که حجت‌الله ایوبی برای پاسخگویی درباره روند داوری‌ها و نحوه برگزاری جشنواره فیلم فجر به کمیسیون فرهنگی مجلس فراخوانده شده بود. رئیس سازمان سینمایی ایران اما به خواست برخی نمایندگان مجلس برای بازبینی محصولات سینمای ایران تن نداد. او نمایندگان را به قانون شرع ارجاع داد: « این آثار امانت بوده و شرعاً امکان نمایش در هیچ جای دیگری ندارند و اگر تهیه‌کننده‌ای خود مایل باشد با مسئولیت خودش می‌تواند فیلم را برای نمایندگان نمایش دهد.»

پیش از برگزاری سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر، رضا صالحی امیری، وزیر ارشاد اسلامی در دیدارش با ناصر مکارم شیرازی و برخی دیگر از مراجع شیعه در قم از حذف ۱۰ فیلم فمینیستی خبر داده بود. مکارم شیرازی هم از او خواسته بود بر سینمای ایران نظارت و سانسور بیشتری اعمال کند و از «اصول دینی» غفلت نکند.

علاوه بر ۱۰ فیلم فمینیستی، «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری، «لِرد» ساخته محمد رسول‌اف، «ملی و راه‌های نرفته» به کارگردانی تهمینه میلانی، «هجوم» به کارگردانی شهرام مکری، «شعله‌ور» ساخته حمید نعمت‌الله، «بوف کور» اثر احمدرضا معتمدی و «خانه کاغذی» به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده از فیلم‌های حذف شده در جشنواره فیلم فجر بودند.

به رغم اعمال سانسور، این‌بار نحوه داوری‌ها در جشنواره فیلم فجر از سوی رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و حلقه پایداری به چالش کشیده شد. حجت‌الله ایوبی برای پاسخگویی درباره این حاشیه‌ها به کمیسیون فرهنگی مجلس دعوت شده بود.

پیش از این، علی جنتی، وزیر مستعفی ارشاد اسلامی درباره فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد و فیلم «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری و «عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان ناگزیر به پاسخگویی به برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی شده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • naseem

    فيلم ماجراي نيمروز جزو بهترین فیلمهای جشنواره شناخته شد و جایزه گرفت!. این فیلم مخدوش با صرف هزینه دهها میلیاردی توسط بنیاد فارابی و سپاه ساخته شد و هدفش حمله به مجاهدین بود!

  • شریف

    آدم این وضع را با مثلا آلمان مقایسه می کنه خنده اش می گیره. حالا حالا ها مونده تا برسیم