ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بودجه ۹۶؛ گرانی دلار قطعی شد

آخرین لایحه بودجه دولت یازدهم به تصویب مجلس رسید. نمایندگان درآمدهای نفتی دولت را حدود ۲۵هزار میلیارد تومان افزایش دادند. قیمت رسمی دلار هم ۳۰۳ تومان گران‌تر شد.

مجلس شورای اسلامی ایران به کلیات لایحه بودجه ۹۶ رای مثبت داد. دولت در لایحه بودجه قیمت هر یک دلار را معادل ۳۳۰۰ تومان تعیین کرده است.

عکس- آرشیو

دولت حسن روحانی بیش از سه سال است که به دنبال اجرای طرح «یکسان‌سازی نرخ ارز» است. رئیس کل بانک مرکزی که پیش‌تر وعده کرده بود که تا پایان سال ۹۵ این برنامه اجرایی شود، گفته است که اجرای برنامه به سال آینده موکول شده است.

حال با تصویب کلیات لایحه بودجه افزایش قیمت دلار دولتی در سال آینده قطعی به نظر می‌رسد. بر اساس کلیات لایحه بودجه که سه‌شنبه سوم اسفند با ۱۱۱ رای موافق و ۷۰ رای مخالف به تصویب نمایندگان رسید، قیمت یک دلار حدود ۳۰۰ تومان گران‌تر خواهد شد. قیمت دلار در بودجه امسال ۲۹۹۷ تومان پیش‌بینی شده بود.

نمایندگان مجلس همچنین سهم درآمدهای حاصل از نفت و گاز دولت را نیز به میزان ۱۰۵ هزار میلیارد تومان افزایش دادند که ۲۵ هزار میلیارد تومان بیشتر از برآورد اولیه دولت در لایحه پیشنهادی است.

براساس مصوبه نمایندگان دولت موظف است که سه درصد از درآمدهای نفتی را به مناطق نفت‌خیز و کمتر توسعه یافته اختصاص دهد. پیش از این سهم این مناطق از درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز ۲ درصد تعیین شده بود.

دولت در لایحه بودجه پیش‌بینی کرده بود که در صورت عدم تامین درآمدهای نفتی، بخشی از منابع مورد نیاز را از محل فروش اوراق تعهدزا و یا برداشت از صندوق توسعه ملی جبران کند. این پیشنهاد دولت با رای منفی نمایندگان از لایحه حذف شد.

نمایندگان مجلس در نخستین روز بررسی لایحه بودجه برداشت دولت از صندوق توسعه ملی را «غیرشفاف» و «فساد‌زا» دانسته بودند.

نوبخت: ۸۵۰۰ میلیارد تومان اوراق قرضه می‌فروشیم

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران که سه‌شنبه سوم اسفند برای دفاع از لایحه پیشنهادی دولت در مجلس حاضر شد، اعلام کرد که هزینه‌های جاری دولت به نسبت سال ۹۲ حدود ۵۹ درصد افزایش یافته است.

به گفته سخنگوی دولت بودجه دفاعی و امنیتی با ۱۲۸ درصد افزایش بیشترین میزان رشد را در چهار سال گذشته داشته است.نوبخت میزان افزایش بودجه عمرانی ایران طی چهار سال گذشته را ۶۷ درصد اعلام کرد.

رئیس سازمان برنامه بودجه همچنین پیش از حضور در مجلس شورای اسلامی از انتشار ۸۵۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه برای تامین بخشی از منابع مالی دولت خبر داد.

به گفته او این اسناد به منظور تامین مالی برای تکمیل پروژه‌های عمرانی عرضه می‌شود.

نوبخت تعداد پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره و ناتمام واگذار شده به بخش خصوصی را ۲۵۲۹ مورد اعلام کرد و گفت که دولت برای تامین مالی این پروژه‌ها به ۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیاز دارد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از این تامین مالی پروژه‌های ناتمام از طریق انتشار اوراق تعهدزا را موجب انباشت بدهی دولت دانسته بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ravandnama

    با این حیف و میل ها/غارت ها/اختلاس ها/رانت ها/قاچاق ها/.. معلوم است باید بودجه به صورت مصنوعی افزایش دهند با گران کردن دلار! اما حذف برداشت از صندوق ملی یا اوراق قرضه، یک اشتباه بود. چون ثابت کرده دولت های تدارکچی نظام ولایی، در صورت کمبود کسری بودجه، هرگز از حیف و میل ها نمی زنند! بلکه یا اسکناس چاچ می کنند و یا از بودجه عمرانی و تحقیقاتی و خدمات عمومی می زندد! چون هرگز جرات ندادن پول کارمند و نظامی ها و مفت خورهای به اصطلاح نهادهای فرهنگی ندارند! پس با کاش اجازه می دادند از صندوق ملی برداشت کند در صورت کمبود. این صندوق باید به درد امروز به خورد. منتها می تواستند شرط کند این برداشت حتما صرف امور عمرانی و محیط زیست و خدمات عمومی و تحقیات علمی شود تا این موادر مفید جامعه تعطیل نشود!

  • فرهاد - فریاد

    آقای حسن روحانی سال گذشته دولت جنابعالی دلار را بیش از ۱۵ درصد لفزلیش دادید امثال هم ۱۰ درصد قدرت ریال را کاهش داده اید یعنی ارزش ریال به همین نسبت دو برابر قدرت خرید مردم را کاهش داده است وقتی ریال ۱۰ درصد قدرت برابری اش کاهش می یابد و با توجه به اینکه پول در گردش سه تا چهار برابر کالاهای در گردش است از اینرو بین دو تا چهار برابر قدرت خرید شهروندان را کاهش میدهید یعنی جامعه را فقیرتر و آخوندها را گردن کلفت تر می کنید این یعنی افزایش حداقل دو برابری تورم اما شما با پرروئی تمام چشمهایتان با خیرگی باز می کنید و دروغ می گوئید که تورم کمتر از ۹ درصد شده است وقتی ارزش پول را خودتان بیشتر از ۱۰ درصد کاهش داده اید چگونه تورم شما کمتر از ۹ درصد میشود این همان معادلات آخوندی یعنی فریب خدعه و جنایت است که می تواند چنین کاری کند بودجه ی سال ۹۶ شما باز هم نوید فقر بیشتر بیکاری بیشتر و گرسنگی بیشتر شهروندان ایرانی و در ازای آن گردن کلفت شدن بیشتر آخوندها آقازاده ها و سرداران توخالی سپاه پاسداران خواهد بود . لعنت بر حکومت شکنجه اعدام و زندان و دروغ .