ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان سیا کمک‌هایش به ارتش آزاد سوریه را قطع کرد

ارتشی که توسط نظامیان مخالف اسد تأسیس شده بود، ناکارآمد است. همزمان، عربستان سعودی اعلام آمادگی کرده در هماهنگی با آمریکا، نیروی زمینی به سوریه بفرستد.

سازمان سیا کمک‌های نظامی‌اش به ارتش آزاد سوریه را قطع کرد. کمک‌های سازمان سیا به ارتش آزاد سوریه شامل دستمزد ماهانه، آموزش شورشیان، مهمات، سلاح‌های سبک و در برخی موارد شامل سلاح‌های نیمه‌سنگین مانند موشک‌های هدایت‌شونده ضد تانک می‌شد.

گروهی از سربازان ارتش آزاد سوریه

یکی از کارمندان سازمان سیا به خبرگزاری رویترز گفته است قطع این کمک‌ها به تحولات سیاسی اخیر در آمریکا و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ربط ندارد. سازمان سیا کمک‌هایش را به ارتش آزاد سوریه به خاطر ناکارآمدی این گروه‌ از شورشیان سوریه در مقابله با گروه‌های جهادی و تکفیری قطع کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داده که شامگاه گذشته گروهی به نام «خالد بن ولید» که با داعش بیعت کرده، کنترل شهرک‌های «تسیل»، «سحم الجولان» و «عدوان» و بلندی‌های استراتژیک «جموع» در مثلث مرزی واقع بین جولان، اردن و استان درعا در سوریه را به دست گرفت. این مناطق تحت کنترل ارتش آزاد سوریه بود.

گروه «خالد بن ولید» سال گذشته از ائتلاف چندین گروه کوچک‌تر از شبه‌نظامیان طرفدار داعش تشکیل شد. اکنون این گروه بر جنوب شرقی بلندی‌های جولان تسلط پیدا کرده است.

یکی از مسئولان ارتش آزاد سوریه به خبرگزاری رویترز گفته است: «واقعیت این است که تغییراتی در راه است. تا وقتی که این تغییرات اعمال نشود، ارتش آزاد سوریه نمی‌تواند از سازمان سیا چشم‌داشت کمک نظامی و مالی داشته باشد.»

سازمان سیا با همکاری کشورهای قطر، ترکیه و عربستان سعودی به ارتش آزاد سوریه کمک مالی و نظامی می‌کرد. ترکیه، قطر و عربستان سعودی درباره قطع این کمک‌ها نظری نداده‌اند.

یکی از شورشیان ارتش آزاد سوریه در گفت‌وگو با رویترز اظهار امیدواری کرده که کمک‌های مالی و نظامی سازمان سیا و کشورهای یاد شده در آینده به این گروه ادامه پیدا کند. او به اهمیت ارتش آزاد سوریه در مقابله با نفوذ ایران در سوریه اشاره کرده است.

ارتش آزاد سوریه (به عربی: الجیش السوریه الحر) که در ابتدا توسط گروهی از نظامیان مخالف بشار اسد تأسیس شد، تا سال ۲۰۱۳، ۴۰ الی ۵۰ هزار سرباز داشت، اما به تدریج از اهمیت آن کاسته شد. در حال حاضر تعداد سربازان آن از ۱۸ هزار نفر تجاوز نمی‌کند. واحدهای ارتش آزاد سوریه در شهرهای القصیر، حمص، ادلیب و حماه مستقر بودند، اما به تدریج دایره فعالیت آن‌ها محدودتر شد و اکنون فقط در ادلیب فعالیت‌هایی دارند.

آمادگی عربستان سعودی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه

همزمان با این تحولات، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا را به خاورمیانه فرستاده که استراتژی دولت اوباما در خاورمیانه را بسنجد و راهکارهایی پیشنهاد دهد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی‌زبان «زود دویچه تسایتونگ» از آمادگی کشورش برای اعزام نیروی زمینی به سوریه خبر داده است.

الجبیر در گفت‌وگو با «زوددویچه تسایتونگ» گفته است: «ما با آمریکا صحبت می‌کنیم که ببینیم چه برنامه‌ای در نظر دارند. آن‌وقت برای اجرای این برنامه کمک می‌کنیم.»

دونالد ترامپ به جیمز ماتیس ۳۰ روز فرصت داده که برنامه تازه ایالات متحده آمریکا در سوریه را طراحی کند. وزیر خارجه عربستان سعودی گفته است به زودی این برنامه آماده می‌شود.

در حال حاضر فقط ۵۰۰ سرباز ارتش آمریکا به عنوان مستشار در شمال سوریه حضور دارند. باراک اوباما، پیش از پایان دوره دوم ریاست جمهوری‌اش ۲۰۰ مستشار دیگر را به سوریه اعزام کرد.

گروه‌های شورشی در سوریه و عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین ترکیه خواهان کناره‌گیری بشار اسد و تشکیل یک دولت موقت‌اند. ایران از اسد دفاع می‌کند. روسیه هم چندان اصراری بر بقای حکومت اسد ندارد.

۲۰ ژانویه ۲۰۱۶ روسیه در قراردادی که با دولت بشار اسد منعقد کرد، استفاده از دو بندر لاذقیه و طرطوس و پایگاه نظامی در لاذقیه را به مدت ۴۹ سال تمدید کرد. دسترسی به دریای مدیترانه و گسترش نفوذ در خاورمیانه از مهم‌ترین هدف‌های روسیه است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Elham

    https://www.tribunezamaneh.com/archives/113881 ولایت فقیه قرن ۲۱ ججربه تلخ‌تر از ولایت پاپ قرون وسطی